روابط تجاری ایران و هند باید الگوی غرب قرار گیرد
نوشته شده توسط : blpwjob

در این مقاله آمده است: هیاتی متشكل از 70 نفر از تجار و بارزگانان هندی به سرپرستی 'رفیق احمد'، رئیس فدراسیون صادرات این كشور، پس از دیداری شش روزه از ایران قرار است امروز این كشور را ترك كند. هند از بیم مقابله به مثل آمریكا و اتحادیه اروپا از افشای نام شركت های حاضر در این هیات خودداری كرده است.

طبق اظهارات یكی از اعضای این هیات، چندین قرارداد تجاری تا این لحظه منعقد شده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی آسیا تایمز 'محمد مهدی راسخ'، دبیركل اتاق بازرگانی تهران اعلام كرد، ایران خواستار بهره مندی از 'توانمندی های هند در بخش صنایع غذایی، دارویی، فلزات و قطعات خودرو و ماشین آلات' است.

همچنین ایران در ازای این محصولات، به جز صادرات نفت، در زمینه تولید پلاستیك، پلیمر و مواد شیمیایی با هند همكاری خواهد كرد.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، رفیق احمد در ادامه سفر تجار هندی در ایران با تجار این كشور در باره نتایج گسترده سیاسی این سفر صحبت كرد و گفت: افزایش صادرات، به عنوان نشانه تعمیق روابط با ایران است.

'آرویند مهتا'، یك مقام وزارت بازرگانی هند در تائید این سخنان هم گفت، روابط تجاری ایران و هند باید تا سال 2015 میلادی از رقم كنونی 15 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار افزایش یابد.

در 13 مارس (23 اسفند)، 'سریو استاوا'، سفیر هند در تهران در نشستی در شهر تبریز خطاب به بازرگانان هندی گفت: به دلیل شرایط اقتصادی و جغرافیایی ایران، توسعه همكاری با تهران از جمله اولویت های تجارت خارجی هند محسوب می شود.

آسیا تایمز در ادامه ضمن اشاره به اظهارات 'هیلاری كلینتون'، وزیر خارجه آمریكا مبنی بر نگرانی در روابط هند با ایران، واشنگتن و تل آویو را مخالف توسعه مناسبات تهران و دهلی نو دانست.

بر اساس این گزارش، هند هم اكنون مهم ترین وارد كننده سلاح از اسرائیل محسوب می شود، اما به استثنای معاملات تسلیحاتی، دهلی نو شریك مهمی در زمینه اقتصادی برای تل آویو به شمار نمی آید.

حجم تجارت هند با اسرائیل از 5 میلیارد دلار در سال فراتر نمی رود كه این رقم یك سوم رقم كنونی تجارت هند با ایران است.

'ویراندر پال'، سخنگوی سفارت هند، در بیانیه ای كه در 6 مارس (16 اسفند) منتشر شد تصریح كرد، ایران مادامی كه به تعهدات خود نسبت به آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند باشد، 'حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد.' و این درست مخالف موضع آمریكاست كه تلاش می كند صرف نظر از مقاصد و كاربردهای انرژی هسته ای، مانع از غنی سازی اورانیوم توسط ایران شود.

نكته دومی كه پال به آن اشاره كرد این است كه هند 'قاطعانه معتقد است شرایط كنونی ایران نباید به درگیری تبدیل شود، زیرا تبعات فاجعه آمیز آن به نفع هیچ كس نخواهد بود.' این نكته نیز درست خلاف لحن جنگ طلبانه تل آویو، حزب جمهوریخواه آمریكا و نیز بخش هایی از حزب دموكرات است كه از عبارت 'همه گزینه ها همچنان مطرح است' تنها به معنای نظامی استفاده می كنند.

همچنین در روز 13 مارس و همزمان با جمع بندی مذاكرات تجار هندی در تهران، تولید كنندگان مطرح نفت در كویت جلسه ای برگزار كردند كه نشانه های اولیه آن حاكی از نارضایتی آنان از افزایش قیمت نفت خام است. تبعات افزایش قیمت نفت علاوه بر تاثیری كه بر ركود اقتصادی جهان دارد، ممكن است تولیدكنندگان را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

'علی النعیمی'، وزیر نفت عربستان نسبت به افزایش قیمت نفت واكنش نشان داد. یك مقام دیگر سعودی هم در گفت و گو با نشریه آمریكایی

'وال استریت ژورنال' تاكید كرد، تولید بیشتر نفت از سوی عربستان، نه با هدف جایگزین كردن نفت ایران، بلكه به منظور پر كردن خلاء بازار صورت می گیرد.

آسیا تایمز در ادامه با استناد به اظهارات همین مقام سعودی مبنی بر این كه عربستان مایل نیست 'در سیاست هایی كه ورای تحریم ها قرار دارد درگیر شود'، با اشاره به اظهارات النعیمی، نوشت: این اقدام عربستان به منزله تائید تحریم های آمریكا و اتحادیه اروپا علیه ایران نیست.

این نشریه اینترنتی با تاكید بر غیر عملی بودن تحریم های غرب علیه ایران یادآوری كرد كه گزینه های اندكی پیش روی غرب قرار دارد و بهترین راه آن است كه آمریكا و اتحادیه اروپا بدون تعیین هرگونه پیش شرطی وارد مذاكره با تهران شوند.

آسیا تایمز در پایان به غرب توصیه كرد كه با الگو برداشتن از اقدام بازرگانان هندی روابط خود را با ایران عادی سازد و مناسبات خود را بر پایه اعتماد متقابل بنا كنند.

مترجمام**9156**2047**





:: برچسب‌ها: خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: