اعتراض دو کارگردان ایرانی به اظهارات احمد خاتمی در نماز جمعه
نوشته شده توسط : blpwjob

سعید سهیلی گفته است که قصد دارد در اعتراض به توقف فیلمش تمامی کپی های فیلم و پولهایی که از این راه کسب شده را مقابل وزارت ارشاد به آتش بکشد

در پی توقف نمایش دو فیلم ایرانی در بعضی از سینماهای ایران، سعید سهیلی و محمد حسین فرحبخش کارگردانان این فیلم ها با انتشار بیانیه ای نسبت به موضعگیری بعضی از مقام های ایرانی در قبال نمایش فیلم هایشان اعتراض کردند.

اکران نوروزی دو فیلم گشت ارشاد و خصوصی که با اعتراض گروه انصار حزب الله و برخی از امامان جمعه از جمله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران رو به رو شد، در بعضی از سینماهای ایران متوقف شد و فیلم های به جای آنها بر روی پرده رفت.

سعید سهیلی، کارگردان گشت ارشاد در بیانیه ای نسبت به موضعگیری دو نفر از امامان جمعه در قبال فیلمش انتقاد کرده و گفته است آنها بدون اینکه فیلم را دیده باشند، این فیلم را "مستهجن" اعلام کردند، "فارغ از اینکه نمی دانند این سخن آنها، هم تهمت است، هم کذب است و هم گفته ای به دور از عدالت و انصاف."

او در بخش دیگری از بیانیه اش خطاب به مردم ایران نوشته است می گوید که گروهی "قانون گریز،اعتراضات و بیانیه دادن ها را شروع کردند" و "آدم هایی از داخل سینما، این افراد را تحریک کردند و یک سازماندهی به وجود آوردند تا جریانی علیه گشت ارشاد شکل بگیرد."

به گفته آقای سهیلی وزارت ارشاد برای صدور دستور به جلوگیری از ادامه نمایش این فیلم تحت فشار بوده است و می گوید: "برای وزارت ارشاد نیز متاسفم که تسلیم این بی قانونی شد گرچه به آنها نیز حق می دهم که تحت فشار سنگینی بوده اند، فشاری که با توجه به حوادث رخ داده، از این پس امکان وقوعش برای سایر فیلم ها نیز ممکن خواهد بود."

داستان فیلم "خصوصی" درباره مردی است که سال‌ها پیش از تندروهای انقلابی بوده، اما حالا در جایگاه سیاسی متفاوتی قرار گرفته است

دو روز پیش کنون علیرضا سجادپور، مدیرکل نظارت و ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه ای اعلام کرد که دو فیلم "نارنجی‌پوش" و "بوسیدن روی ماه" در پرده سینماها جایگزین این گشت ارشاد و خصوصی شده اند.

معترضان می گویند که این دو فیلم "امر به معروف و نهی از منکر" و "ارزش‌های اسلامی"را به "تمسخر" گرفته اند.

فیلم "گشت ارشاد" ساخته سعید سهیلی است و ماجرای سه جوان ساکن جنوب شهر تهران را روایت می کند که برای به دست آوردن پول دست به کارهای خلاف می‌زنند. یکی از کارهای آنها این است که درقالب گشت ارشاد از مردم اخاذی می‌کنند.

داستان فیلم "خصوصی" هم که توسط محمدحسین فرحبخش کارگردانی شده است، درباره مردی است که سال‌ها پیش از تندروهای انقلابی بوده، اما حالا در جایگاه سیاسی متفاوتی قرار گرفته است. آشنایی و دلبستگی او به یک زن نویسنده او را در زندگی خانوادگی و کاری‌اش با مشکلاتی رو به رو می‌کند.

طبق مقررات وزارت ارشاد هر فیلمی که به نمایش عمومی در می آید باید از این وزارتخانه پروانه نمایش بگیرد. تصویب فیلمنامه و پروانه ساخت دو مرحله دیگری است که هر فیلم سینمایی در ایران برای ساخته شدن باید از آن عبور کند.

به همین دلیل معترضان نمایش این فیلم به تندی از وزارت ارشاد برای صدور مجوزهای لازم برای ساخت و نمایش این فیلمها انتقاد کردند.

"در شأن شما (وزیر ارشاد) نبود که از دستگاه تحت مدیریت شما اجازه اکران چنین فیلم‌های مستهجنی داده شود؛ باید تا دیر نشده جلوی اکران این فیلم‌ها را در استان‌ها بگیرید"

احمد خاتمی

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران روز جمعه ۴ فروردین، در خطبه های نماز جمعه گفت: "اجازه اکران برخی از فیلم‌های ضداخلاقی در ایام نوروز و در برخی سینماهای مراکز استان‌ها صادر شده است؛ این فیلم‌ها در دهه فجر پخش و مورد اعتراض واقع شده بود، مسئولان باید بدانند که ما در مورد دین و اخلاق مردم با هیچ کس رودربایستی نداریم."

او همچنین خطاب به وزیر ارشاد گفت: "در شأن شما نبود که از دستگاه تحت مدیریت شما اجازه اکران چنین فیلم‌های مستهجنی داده شود؛ باید تا دیر نشده جلوی اکران این فیلم‌ها را در استان‌ها بگیرید."

با این حال علیرضا سجادپور در گفت و گویی با سایت سینمایی کافه سینما گفته است که "این موضوع که فیلم ها در شهرهایی چون بابل، بوشهر و . . . بنا به فشار ائمه جمعه از پرده پائین کشیده شده، صحت ندارد و این مدیران کل آن شهر یا استان بوده که چنین تصمیمی گرفته که البته بیانیه سازمان نظارت در پاسخ به این اقدامات صادر شد."

او همچنین هیچ فشاری برای جایگزینی این دو فیلم نبوده و "همه چیز تحت مدیریت و کنترل سازمان سینمایی انجام می شود و چیزی خارج از این هماهنگی نیست."

'شما را حلال نخواهم کرد'

محمد حسین فرحبخش که از تهیه کنندگان پرکار و پرسابقه سینمای ایران است

محمد حسین فرحبخش، کارگردان فیلم خصوصی نیز در واکنش به اظهارات احمد خاتمی، روز یکشنبه ۶ فروردین در نامه سرگشاده ای نوشت که دستور به توقف نمایش این فیلم از سوی آقای خاتمی "حرف و عملی است که نه در شان یک امام جمعه و نه جزو شرح وظایف قانونی او" است.

او در ادامه خطاب به آقای خاتمی نوشته است: "صرفاً بر اساس مشتی اطلاعات غلط و مغرضانه ـ در تریبون مقدس نماز جمعه و در برابر هفتاد میلیون ایرانی بر باد داده و به او تهمت ساختن فیلم مستهجن زده‌اید و همین حالا حق‌الناسی عظیم را بر دوش گرفته‌اید، همین جا بگویم، من شما را حلال نخواهم کرد و به عدل الهی ایمان دارم که روزی ما با هم روبرو شده آن وقت، در آن روز هزارساله، حساب من و شما با خدا است."

آقای فرحبخش که از تهیه کنندگان پرکار و پرسابقه سینمای ایران است یکی از دلایل کاهش سالنهای سینما در ایران نسبت به سالهای پیش از انقلاب را توقف ادامه نمایش فیلم به دلیل اعتراض "غیر قانونی" عده کمی برشمرده است.

او نوشته است :"با این اوضاع که اعتراض یک گروه کم‌تر از ۱۵۰ نفر می‌تواند مانع اکران فیلمی برای ۷۰ میلیون نفر شود دیگر کسی در بخش خصوصی امنیت نمی‌بیند که ریسک کرده، جرات به خرج دهد برای ساخت سالن سینما سرمایه‌گذاری کند."

او در پایان نامه اش معترضان به نمایش فیلمش را با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ مقایشه کرده و گفته است به نظر او هیچ تفاوتی میان این دو گروه نمی بینید چون هر دو گروه " برای مقابله با قانون به خیابان‌ها ریخته‌اند."





:: برچسب‌ها: معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
امیرشیما در تاریخ : 1391/1/9/3 - - گفته است :
سسسسسسسسسسلام دوست عزیز وب عالی داری به وب ما هم سر بزن منتظرت هستم بای


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: