نگرانی عبدالله از 'احتمال مداخله' در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
نوشته شده توسط : blpwjob
عبدالله عبدالله

آقای عبدالله رئیس جمهور کرزی را به تلاش برای مداخله در انتخابات بعدی متهم کرده است

عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف سیاسی اپوزیسیون حکومت افغانستان، نسبت به "احتمال نفود حلقات حکومتی در روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان" ابراز نگرانی کرده است.

آقای عبدالله که رقیب اصلی حامد کرزی، در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود، می گوید که حلقات حکومتی تلاشهایی را برای تغییر روند انتخابات به نفع خودشان آغاز کرده اند.

ریاست جمهوری افغانستان در مورد این اظهارات واکنشی نشان نداده اما کمیسیون انتخابات افغانستان می گوید که هر گونه نگرانی در مورد احتمال تقلب در انتخابات بی اساس است.

بیشتر از دو سال به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان باقی مانده است. در انتخابات گذشته ریاست جمهوری، ادعاهای گسترده ای در مورد تقلب در انتخابات مطرح شده بود و این مسئله باعث شد تا آرای انتخابات دوباره شمارش شده و انتخابات میان حامد کرزی و عبدالله عبدالله به دور دوم بکشد.

اما آقای عبدالله از رفتن به دور دوم انتخابات منصرف شد و در نتیجه آقای کرزی برنده انتخابات اعلام شد.

آقای کرزی با تکمیل دومین دوره ریاست جمهوری خود، براساس قانون اساسی اجازه شرکت در سومین دور انتخابات ریاست جمهوری را در سال ۲۰۱۴ ندارد، اما آقای عبدالله نگران است که نفوذ حلقات حکومت افغانستان در روند انتخابات، زمینه را برای پیروزی نامزدهای حامی آقای کرزی در انتخابات فراهم کند.

نقش سازمان ملل متحد

آقای عبدالله به خبرنگاران در کابل گفت: "آقای کرزی تلاشهایی را برای به حاشیه راندن نهادهای معتبر بین المللی نظارت کننده بر روند انتخابات آغاز کرده و همچنین افراد نزدیک به خود را در راس نهادهای مستقل انتخاباتی قرار داده است."

آقای عبدالله گفت: "در همین شب و روز، گفتگو بین حکومت افغانستان و جامعه بین المللی در جریان است و می خواهند که نقش دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان را در ارتباط به انتخابات آینده کاملا ضعیف کنند."

او افزود: "خواست ما این است که سازمان ملل نقش نظارت کننده اساسی از روند انتخابات را برعهده بگیرد. چون نگرانی این است که ما یک کمیسیون انتخابات بی طرف نخواهیم داشت."

کمیسیون انتخابات افغانستان این نگرانی را بی اساس خوانده و تاکید کرده است که هیچ فرد و نهادی فرصت مداخله در کار این کمیسیون را نخواهد داشت.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون انتخابات به بی بی سی گفت: "ما از نهادهای مختلف ملی و بین المللی در انتخابات آینده می خواهیم که بر روند انتخابات نظارت داشته باشند."

او گفت: "من این را تائید نمی کنم که تا حالا افراد و یا اشخاصی که به نفع یک جناح مشخص کار می کنند، در کمیسیون مستقل انتخابات به کار گماشته شده باشند."

انتظار می رود انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۴ برگزار شود و همزمان با این، قرار است ناتو نیز به ماموریت نظامی خود در افغانستان در همین سال پایان دهد.

ناظران می گویند، خروج نظامیان ناتو از افغانستان و برگزاری همزمان انتخابات می تواند نگرانی های تازه ای را در مورد شفافیت و سلامت رای دهی و نتایج آن بوجود بیاورد.





:: برچسب‌ها: فیلم ,
:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: