ماموریت موفق 'نوید' زمینه ساز پرتاب ماهواره های عملیاتی است
نوشته شده توسط : blpwjob

'مجتبی سرادقی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: ماهواره نوید علم و صنعت در دنیا به عنوان یك ماهواره تحقیقاتی شناخته شده است و زمینه سازی برای پرتاب ماهواره های عملیاتی و ارایه خدمات به كاربران تلقی می شود.

وی تاكید كرد: ماهواره نوید علم و صنعت در مقایسه با ماهواره های رصد و امید كه پیش از این توسط متخصصان كشورمان با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار تعیین شده قرار گرفتند از ویژگی های خاصی برخوردار است.

مدیركل بخش فضایی سازمان فضایی ایران از وزن بیشتر سومین ماهواره بومی ایران در مقایسه با دو ماهواره قبلی به عنوان ویژگی متمایز ماهواره نوید علم و صنعت یاد كرد و گفت: جرم این ماهواره دو برابر ماهواره 'امید' و سه برابر ماهواره 'رصد' است و از سیستم پیچیده تری در مقایسه با دو ماهواره قبلی برخوردار است.

وی افزود: در این ماهواره از كانال های ارتباطی بیشتری استفاده شده و ماهواره قادر است در چند فركانس با ایستگاه های زمینی ارتباط برقرار كند.

سرادقی ادامه داد: با وجود تحریم های گسترده كشورهای غربی از جمله آمریكا به ویژه در بخش های علمی كه با هدف ایجاد موانع در راه پیشرفت های علمی كشورمان صورت گرفت، امروز متخصصان ایرانی توانسته اند ماهواره ها و ماهواره برها و تمامی قطعات به كار رفته در آنها را طراحی و تولید و با موفقیت به فضا پرتاب كنند.

وی خاطرنشان كرد: توان ماهواره نوید توسط سلول های خورشیدی و باطری هایی كه تماما توسط متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده تامین می شود.

مدیركل بخش فضایی سازمان فضایی با اشاره به نقش مدیریت یكپارچه در توسعه فناوریهای فضایی جمهوری اسلامی ایران یاد آور شد: با توسعه و ارتقای جایگاه سازمان فضایی كشور و مدیریت یكپارچه پرتابگرها، پایگاههای پرتاب این روند ارتقای جایگاه سرعت گیرد و بیش از پیش به جلو رود.

سرادقی مخابره پیام نوشتاری ' یا مهدی، یا مهدی، یامهدی' توسط ماهواره نوید را نشان دهنده عملكرد درست سیستم های ارتباطی و توانایی این ماهواره در زمینه دریافت پیام ارسالی از سوی ایستگاه های زمینی دانست.

ماهواره ملی 'نوید علم وصنعت' بامداد جمعه 14 بهمن و همزمان با ایام دهه مبارك فجر سی وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با دستور 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری اسلامی ایران، با موفقیت به فضا پرتاب شد.

ماهواره نوید كه در دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده است، مأموریت تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر ۷۵۰ متر و به صورت تك باند را به عهده دارد.

این ماهواره با ابعاد ۵۰×۵۰×۵۰ سانتی‌متر مكعب و جرم ۵۰ كیلوگرم، به منظور استقرار در مدار بیضوی با ارتفاع ۲۵۰ تا ۳۷۵ كیلومتر و زاویه انحراف ‌مداری ۵۵ درجه طراحی شده ‌است.

سیام**1478**2026





:: برچسب‌ها: سیاه , لا ,
:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: