نخست وزیر قرقیزستان خواستار ایجادمركز پردازش طلا از سوی تركیه شد
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری'24.كی.جی'، طی دو دهه برقراری روابط سیاسی میان بیشكك و آنكارا، همواره تبادل هیات‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صورت گرفته ولی حدود 2 سال اخیر ارتباط میان دو كشور قرقیزستان و تركیه به طور بی‌سابقه ای تقویت شده است.

'اموربیگ بابانوف'در نشست تجاری و سرمایه گذاری قرقیز- تركیه در بیشكك گفت: قرقیزستان ذخایر متعدد طلا دارد كه باید توسعه پیدا كند لذا تركیه می تواند تجربه خود را در این زمینه در اختیار كشور ما قرار دهد.

وی با بیان آنكه قرقیزستان 420 تن ذخیره طلا دارد؛ افزود: كارآفرینان قرقیز و تركیه ای شركت كننده در این نشست یك توافقنامه همكاری نیز به امضا رساندند.

وی افزود: در كنار كمیسیون مشترك همكاری‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و آموزشی دو كشور و شورای بازرگانی قرقیزستان و تركیه، همچنین برخی از وزارتخانه‌ها و نهادهای دو طرف به منظور پیگیری دقیق توافقات، كمیسون‌های مشترك ایجاد كرده‌اند كه در این راستا عملكرد وزارتخانه‌های خارجه، صنایع، كشاورزی، حمل و نقل و مخابرات، آموزش و فرهنگ موثر عنوان می‌شود.

روابط اقتصادی تركیه و قرقیزستان در قالب بیش از 60 سند همكاری دنبال شده و تركیه دومین كشور سرمایه‌گذار در اقتصاد قرقیزستان است.

كارشناسان ترك، سرمایه‌گذاری انجام‌شده از سوی كشورشان برای اقتصاد قرقیزستان را بیش از 500 میلیون دلار اعلام كردند.

ارزش مبادلات تجاری قرقیزستان و تركیه هم اكنون بیش از 150 میلیون دلار است و در فروردین ماه سال گذشته و در سفر 'سلیمان آتم بایف' نخست وزیر وقت قرقیزستان به آنكارا، 'رجب اردوغان' اعلام كرد كه در پنج سال آینده حجم مبادلات دو كشور تا سقف یك میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

تركیه بعد از تحولات سیاسی سال 2010 قرقیزستان و تشدید مشكلات مالی این كشور، 30 میلیون دلار به عنوان كمك بلاعوض در اختیار بیشكك قرار داد و سپس 51 میلیون دلار بدهكاری آن به آنكارا را نیز بخشید كه از سوی مقامات جدید قرقیز گام برادری و حسن نیت تركیه تلقی شد.

بنابر اعلام سفارت تركیه در بیشكك، هم اكنون شركت‌های مهندسی و عمرانی این كشور 35 پروژه با هزینه 531 میلیون دلار در قرقیزستان را در دست اجرا دارند.

نهادها و شركت‌های تركیه و نیز نهادهای مشترك تركی-قرقیزی همچنین در زمینه‌های تولید مواد غذایی، نوشابه، مصالح ساختمانی، منسوجات، پوشاك، فراورده‌های چرمی (صنعت چرم)، مبلمان، امور بانكی، خدمات رستوران داری، نانوایی در قرقیزستان فعال می‌باشند.

آساق**1558 **1446 **





:: برچسب‌ها: لندن , وابسته به تکزاس ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: