تلاش برای بازکردن کلاف سردرگم ترافیک کابل
نوشته شده توسط : blpwjob

ترافیک سنگین کابل بسیاری از ساکنان این شهر را کلافه کرده است

مقامهای شهرداری کابل اعلام کرده‌اند که تلاشهایی را برای احداث خطوط اتوبوس جدید اتوبوس‌رانی در این شهر به راه انداخته‌اند.

در حال حاضر سیستم حمل و نقل عمومی شهری در کابل وجود ندارد و ترافیک بی‌نظم کنونی، زندگی در پایتخت را دشوار کرده است.

کابل بیش از چهار میلیون جمعیت دارد و جابجایی در این شهر عمدتا به وسیله خودروهای شخصی، اتوبوسهای خصوصی، تاکسی، ریکشا (سه چرخه موتوری) و دوچرخه صورت می گیرد.

در گذشته شرکت دولتی "ملی بس" در جابجایی ساکنان پایتخت سهم عمده ای داشت، اما حالا به دلائل مختلف و از جمله افزایش بی رویه جمعیت در شهرهای کلان از جمله کابل پایتخت، ناتوانی در پرداخت حقوق لازم به کارمندان و رانندگان خود، تقریبا از دور خارج شده است.

با رویکار آمدن نظام سیاسی جدید و سرازیر شدن میلیاردها دلار کمک جهانی، انتظار می‌رفت که وضعیت حمل و نقل شهری کابل بهتر شود، اما طرح‌های عمده بازسازی و نوسازی به نظر بسیاریها تنها به ساخت چند جاده و چند پل محدود مانده است.

با این حال، خوژمن علومی، معاون خدمات شهری شهرداری کابل گفته است که شهرداری در نظر دارد که خطوط مترو‌بس (اتوبوس دوکابین) در کابل راه اندازی کند.

آقای علومی گفت: "مترو بس در دو خط فعال می‌شود که بخشهای زیادی از کابل را پوشش خواهد داد. مترو بس یک دور طولانی از شهرداری کابل، باغ بالا، کوته سنگی، دارالامان، دهمزنگ، سینمای پامیر تا بازگشت به شهرداری را در ظرف ۲۸ دقیقه طی می کند."

آقای علومی افزود کار در مورد این پروژه هر چند در حال حاضر متوقف است، اما با گرم شدن هوا در کابل، دوباره از سر گرفته خواهد شد.

اتوبوسهای برقی

مقام های وزارت ترانسپورت (حمل و نقل) نیز گفته اند که همسو با شهرداری کابل به مشکلات کنونی در عرصه حمل و نقل در این شهر پاسخ می دهند.

مترو

"مترو بس در دو خط فعال می‌شود که بخشهای زیادی از کابل را پوشش خواهد داد. مترو بس یک سیستم بسیار جدید است که یک دور طولانی از شهرداری کابل، باغ بالا، کوته سنگی، دارالامان، دهمزنگ، سینمای پامیر تا بازگشت به شهرداری را در ظرف 28 دقیقه طی می کند"

خوژمن علومی، معاون شهرداری کابل

غلام حضرت، رئیس شرکت دولتی ملی بس در گفتگو با بی‌بی‌سی از راه اندازی اتوبوسهای برقی و وارد کردن یک هزار اتوبوس از هند سخن گفت، وعده‌ای که اگر عملی شود، کار عمده‌ای در راستای بهبود حمل و نقل شهری کابل خواهد بود.

او گفت: "ما تاسیسات ابتدایی در ارتباط با اتوبوس های برقی داریم، کارهایی در این عرصه صورت گرفته است، ما صرف به نصب تجهیزات ضرورت داریم که احتمال دارد شش ماه را در بر گیرد."

رئیس اداره ملی بس همچنین گفت که در آغاز اجرای این طرح، خط دانشگاه کابل به سه خط قبلی افزوده می‌شود و به دنبال آن خطوط اتوبوسهای برقی به تدریج به سایر مناطق شهر کابل گسترش خواهد یافت.

ورود خودروهای دست دوم و ارزان از کشورهای آلمان، کانادا، جاپان و برخی کشورهای دیگر بر مشکلات حمل و نقل شهر کابل افزوده است.

خیابانهای کم‌عرض این شهر اینک زیر چرخهای حدود یک میلیون خودرو قرار دارد و این مساله در کنار دیگر دشواریهای حمل و نقل در کابل، باعث سنگینی ترافیک می‌شود.

حالا سوال این است که شهرداری و دیگر نهادهای مرتبط چگونه می‌توانند با این مشکل کنار بیایند؟ شهری که در حال حاضر مملو از خودرو و اتوبوس‌های خصوصی است، چگونه می‌تواند پذیرای یک هزار اتوبوس دیگر باشد؟

خوژمن علومی، معاون شهرداری کابل معتقد است که وارد شدن اتوبوس به خطوط اتوبوسرانی، باعث کاهش ترافیک در سطح شهر می‌شود. آقای علومی افزود که اگر به عوض تاکسی و خودروهای کوچک از اتوبوسهای بزرگ در جابجایی مردم استفاده شود، از حجم ترافیک در شهر کابل کاسته خواهد شد.

ساماندهی ترافیک

با رویکار آمدن نظام سیاسی جدید و سرازیر شدن میلیاردها دلار کمک جهانی، انتظار می‌رفت که وضعیت حمل و نقل شهری کابل نظام یابد

به گفته او، شهرداری کابل در نظر دارد که با همکاری وزارت ترانسپورت و پلیس ترافیک (پلیس راهنمایی و رانندگی) به سیستم حمل و نقل شهری سر و سامان بخشد. اسفالت کردن خیابانهای فرعی و نصب چراغ در کنار خیابانها بخشی از برنامه‌هایی است که قرار است در سال جاری اجرا شود.

در همین حال غلام حضرت، رئیس شرکت دولتی ملی بس هشدار داد که اگر دولت به وضعیت این شرکت توجه نکند، این شرکت ورشکست خواهد شد. او افزود: "این که ما بنزین را لیتر هفتاد افغانی بخریم و از مسافران پنج افغانی کرایه بگیریم، این اداره خود به خود سقوط می کند."

رئیس شرکت ملی بس همچنین گفت: "اگر دولتمردان به این عقیده باشند که این شرکت سقوط کند، ما حرفی نداریم، بگذار سقوط کند."

به گفته غلام حضرت، سطح پایین حقوق کارکنان و رانندگان این شرکت باعث شده که دست اندرکاران آن دست از کار بکشند و حدود نیمی از چهارصد اتوبوس این شرکت متوقف شوند.

رئیس شرکت ملی بس افزود که این شرکت پیش از آغاز جنگهای داخلی در کابل، ۱۶۰۰ اتوبوس عادی و نزدیک به صد اتوبوس برقی داشت.





:: برچسب‌ها: واشنگتن , دریا , اروپا ,
:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: