سرشماری سال 90 مهمترین دستاورد مركز آمار ایران
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سرشماری ها تاكنون هر 10 سال یك بار در كشور انجام می شد، اما بعد از آخرین سرشماری در سال 85 برای نخستین بار این كار پنج ساله تحقق یافت.

شكی نیست كه نتایج انجام سرشماری در دوره های پنج ساله می تواند كمك زیادی به پیشرفت كشور كند و برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی نیز می توانند از آن بهره ببرند.

برخی از كارشناسان اقتصادی معتقدند، با توجه به این كه سرشماری عكس گرفتن از وضعیت جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی كشور است، بنا بر این عكس امروز با 10 سال پیش بسیار فرق می‌كند.

سرشماری پنج ساله می تواند عكسی نزدیك‌تر به واقعیت موجود جامعه نشان دهد.

روند تحولات جامعه نظیر تولد، ازدواج، فوت، طلاق، ساخت و ساز، دانش آموختگی از دانشگاه، مهاجرت بین استانی حتی تقسیمات كشوری آنچنان سریع در حال تغییر است كه باید هر پنج سال یك بار نمایی از وضعیت جامعه مشخص شود.

در بسیاری از كشورها نظیر استرالیا، ژاپن، كانادا، كره جنوبی و نیوزیلند سرشماری پنج ساله انجام می‌شود.

** نتایج سرشماری سال 1390

نتایج سرشماری سال 1390 نشان می دهد كه رشد جمعیت در كشور به 1.3 درصد تقلیل یافته است و بر همین اساس، جمعیت كشور بالغ بر 74 میلیون و 961 هزار و 702 نفر است.

سرشماری سال 90 از دو سال پیش در مركز آمار ایران (سال 88) آغاز شده بود كه شامل مرحله طراحی، آزمایش، سازماندهی و اجرا و استخراج و پردازش بوده است.

بر اساس نتایج سرشماری سال جاری 51 درصد جمعیت كشور را مردان و 49 درصد را زنان به خود اختصاص داده اند.

همچنین 71 درصد جمعیت كشور در مناطق شهری و 39 درصد در مناطق روستایی، زندگی می كنند.

همچنین نسبت جنسیتی جمعیت كشور بر اساس سرشماری سال 90 به سال 85 تغییری نكرده است.

بر اساس این سرشماری در مقابل هر 100 زن 103 مرد در كشور وجود دارد.

متوسط نرخ رشد جمعیت سالانه در سال 90 معادل 1.3 درصد بوده است كه این رقم در سرشماری سال 85 معادل 1.6 درصد بوده است.

این در حالی است كه پیش بینی مركز آمار رقم 1.47 درصد بوده است، بنا بر این پیش بینی مركز آمار در خصوص نرخ رشد جمعیت، محقق نشد.

بر اساس سرشماری 90 متوسط اندازه خانوار معادل 3.6 نفر است. در سرشماری سال 85 متوسط اندازه خانوار معادل چهار نفر بوده است.

سرشماری سال 90 مهمترین فعالیت های مركز آمار ایران در سال جهاد اقتصادی محسوب می شد كه نتایج نهایی آن در سال آتی انتشار می یابد.

آمارگیری از كاربران اینترنت، آمارگیری از مرغداری‌های پرورش مرغ گوشتی، سرشماری از مرغداری‌های پرورش مرغ تخمگذار، محاسبه رشد اقتصادی و حساب ‌های ملی، جمع آوری اطلاعات پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری های كشور، آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی، آمارگیری از معادن در حال بهره برداری كشور، جمع ‌آوری اطلاعات قیمت و اجاره مسكن در نقاط شهری كشور، محاسبه نرخ تورم و شاخص‌ قیمت كالاها و خدمات مصرفی خانوارهای كل كشور،

آمارگیری از كارگاه‌های بازرگانی، آمارگیری ازدستمزد نیروی انسانی شاغل در طرح‌های عمرانی، آمارگیری از كارگاه‌های صنعتی 10 كاركن و بیشتر، آمارگیری از نیروی كار در فصول مختلف سال از جمله دیگر فعالیت های مركز آمار ایران در سال جهاد اقتصادی بوده است.

اقتصام ** 9123 **1594





:: برچسب‌ها: هندوستان , ژاپن , ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: