موفقیت ها و چالش های نظام سلامت در سالی كه گذشت
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، آغاز به كار سازمان غذا و دارو، رونمایی نقشه جامع علمی سلامت و نقشه تحول سلامت، آغاز استقرار برنامه نظام حاكمیت بالینی و ساخت اورژانس های نمونه در زمره موفقیت های وزارت بهداشت در سال جاری است لیكن این حوزه با چالش هایی نیز مواجه بوده است كه در ذیل مروری بر موفقیت ها و چالش های این حوزه در سال 90 خواهیم داشت.

** آغاز به كار سازمان غذا و دارو

آغاز به كار سازمان غذا و دارو یكی از موفقیت های نظام سلامت در سال جاری است.

نظام سلامت كشور، سال 90 را با افتتاح سازمان غذا و دارو آغاز كرد تا اختیارات و امكانات این حوز گسترده تر شود و فعالیت های دارویی و غذایی كشور بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

** سریال رهاسازی بیماران

هنوز چندی از آغاز سال 90 نگذشته بود كه در اوایل اردیبهشت ماه، سریال هایی موسوم به 'رهاسازی بیماران' گریبانگیر وزارت بهداشت شد.

موضوع رها شدن دو بیمار در بیابان های اطراف تهران توسط عوامل بیمارستانی، خبری بود كه اوایل اردیبهشت ماه سال جاری در برخی سایت های اینترنتی منتشر شد.

سومین بیمار نیز پنجم اردیبهشت ماه رها شد، خبرهایی كه اظهارات ضد ونقیضی درباره آن مطرح شد.

ابتدا بستگان بیماران به عنوان عاملان رهاسازی بیماران معرفی شدند اما كمی بعد در یك نشست خبری اعلام شد دو راننده بیمارستان و یك كارمند اورژانس در این كار ، نقش داشته اند.

این پرونده با دستگیری شش نفر به پایان رسید و هفتم اردیبهشت ماه نیز رییس بیمارستان امام خمینی (ره) در رابطه با این موضوع بركنار شد.

هنگامی كه همه فكر می كردند موضوع رهاسازی بیماران تمام شده است، 10 آبان ماه سال جاری دوباره این سریال ادامه یافت.

برخی سایت های خبری در این تاریخ عنوان كردند كه بیماری كه از جراحت ناشی از سوختگی شدید رنج می برد به دلیل آنچه 'پرداخت نشدن هزینه درمان' اعلام شده از بیمارستان شهید مطهری مرخص و در یكی از خیابان های منطقه شمالی تهران رها شده است.

ابتدا اصل این خبر از سوی مسوولان وزارت بهداشت تكذیب شد اما فردای آن روز، خبر ترخیص این بیمار اعلام شد كه به دلیل نبودن بستگان او، انتقال بیمار به گرمخانه شهرداری هماهنگی شد.

جنجال آفرینی این خبرها موجب شد بیمارستان ها نسبت به بیماران بی خانمان توجه ویژه ای داشته باشند و بالاخره با انعقاد تفاهم نامه هایی با بهزیستی مقرر شد اینگونه بیماران ساماندهی شوند.

**تعرفه های درمانی

تعرفه های درمانی چالش دیگری بود كه مانند هرسال، نظام سلامت در سال 90 با آن مواجه بود؛ تعرفه های درمانی در سال جاری تا اول تیرماه، ابلاغ نشد كه این تاخیر در اعلام تعرفه های درمانی موجب گلایه رییس سازمان نظام پزشكی و برخی اعضای كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی شد.

**رونمایی از نقشه جامع علمی سلامت و نقشه تحول سلامت

به گزارش خبرنگار ایرنا، رونمایی از دو نقشه جامع علمی سلامت و تحول سلامت به فاصله چند ماه صورت گرفت.

نقشه جامع علمی نظام سلامت ، استراتژی های اساسی را در حوزه آموزش و پژوهش روشن می كند و نقشه تحول سلامت نیز مسیر ارائه خدمات و بستری را به ما نشان می دهد تا در شاخص های بهداشت و درمان به جایگاه پیش بینی شده برسیم.

نقشه جامع علمی سلامت، مهم ترین برنامه بلند مدت استراتژیك حوزه سلامت كشور به شمار می رود؛هرچند تدوین این نقشه ها را می توان بزرگ ترین موفقیت وزارت بهداشت در سال جاری نام برد اما برخی افراد نسبت به سرعت تدوین این دو نقشه انتقادهایی دارند.

**خروج قهوه خانه داران از شمول آیین نامه استعمال دخانیات در اماكن عمومی

در آبان ماه سال جاری بالاخره زور قهوه خانه داران به مسوولان چربید و به رغم اینكه طبق آیین نامه اجرایی قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات، كشیدن قلیان در اماكن عمومی ممنوع است اما قهوه خانه داران از شمول این آیین نامه خارج شدند.

**آغاز ساخت اورژانس های نمونه

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ساخت 40 اورژانس نمونه در مناطق مختلف كشور در سال جاری یكی دیگر از موفقیت های وزارت بهداشت به شمار می رود و قرار است ساخت این گونه مراكز در سراسر كشور گسترش یابد.

اورژانس های نمونه نسبت به اورژانس های پیشین از ساختار فیزیكی بهتری برخوردار هستند و پاسخگویی و رسیدگی به بیماران در اینگونه مراكز، بهتر و سریع تر انجام می شود.

**آغاز استقرار برنامه حاكمیت بالینی در بیمارستان های كشور

برنامه حاكمیت بالینی در بیمارستان های كشور نیز در سال 90 آغاز شد؛ برنامه بسیار امیدبخشی كه به گفته مسوولان بهداشتی، قرار است با اجرای آن شكایت های مردمی از بیمارستان ها به ویژه اورژانس ها به كمترین حد خود برسد.

این برنامه تاكنون در بیش از 75 درصد بیمارستان‌های كشور مستقر شده است.

** آلودگی هوا به ویژه در تهران

بر اساس گزارشی كه شركت كنترل كیفیت هوای تهران منتشر كرده تعداد روزهای ناسالم هوای تهران در سال 90، دو برابر روز‌های سالم بوده است.

عمده ترین آلاینده ذرات هوا در تهران نیز ذرات معلق است؛ ذرات معلقی كه به گفته مسوولان وزارت بهداشت ، بخش عمده آن حاوی تركیبات معدنی به ویژه آزبست است كه موجب بروز سرطان می شود.

هرچند آمار مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا در كشور در سال 89، حدود چهار هزار نفر اعلام شد اما امسال هنوز آماری ارائه نشده است.

ریزگردها و غبار نیز همچنان امسال مشكل شهرهای غربی و جنوبی كشور بود كه گاهی تاثیرات آن در برخی مناطق شمالی كشور احساس می شد.

البته تهران علاوه بر آلودگی هوا با مشكل دیگری به نام شرایط بحرانی آلودگی صوتی نیز روبرو است.

'كاظم ندافی' رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، امسال اخبار منتشره در خصوص قرار داشتن 76 درصد مراكز درمانی تهران در شرایط بحرانی آلودگی صوتی را تائید كرد.

** تدوین سند ملی راهبرد كیفیت آب آشامیدنی كشور

تدوین ، تصویب و ابلاغ سندملی راهبرد ملی كیفیت آب آشامیدنی كشور در سال جاری از دیگر موفقیت های وزارت بهداشت در سال 90است كه تمام دستگاه های اجرایی كشور باید آن را اجرا كنند.

تمام نگرانی های مربوط به كیفیت آب در 30 سال آینده و نیز وظایف سازمان های مرتبط درباره موضوع كیفیت آب آشامیدنی در این سند آورده شده است.

** واردات داروهای مشابه ساخت داخل از كشورهای خارجی

واردات داروهای مشابه ساخت داخل از كشورهای خارجی در تیرماه سال جاری از دیگر چالش هایی بود كه فریاد برخی شركت های داروسازی كشور را درآورد

كه 'احمد شیبانی' معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره واردات اینگونه داروها اعلام كرد شركت های دارویی خارجی، هیچ دارویی به ایران صادر نكرده اند.

وی تصریح كرد یك شركت دارویی داخلی به صورت قراردادی، داروهایی با فرمول و دی ام اف - پرونده دارویی موردتایید وزارت بهداشت- خود را در آرژانتین تولید می كند و به اسم همان شركت در ایران عرضه می شود.

شیبانی درباره اعتراض برخی شركت های دارویی داخل نسبت به این مساله گفت: شاید این گلایه ها در قالب برخی رقابت ها باشد كه اگر با مدیریت، صبر و حوصله پیش برویم، آیندگان در این باره قضاوت خواهند كرد.

وی یادآور شد، سیاست ما درباره واردات دارو همان سیاست پیشین است كه حمایت از صنعت و تبدیل داروی وارداتی به تولید داخل با همان كیفیت و اثربخشی است.

شیبانی هدف از واردات داروی مشابه ساخت داخل را رفع انحصار تولید و واردات دارو نامید.

واردات داروهای مشابه ساخت داخل از كشورهای خارجی در 14 شهریور ماه سال جاری ادامه یافت و داروی ام اس آرژانتینی در ادامه روند كنترل بالینی آن وارد كشور شد.

**تخت های بیمارستانی

یكی از دیگر از موفقیت های نظام سلامت كشور ایجاد تخت های بیمارستانی است بطوریكه در طول شش ساله گذشته، بیش از 14 هزار تخت بستری به منظور بهره مندی بیماران از خدمات پزشكی، در بیمارستان های كشور ایجاد شده است.

'مرضیه وحید دستجردی' وزیر بهداشت پیش بینی كرده است تا پایان سال 93 ، كمبود تخت های بیمارستانی در كشور مرتفع شود.

ساخت داروهای بومی، اجرای نظام برچسب اصالت برای مواد آرایشی و بهداشتی، بهره برداری از بیمارستان های تازه تاسیس و افزوده شدن تخت های بیمارستان ها نیز از دیگر موفقیت های نظام سلامت به شمار می رود.

**اجرای برنامه پزشك خانواده

به گزارش خبرنگار ایرنا، اجرای برنامه پزشك خانواده نیز در سال جاری با موانعی روبرو شد چنانكه مسوولان وزارت بهداشت خواستار موشكافی دلایل اجرای نامناسب برنامه پزشك خانواده شدند.

'محمد شریعتی' رییس مركز مدیریت توسعه شبكه بهداشت وزارت بهداشت در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تفاهم نامه ای در خصوص ارائه خدمت اجرای برنامه پزشك خانواده بین وزارت بهداشت ، وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی، بیمه و دانشگاه های علوم پزشكی منعقد شد و متاسفانه به دلیل همكاری نكردن سازمان های بیمه گر به ویژه تامین اجتماعی، بخش هایی از این تفاهم نامه اجرا نشد.

وی خاطرنشان كرد بطور مثال سازمان های بیمه گر در این تفاهم نامه متعهد شده بودند كه پنج برابر سرانه اجرای برنامه پزشك خانواده -معادل 28 هزار تومان به ازای هر نفر- را به ستاد عملیاتی این برنامه پرداخت كنند كه این كار را انجام ندادند و این تعهدشكنی برای شكست اجرای برنامه پزشك خانواده كفایت می كند.

شریعتی تاكید كرد هرچند اكنون پرداخت های حقوق پزشكان انجام شده است اما ضربه پرداخت نشدن بموقع این حقوق ها موجب از هم پاشیدن تیم های پزشك خانواده در برخی مناطق و تشكیل نشدن تیم های جدید این برنامه شد.

اجرای برنامه پزشك خانواده آرزوی تمام ایرانیان به ویژه مسوولان نظام سلامت است؛ این برنامه اكنون 22 میلیون جمعیت روستایی را زیر پوشش دارد.

مسوولان وزارت بهداشت بارها در رسانه ها اعلام كردند كه این برنامه تا پایان سال در شهرها نیز اجرا خواهد شد، مهلتی كه چند روزی به اتمام آن باقی نمانده است.

اجتمام**9185**1572





:: برچسب‌ها: آب , سبز , نشان ,
:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: