قانون عضویت ایران در مجمع كشورهای صادركننده گاز ابلاغ شد
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، قانون عضویت ایران در مجمع كشورهای صادركننده گاز پیش از این در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و پس از آن به تایید شورای نگهبان رسیده است.

بر این اساس، به دولت اجازه داده می شود در 'مجمع كشورهای صادركننده گاز' عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام كند.

مجمع دارای شخصیت حقوقی بین المللی بوده و همچنین دارای صلاحیت حقوقی ضروری برای اجرای وظایف و نیل به اهداف خود خواهد بود.

این موافقتنامه منوط به پذیرش، تصویب یا تنفیذ اعضاء، طبق قوانین مربوط آنها است. همچنین این موافقتنامه 30 روز پس از سپردن پنج سند پذیرش، تصویب یا تنفیذ طرفین لازم الاجراء خواهد شد.

بر این اساس، هریك از طرفین می تواند با ارائه اطلاعیه كتبی طبق ماده (7) اساسنامه مجمع از عضویت در این موافقتنامه انصراف دهد.

همچنین چنانچه هیچ گونه خروج از عضویتی صورت نگیرد، این موافقتنامه در مورد كلیه حقوق و تعهدات ایجاد شده قبل از تاریخ نافذ شدن انصراف از عضویت مزبور اعمال خواهد شد.

اختلافاتی كه ممكن است در خصوص تفسیر و كاربرد مفاد این موافقتنامه بین طرفین بروز كند از طریق مذاكره مستقیم بین طرفین حل و فصل خواهد شد.

**اساسنامه مجمع كشورهای صادركننده گاز

مجمع كشورهای صادركننده گاز، سازمانی دولتی بین المللی است كه چارچوب تبادل تجربیات و اطلاعات میان كشورهای عضو را برای نیل به اهداف زیر فراهم می كند:

- حمایت از حقوق حاكمیت كشورهای عضو در خصوص منابع گاز طبیعی آنها و توانایی آنها در جهت طراحی و مدیریت مستقل برنامه های توسعه ای، بهره برداری و حفاظت پایدار، موثر و منطبق با مسایل زیست محیطی منابع گاز طبیعی خود به نفع ملتهایشان خواهد بود.

در صورت موافقت كلیه كشورهای عضو مجمع، با رعایت اقدامات مندرج در این اساسنامه، اهداف مجمع قابل گسترش و افزایش خواهد بود.

بر اساس این قانون، هر كشور صادركننده گازی كه همسو با اهداف و علائق مجمع باشد، می تواند با تصویب اساسنامه طبق قطعنامه مصوب اكثریت سه چهارم اعضای اجلاس وزارتی به عضویت مجمع درآید.

همچنین مجمع دارای سه ركن اجلاس وزارتی، هیات اجرایی و دبیرخانه است. اجلاس وزارتی، عالی ترین ركن مجمع خواهد بود.

اجلاس وزارتی سالی یك بار برگزار خواهد شد. در هر حال بنا به درخواست یك عضو یا دبیر كل پس از مشورت با رییس اجلاس وزارتی به شرط تصویب اكثریت نسبی اعضاء، اجلاس فوق العاده وزارتی می تواند برگزار شود.

سیام**9129**2026





:: برچسب‌ها: اروپا , واشنگتن ,
:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: