اعلام حکم ۳۴ عضو جنبش اسلامی ازبکستان در سغد
نوشته شده توسط : blpwjob

محاکمه ۳۴ نفر از متهمان به عضویت در جنش اسلامی ازبکستان در ولایت سغد حدود سه ماه ادامه‌ داشته است

دادگاهی در ولایت سغد تاجیکستان، ۳۴ نفر از ساکنان شهر اسفره را که متهم به عضویت در جنبش اسلامی ازبکستان بوده‌اند، به ۸ سال تا ۲۸ سال زندان محکوم کرده است.

محاکمه دادگاهی این افراد در بازداشتگاه شماره ۲ شهر خجند می‌گذشت و یکی از طولانی‌ترین محاکمه‌ها در سال جاری محسوب می‌شده است.

جوره‌بیک شیراف، قاضی پرونده، ۳۴ متهم آن را به نقض هفت ماده قانون کیفری تاجیکستان مقصر دانست و بیش‌تر این افراد را به بیش از ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

اکثر متهمان این پرونده به نقض ماده‌های ۱۰۴ - قتل، ۱۸۵ - تأسیس گروه‌های مسلح غیرقانونی، ۱۸۶ - راهزنی، ۱۸۷ - راهزنی و تأسیس انجمن‌های مسلح جنایت‌کار، ۱۸۹ - برانگیختن نزاع‌های ملی و مذهبی، ۳۰۶ - غصب حاکمیت و ۳۰۷ - دعوت برای تغییر اجباری ساخت دولتداری در قانون کیفری این کشور مقصر دانسته شده‌اند.

در همین حال، به گفته برخی از حقوقدان‌های شرکت‌کننده در این محاکمه، جریان محاکمه حاکی از آن بوده است که عضویت اکثر این افراد در جنبش اسلامی ازبکستان کاملاً ثابت نشده است.

همچنین، برخی از والدان این ۳۴ نفر در صحبت با خبرنگاران، اظهار داشتند که فرزندانشان در جریان بازپرسی شکنجه شده‌اند.

سهراب قاضی‌اف، یکی از متهمان این پرونده، برای ۲۸ سال روانه زندان شده است.

صمد جلیل‌اف، یکی دیگر از متهمان، با توجه به تخفیف مجازات، به ۸ سال زندان محکوم شد. اما وکیل مدافع آقای جلیل‌اف گفت که دادگاه نسبت به موکلش حکم سنگینی را روا دیده است.

تهمینه رحیم‌اوا می‌گوید که موکل وی تنها برای آن محکوم شده است که حدود یک ساعت برخی از افراد متهم در این پرونده را به منزلش راه داده است.

گفته می‌شود که بیشتر وکیلان مدافع ۳۴ نفر از محکوم‌شدگان در صدد شکایت از حکم موکلانشان هستند.

این افراد که اکثراً ساکنان ناحیه اسفره ولایت سغد هستند، از سوی مأموران پلیس و دادستانی ولایت سغد در سال ۲۰۱۱ بازداشت شده بودند.

آن زمان کارمندان دادستانی اعلام کرده‌اند که نتایج بازرسی نشان داده است که این افراد در اواسط سال‌های ۱۹۹۰ به جنبش اسلامی ازبکستان پیوسته و مردم را برای شامل شدن به این سازمان ترغیب می‌کرده‌اند.

جنبش اسلامی ازبکستان، که ایده تأسیس خلافت اسلامی جزئی از برنامه‌های آن است، از سوی کشورهای منطقه و آمریکا شامل فهرست سازمان‌های تروریستی شده است.

گفته می‌شود، اعضای آن در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان و در شمال افغانستان فعال هستند و با گروه طالبان و القاعده مرتبط اند.





:: برچسب‌ها: پاریس , آب ,
:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: