كاردار ایران در مصر زمینه های همكاری دو كشور را تشریح كرد
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش خبرنگار ایرنا در قاهره ، امانی گفت : پتانسیل همكاری های اقتصادی دو كشور تا 5 میلیارد دلار در سال وجود دارد .

وی خاطر نشان كرد كه ایده های مربوط به همكارهای اقتصادی را به مقامات مصری پیشنهاد كرده و منتظر پاسخ آنها است.

امانی گفت كه ایران دارای سه محور سرمایه گذاری در مصر است كه عبارتند از بانك مشترك مصر و ایران ، كارخانه ریسندگی و بافندگی و یك شركت كشتیرانی .

كاردار ایران افزود : جمهوری اسلامی در سال 2010 دستاوردهای قابل توجهی در زمینه اقتصادی داشت و كشور در رده 26 اقتصاد جهانی قرار داشت .

'اقتصاد ایران در سال 2011 به رده 17 صعود كرد كه این امر نشان می دهد ما یكی از قویترین اقتصادهای جهان را دارا هستیم'.

امانی افزود: ما در همه زمینه ها از جمله غذا، دارو و امور نظامی به خودكفایی رسیده ایم . 96 درصد از داروها در ایران تولید می شود كه یك ركورد به حساب می آید . ایران همچنین در میان 10 كشور پیشرفته جهان در زمینه های علمی و در برخی از آنها در رده اول و برخی دیگر در رتبه دهم قرار دارد.

امانی گفت: ما در شبیه سازی ، فناوری نانو ،ماهواره ها و موشك های دوربرد موفق بوده ایم و این پیشرفت فوق العاده ایران بر كسی پوشیده نیست . اقتصاد ایران به رغم تحریم ها، رشد زیادی داشته است.

وی در خصوص چشم انداز همكاری میان مصر و ایران گفت: امكانات و پتانسیل های مصر وایران بسیار زیاد است و ما بر ضرورت همكاری بین دو طرف تاكید داریم زیرا هر دو طرف بهره مند خواهند شد.

'روابط اقتصادی با ایران ویژگی خاصی دارد و تنها به نفع یك طرف نیست. اگر به موضوع كمك ایالات متحده به مصر بنگریم می بینیم كه مصر از این كمك بهره ای در رشد اقتصادی نداشته بلكه ابزای برای تبدیل مصر به یك كشور كوتوله بوده است' .

وی درباره نگرانی كشورهای حوزه خلیج فارس از برقراری روابط بین مصر و ایران گفت: آنها خود با ایران روابط و مناسبات اقتصادی سیاسی و گردشگری دارند پس چگونه مصر را از این امر منع می كنند . برخی از آنها نیز می گویند ما اعتراضی به ایجاد این روابط نداریم . به نظر من این امر هم غیر منطقی است . آنها در این قضیه طرف نیستند بلكه مصر تصمیمات خود را به طور مستقل و بدون اجازه از كسی اتخاذ می كند.

كاردار ایران در مصر خاطر نشان كرد كه برخی طرفها در منطقه نگران هستند روابط مصر و ایران منجر به قوی شدن مصر شود . به نظر آنها این اتفاق نباید بیفتد زیرا استقلال این كشور و داشتن روابط طبیعی با ایران قدرت سیاسی و اقتصادی قاهره را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت ، من تقریبا با همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر در چارچوب كار دیپلماتیك ملاقات و صحبت كرده ام و هیچ یك از آنها مخالف ایده ایجاد روابط و یا نزدیكی دو كشور نبودند كه این امر نمونه بسیار عالی از تفكر نخبگان مصری مستقل به دور از تفكرات رژیم حسنی مبارك مخلوع به شمار می رود.

مترجمام*1049**1609





:: برچسب‌ها: وابسته به تکزاس ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: