احضار سفیر ترکیه در عراق در واکنش به سخنان اخیر اردوغان
نوشته شده توسط : blpwjob

رجب طیب اردوغان هشدار داده که در صورت افزایش تنش های فرقه ای در عراق، ترکیه ساکت نخواهد ماند

عراق، یونس دمیرر، سفیر ترکیه را در واکنش به مشاجره لفظی اخیر بین نخست وزیر این کشورو همتای ترکیه ای او احضار کرده است.

این مشاجره پس از آن اغازشد که نوری مالکی، نخست وزیر عراق، رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود رابه دامن زدن به اختلافات فرقه ای میان شیعیان و سنی ها و کردهای عراق متهم کرد.

آقای اردوغان اواخر هفته گذشته اتهامات وارده از سوی آقای مالکی را مبنی بر این که این کشور در تلاش است تا آتش اختلاف های مذهبی و قومی را درعراق شعله ور کند، رد کرد و گفت: "ما بین سنی، شیعه، عرب، کرد و یا ترکمن هیچگونه تفاوتی قائل نیستیم. همه آنها برادران ما هستند."

آقای اردوغان همچنین گفته بود:" اگر به آقای مالکی پاسخ بدهیم، به او فرصت عرض اندام خواهیم داد. دلیل ندارد که به او اجازه بدهیم که از این طریق نفوذی به دست بیاورد."

در همین حال احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در گفتگویی با خبرنگاران گفت نوری مالکی، نخست وزیر عراق باید در این باره فکر کند که چرا او "تنها با تعدادی از کشورها دارای روابطی دوستانه" است.

"آقای اردوغان اواخر هفته گذشته اتهامات وارده از سوی آقای مالکی را مبنی بر این که این کشور در تلاش است تا آتش اختلاف های مذهبی، قومی را درعراق شعله ور کند، رد کرده و گفت ما بین سنی، شیعه، عرب، کرد و یا ترکمن هیچگونه تفاوتی قائل نیستیم. همه آنها برادران ما هستند"

آقای اوغلو افزود: " آقای مالکی باید درباره عواقب از دست دادن ترکیه فکرکند."

وزیر خارجه ترکیه همچنین افزوده کشورش در دو سه دهه گذشته که عراق با مشکلاتی روبرو بوده، علیه این همسایه فعالیت نکرده است. آقای اوغلو همچنین تاکید کرده که ترکیه سیاست هایی را که براساس "ایجاد تفرقه و دامن زدن به تفاوت های فومی در عراق باشد؛ دنبال نکرده است."

به گفته داوود اوغلو ترکیه همواره تلاش کرده تا همه از هرفرقه، گروه و مذهبی در عراق در کنارهم زندگی کنند و آقای مالکی به خوبی این را می داند.

گفته می شود اشاره آقای اوغلو به سخنان اخیر نوری مالکی است که در آن درباره روابط طارق هاشمی، معاون سابق رئیس جمهور عراق با ترکیه گفته بود.

آقای هاشمی که یکی از قدرتمندترین سیاستمداران سنی مذهب عراق بشمار می رفت، از سوی دولت متهم به انجام اعمال تروریستی شده است. در دسامبر سال گذشته میلادی، نوری مالکی، نخست وزیر عراق حکم بازداشت آقای هاشمی را صادر کرد که این موضوع تنش های سیاسی را بین شیعیان و سنی ها به دنبال داشت.

از ترکیه که اکثریت جمعیت آن سنی است، به عنوان یکی از هم پیمانان اصلی عراق نام برده می شود و برخی ناظران عقیده دارند که به دلیل قانون اساسی سکولار ترکیه و روابط نزدیک این کشور با غرب از جمله اعضای ناتو، این کشور حتی الگویی برای آینده عراق است.

نوری مالکی ترکیه را متهم کرده که در امور داخلی این کشور مداخله می کند

عراق همچنین دومین شریک تجاری ترکیه پس از آلمان به شمار می رود. تبادل تجاری بین دو کشور در سال گذشته به ۱۲ میلیارد دلار رسیده که بیش از نیمی از این تبادلات تجاری با اقلیم کردستان عراق بوده است.

بغداد اغلب آنکارارا متهم می کند که از زمان حمله نیروهای ناتو به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی در امور داخلی این کشور مداخله می کند.

به گفته تحلیل گران دیدارهای آقای اردوغان با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که روابط نزدیکی با ترکیه دارد و طارق هاشمی، معاون سابق رئیس جمهور عراق باعث بالا گرفتن تنش بین آقای مالکی و آقای اردوغان شده است.

در همین حال وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای گفته است که ترکیه هیچ قصدی برای مداخله در امور داخلی عراق و سایر همسایگانش را ندارد.

در این بیانیه همچنین گفته شده " اساس بحران سیاسی ایجاد شده از سوی عراق، تلاش این کشور برای تحکیم قدرت و حذف دیگران است تا ایجاد سیاستی بر پایه اصول دموکراتیک و جهانی."

در این بیانیه همچنین گفته شده " تازمانی که عراق مانعی ایجاد نکند، ترکیه به دنبال ایجاد روابط دوستانه با همسایگانش است."

آقای اردوغان پیشتر هشدار داده بود در صورتی که درگیری های فرقه ای در عراق افزایش یابد، این کشور ساکت نخواهد ماند.

ترکیه همچنین از جمله منتقدان سیاست های دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است. این کشور از متحدان پیشین ترکیه به شمار می رفت.

ترکیه نگران آن است که خشونت در سوریه و افزایش تنش ها در عراق به ایجاد درگیری های گسترده بین شیعیان و سنی ها در منطقه منجر شود.

آقای اردوغان درحالی نسبت به صحبت های اخیر نوری مالکی واکنش نشان داده که آقای مالکی برای دیدار با مقامات ایران به این کشور سفر کرده است.

به گفته تحلیل گران حمایت ایران از حکومت بشار اسد در ماههای اخیر باعث تیرگی روابط ایران و ترکیه شده است.





:: برچسب‌ها: سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: