آموزش مستمر دانش آموختگان برای توفیق در رقابت های علمی ضروری است
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'علیرضا رهایی' در همایش 'آموزش عالی، الزامات تحول در آموزش فنی و مهندسی'، تربیت متخصصان و پژوهشگران برای پاسخگویی به نیازهای آینده را یكی از مهمترین مولفه های ایجاد تغییر در نظام آموزشی دانست و افزود:شرایط جامعه مدام در حال تغییر بوده و از این رو باید تربیت متخصص و انجام پژوهش برای محیط امروز از ضروریات است.تحقق این امر نیاز به تشخیص شرایط آینده و تداركات كافی برای پاسخگویی به چنین محیطی دارد.

این مقام دانشگاهی به رشد آموزش تلفیقی در دانشگاه های دنیا اشاره كرد و گفت:در مواردی شاهد ناتوانی مهندسان درزمینه های مدیریتی هستیم از این رو نیاز به راه اندازی میان رشته هایی همچون مهندسی مدیریت احساس می شود.در كنار این موضوع توسعه رشته هایی چون اطلاعات فن آوری،علوم جدید چون نانو و بیو باید در تمام ابعاد گسترش یابد.

این استاد دانشگاه بر لزوم افزایش تحقیقات پژوهشی حتی در مقطع كارشناسی تاكید كرد. رییس دانشگاه صنعتی امیركبیر توضیح داد: وزارت علوم در این میان می تواند با شناخت دقیق تر از عوامل شكل دهنده جهان آینده ،شرایط كسب و كار،شناخت بهتر علم و فن آوری در حال رشد و نقش آن در جامعه آینده به تحقق اهداف مورد نظر برای پیشرفت آموزش عالی كمك كند.

رهایی به نقش دانشگاه برای رسیدن به اهداف مورد نظر آموزشی اشاره كرد و یادآور شد: اصلاح هرم پرسنل پشتیبانی و هیات علمی،رشد تعامل با دانش آموختگان و افزایش مشاركت آنها در فعالیت های اجرایی ،علمی و اقتصادی دانشگاه،افزایش دانش تخصصی اعضای هیات علمی،رشد آزمایشگاه ها و به روز كردن تجهیزات آنها و همچنین شناخت و طراحی پروژه های منحصر به فرد كه به توسعه كشور منجر شود ازاقداماتی است كه دانشگاهها می توانند انجام دهند.

به گفته استاد دانشگاه امیركبیر،تحول و نوسازی در نظام تعلیم و تربیت،جهت دهی آموزش و پروش فن آوری به سمت حل مشكلات جامعه و نقش آفرینی موثرتر چرخه های فناوری از مهمترین راهبردهای توجه به علم است.

وی بر لزوم گسترش پژوهش در مقاطع مختلف تحصیلی حتی در كارشناسی تاكید كرد و افزود: آموزش عالی علاوه بر تربیت متخصص برای پاسخگویی به نیازهای آینده، باید به دنبال پژوهش و تحقیق باشد.

به عقیده رییس دانشگاه امیر كبیر،آموزش و پژوهش با هم عجین بوده و بدون پژوهش نمی‌توان آموزش را به طور كامل محقق ساخت و دانشجویان نیز همگام با آموزش باید فكر و تحقیق كنند.

رهایی به عوامل موفقیت در عرصه آموزش عالی اشاره كرد و افزود: در بحث شناسایی فاكتورهای موفقیت در آموزش عالی، عنصرهای ارتباط با صنعت و اشتغال و آمایش جامعه پررنگ‌تر از بقیه است.

همایش 'آموزش عالی؛ الزامات تحول در آموزش فنی و مهندسی' روز پنجشنبه با حضور بیش از 300 تن از استادان دانشگاه‌های برتر، نمایندگان صنعت، انجمنهای علمی و نهادهای سیاستگذار در حوزه آموزش عالی در دانشگاه صنعتی شریف برگزارشد.

هدف اصلی این همایش آغاز یك حركت همگانی در راستای تحول در نظام آموزش فنی و مهندسی كشور با مشاركت بخشهای مختلف دست‌اندركار اعم از سیاستگذار، دانشگاه، صنعت و نهادهای واسط نظیر انجمنهای علمی اعلام شده است.

فراهنگ**9173**





:: برچسب‌ها: زمستان , کریسمس ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 1 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: