آیین ملی هشتم اردیبهشت در افغانستان و دغدغه های امنیتی
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش خبرنگار ایرنا از كابل ، پس از پیروزی مجاهدین علیه دولت تحت حمایت شوروی سابق در هشتم اردیبهشت 1371 و ورود مجاهدین به كابل ، این مراسم همه ساله به صورت رسمی و با رژه نظامی برگزار می شد.

چهار سال پیش ، مراسم هشتم اردیبهشت در مقابل مسجد عیدگاه كابل به دلیل حمله مخالفان مسلح دولت مختل شد و حامد كرزي رئیس جمهوری از این حمله جان به در برد.

در حمله مخالفان مسلح به مراسم بیستمین سالگرد پیروزی مجاهدین تعدادی زیادی كشته و مجروح شدند ، یكی از نمایندگان لویه جرگه افغانستان نیز جز كشته شدگان بود.

از آن سال به بعد این مراسم به صورت محدود و در محل های دربسته برگزار می شود اما امسال مقامات دولتی افغانستان تصمیم گرفته اند این مراسم را با شكوه و به صورت عمومی برگزار نمایند.

یك مقام وزارت دفاع افغانستان می گوید كه حملات اخیر كابل ، هیچ تاثیري در برگزاری جشن گرامیداست سالگرد پیروزي مجاهدین نداشته و این روز را به شكل باشكوهی برگزار خواهیم كرد.

به گفته 'وزیری' معاون سخنگوي وزارت دفاع ملي تدابیر لازم برای برگزاری جشن بیستمین سالگرد پیروزي مجاهدین ، اندبشیده و اقدامات لازم امنیتی اتخاذ شده است.

این سخنان مقام وزارت دفاع افغانستان درحالی است كه مخالفان مسلح یكشنبه هفته گذشته به صورت همزمان با تصرف سه نقطه حساس و امن در شهر كابل و همچنین یورش به چهار شهر دیگر افغانستان به صورت همزمان حملات انتحاری گسترده ای انجام دادند و در كابل حدود 20 ساعت مقاومت كردند.

حادثه ای كه در مجموع حدود 50 نفر كشته و 65 نفر زخمی شدند.

معاون سخنگوي وزارت دفاع ملي اعتقاد دارد كه حادثه یكشنبه 27 فروردین كابل ، هیچ تاثیري بر جشن گرامیداشت سالگرد پیروزي مجاهدین ندارد و می گوید كه ما قصد داریم كه امسال این روز به نحو با شكوهی برگزار شود و می خواهیم رژه نظامی اجرا كنیم.

وزیری گفت: در همین راستا تدابیر لازم امنیتي اتخاذ و تزئین شهر نیز آغاز شده است.

'محمدداوود امیني' معاون اداره امور امنیتي كابل نیز می گوید: برای برپایی این مراسم ملی در هشتم اردیبهشت اقدامات انتظامی و امنیتی در شهر كابل آغاز شده است و هر گونه مورد مشكوك مور بررسی امنیتی قرار می گیرد.

پیروزی مجاهدین از اصطلاحات تاریخ نوین افغانستان در تقویم این كشور به عنوان یك روز ملی به ثبت رسیده‌است.

مجاهدین پس از درگیری‌های متعدد با نیروهای ارتش سرخ شوروی سابق در هشتم اردیبهشت 1371 پس از 14 سال درگیری موفق شدند وارد كابل پایتخت افغانستان شوند و افغانها این روز را هر ساله جشن می گیرند.

برگزاری محدود این مراسم پس از سال 87 تاكنون انتقاد شماری از مجاهدین سابق را برانگیخته است.

دولت بعد از چهار سال تصمیم به برگزاری باشكوه این آیین ملی كرده است اما سوالی كه در اذهان مردم و گروههای سیاسی و اجتماعی كابل وجود دارد این است كه آیا مخالفان امسال باز هم قصد حمله به این مراسم را دارند و نیروهای امنیتی موفق به تامین امنیت این آیین خواهند شد؟

آساق**1663**1392





:: برچسب‌ها: روش , نیویورک , فرمت مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: