نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش خبرنگار ایرنا، اهالی این شهرستان با برپا كردن شعله های آتش موسوم به 'تونقال' و با پریدن از روی آتش، زردی خود را به سال طی شده سپرده و به استقبال شادی، سرخی و سفیدی سال جدید رفتند.

در آخرین چهارشنبه سال كه در میان اهالی به 'توپراق چرشنبه' (چهارشنبه خاك) و یا 'چرشنبه بایرامی' (عید چهارشنبه) موسوم است، اهالی شهرستان آستارا با برپا كردن آتش و تهیه غذاهای محلی در هوایی بهاری توام با آخرین سوز زمستان سرد سال 90 به استقبال بهار و سالی دیگر رفتند.

از غذاهای مرسوم در این شب كه در بین اهالی تهیه می شود می توان به ترشی تره، كوكو سبزی و ماهی شكم پر اشاره كرد.

بر اساس رسمی دیرین، مردم این خطه در شب چهارشنبه سوری، پنج یا هفت توده از ساقه های خشك برنج (كولش) را در روی زمین قرار داده و آتش می زنند، سپس همه اعضای خانواده هفت بار از روی آن می پرند و از آتش روشن سرخ رویی، زندگی سالم و سعادت طلب می كنند.

در آستارا هنگام پریدن از آتش می گویند'گولی گولی چرشنبه' و 'زردی من از تو ، سرخی تو از من'.

كهنسالان منطقه بر این عقیده هستند كه پریدن از روی آتش باعث از بین رفتن بلاها و بیماریها در سال جدید می شود.

مردم منطقه پس از پریدن از روی آتش، خاكستر به جای مانده را كه نماد كهنگی است جمع كرده و دور می ریزند.

آیین پریدن از روی آتش رسمی است كه از میان چند رسم مرسوم در آیینهای چهارشنبه سوری شهرستان از جمله فال گوش ایستادن، تكم گردانی و قورشاق آتدی تاكنون به یادگار مانده و دوام یافته است.

هرچند اكنون دیگر آثاری از آیین های ذكر شده در آستارا باقی نمانده است ولی باز هم چهارشنبه سوری از اهمیت زیادی در بین اهالی منطقه برخوردار است و مردم محلی این روز را با عنوان 'چرشنبه بایراموز موبارك' به یكدیگر تبریك می گویند.

بر اساس رسمی دیرین در مناطق آذری زبان در هر هفته از اسفندماه جشنی برای استقبال از بهار بر پا می شود و معمولا مردم این جشنها را از اولین چهارشنبه اسفند معروف به 'یالانچی چرشنبه' (چهارشنبه دروغین) شروع می كنند.

دومین چهارشنبه به 'خبرچی' معروف است، سومین چهارشنبه نیز 'كول چرشنبه' (چهارشنبه خاكستری) و چهارمین چهارشنبه نیز 'گول چرشنبه' (چهارشنبه گل) یا چهارشنبه خاك گفته می شود.

به باور اهالی آستارا چهارشنبه سوری نشانی از امید به آینده، رفتن به استقبال سال جدید و دور ریختن بدی ها و كدورت ها دارد و نمادی برای جنب و جوش مردم در زندگی فردا است.

علاوه بر آیین برپا كردن آتش توسط خانواده ها، جوانان این شهرستان نیز از عصر امروز و با نزدیك شدن شب، ضمن روشن كردن و پریدن از روی آتش، به آتش بازی و روشن كردن ترقه در كوچه ها و خیابانهای شهر پرداختند.

ماموران انتظامی شهرستان نیز كه از چند روز قبل در تدارك تامین امنیت شهرستان بودند، از عصر امروز تاكنون شب پر استرسی را پشت سر گذاشتند ولی بر اساس اعلام مسوولان انتظامی شهرستان جز چند مورد بازداشت جوانانی كه اقدام به پرتاب كردن ترقه های خطرناك می كردند، مورد حادی در شهرستان آستارا مشاهده نشده و چهارشنبه آخر سال در این شهرستان با امنیت سپری شده است.ك4

535/





:: برچسب‌ها: سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: