اجرای قانون هدفمندی یارانه ها باعث تحول بخش كشاورزی شد
نوشته شده توسط : blpwjob

'صادق خلیلیان' روز سه شنبه در جلسه بررسی فاز دوم هدفمندی یارانه ها در مجلس شورای اسلامی افزود: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یك انقلاب واقعی و بزرگ در اقتصاد كشور محسوب می شود كه محدوده ان نه تنها به اقتصاد بلكه به ابعاد مختلف امنیتی و سیاسی نیز مربوط می شود.

وی با بیان اینكه با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دستاوردهای خوبی نصیب بخش كشاورزی شده است اظهارداشت: در تلاشیم در پیشبرد بخش كشاورزی مسیر را با بهترین تدبیرها و همراهی به ویژه در بخش تولید طی كنیم.

وی به تفاوت نگاه خود به مسئله هدفمندی یارانه ها در بخش كشاورزی اشاره كردو گفت: سال گذشته برای اجرای بسته های حمایتی وزارت جهاد كشاورزی و بسته های حمایتی تولید كنندگان اعتبارات مناسبی دریافت شد و علاوه بر بودجه های عمرانی سال 90 در این بخش اعتبارات دیگر نیز لحاظ شده است، از آن جمله 2 هزارو 200 میلیارد تومان از اعتبارات اصلاح روش های مصرف انرژی و آب است.

وی با اشاره به اینكه بودجه سال گذشته رقم مناسبی برای شروع كار در بخش كشاورزی بوده است ادامه داد: پرمصرفترین فعالیت های بخش كشاورزی كه تحت تاثیر قانون هدفمندی قرار می گیرند در بحث آب و موتور پمپ ها، تراكتورها، مرغداری ها و واحدهای گلخانه ها، دامداری های و واحدهای پرورش قارچ است كه هر كدام از زوایای مختلف تحت تاثیر قرار گرفته اند.

وی به اقدامات سال 90 درخصوص واحدهای پرورش طیور اشاره كردو گفت: حدود 20 هزارو 686 واحد پرورش طیور در كشور فعال است كه تاكنون 3 هزارو 186 واحد آن به سیستمهای جدید مجهز شده اند، كه به دلیل كاهش مصرف گازوئیل تحت تاثیر افزایش حامل های انرژی قرار نگرفته اند.

وی ادامه داد: هم اكنون نیز 17 هزارو 500 واحد دارای سیستم های قدیمی حدود 40 ساله هستند كه در مرحله نخست، مصرف انرژی در چهار هزارو 441 واحد اصلاح شده كه نشان می دهد ظرف مدت یك سال كار بزرگی در این بخش نیز صورت گرفته است.

وزیر جهاد كشاورزی تصریح كرد: هم اكنون برخی از واحدهای مرغداری با هزینه شخصی به اصلاح ساختار اقدام كرده اند.

وی افزود: در این راستا برای كمك به تولید كنندگان وامهایی با سود 4 درصد و به صورت خود اجرایی و كمك بلاعوض اعطا شده كه هر دو روش در قانون پیش بینی شده بود.

وی اظهارداشت: همچنین مقرر شده در سال 91، چهار هزارو 500 واحد تحت پوشش این طرح قرار گیرند تا اصلاح ساختار بخش قابل توجهی از واحد های طیور كشور انجام شود.

وی، صرفه جویی 30 درصدی مصرف گازوئیل، افزایش جوجه ریزی در هر مترمربع از واحدها،

كاهش تلفات و افزایش ضریب اطمینان دان به گوشت را از دیگر اقدامات اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در این بخش دانست.

وی گفت: خوشبختانه سرمایه گذاری زیادی در زمینه ایجاد واحدهای جدید انجام شده كه همین امر نشانگر وضعیت مطلوب بخش كشاورزی در سال 90 است.

خلیلیان در بحث گاوداری های شیری گفت: هم اكنون 16 هزارو 58 واحد دامداری شیری در كشور فعال است كه پنج هزارو 460 واحد آن بهینه سازی شده است و حدود 10 هزارو 598 واحد به بهینه سازی و اصلاح ساختار نیاز دارند .

وی اضافه كرد: طی سال 90، یك هزارو 483 واحد دامداری شیری با حمایت های دولت بهینه سازی شده و امسال نیز به همین میزان در دستور كار قرار دارد.

وی به معضل وام های معوق تولید كنندگان این واحدها اشاره كردو گفت: در راستای مدیریت وضع موجود، پرداخت وام های معوق به مدت پنج سال با جایگزینی یك وام با نرخ صفر درصد برای تولید كنندگان گاوهای شیری در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت علوفه ناشی از نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی آن ، مبلغ 200 میلیارد تومان به صندوق حمایت از دامداران برای كمك هزینه و خرید اختصاص یافت.

وی به كشاورزی حفاظتی برای كاهش مصرف گازوئیل و انرژی اشاره كرد و افزود: برای نخستین بار این عملیات در سطح 868 هزارو 919 هكتار انجام شد كه سبب صرفه جویی در مصرف سوخت، آب، میزان مصرف بذر و كود شیمایی و افزایش تولید شده است.

وی با اشاره به توسعه آبیاری های نوین و در نهایت صرفه جویی مصرف آب و برق، افزود: این اقدام باعث كاهش 50 درصدی مصرف موتور پمپ ها در مزارع می شود.

خلیلیان اظهارداشت: سال گذشته در سطح اراضی كشاورزی 165 هزار هكتار ابیاری نوین انجام شده، هم اكنون نیز 150 هزار هكتار در دست اجرا داریم كه قرار است تا شهریور ماه سال جاری به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: هم اكنون حدود یك میلیون و 144 هزار هكتار ازا اراضی كشور تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری قرار گرفته است.

وزیر جهاد كشاورزی گفت: طی توافقی با وزارت نفت مقرر شد تا عملیات گازرسانی به واحدهای تولیدی همچون دامداری ها، واحدهای پرورش طیور، گلخانه ها و سایر واحدهای كه از سوخت فسیلی استفاده می كنند، اجرا شود كه این عملیات از اواخر سال 90 آغاز شده است.

وی گفت: قیمت برق بخش كشاورزی در گذشته در هر كیلووات دو تومان بوده اما میانگین این رقم هم اكنون به 9 تومان افزایش یافته است ولی وزارت جهاد كشاورزی اجازه افزایش شدید قیمت به 14 تومان را نداده است.

خلیلیان در زمینه قیمت برق مصرفی موتور پمپ ها نیز اظهارداشت: میانگین مصرف برق موتور پمپ ها 8 تومان است، اما طی توافقی با وزرات نیرو مقرر شد در صورت عدم استفاده از موتور پمپ ها در 4 ساعت پیك مصرف، این رقم در 20 ساعت دیگر در هر كیلووات ساعت 4 تومان محاسبه شود.

وی ادامه داد: قیمت برق برای واحدهای تولیدی نیز در هر كیلووات 16تومان بوده كه این رقم به 150 تومان رسیده است اما با توجه به اقدامات مذكور واحدهای تولیدی توانستند افزایش قمیت ها را تحمل كرده و در نهایت با كاهش مصرف انرژی، بهره وری را افزایش دهند.

وی اظهارداشت: همچنین برای اداره وضعیت موجود واحدهای تولیدی، وام قرض الحسنه برای تولید كنندگانی كه در پرداخت پول سوخت دچار مشكل بودند، اختصاص یافت كه دریافت این وام ها نیازی به وثیقه نداشت.

وی گفت: همچنین سال گذشته مبلغ 1000 میلیارد تومان از طریق صندوق بیمه كشاورزی بابت خسارات به تولیدكنندگان و كشاورزان پرداخت شد.

وزیر كشاورزی با بیان اینكه سال گذشته با كنترل واردات از تولیدكنندگان داخل حمایت شده است گفت: با كنترل بی رویه واردات متناسب با زمان برداشت داخل و در نظر گرفتن نیاز ، تلاش شد لطمه ای به تولید داخل وارد نشود.

وی ادامه داد: سال گذشته در مجموع واردات بخش كشاورزی 14 درصد كاهش یافته كه با ادامه این روند از واردات بی رویه به كشور جلوگیری می شود.

وی به كنترل واردات میوه اشاره كردو گفت: سال گذشته حدود 22 درصد كاهش واردات میوه نسبت به سال 89 داشتیم كه با این اقدام تولید كنندگان داخل مورد حمایت دولت قرار گرفتند.

وزیر جهاد كشاورزی تصریح كرد: اجرای بسته های حمایتی موجب عدم كاهش قیمت محصولات كشاورزی شد تا از این طریق بخشی از افزایش قیمت حامل های انرژی را پوشش دهد.

وی ادامه داد: در این راستا سال گذشته بخشی از خرید های تضمینی دولت به حداقل ممكن رسید و فقط مقداری محصول پیاز در استان های كرمان، بندعباس و هرمزگان خریداری شد، كه در مجموع تولیدات 110 میلیونی بخش كشاورزی، رقم ناچیزی را نشان می دهد.

همین امر باعث شد تا كشاورزان بتوانند محصولات كشاورزی خود را به رقم بالاتر از خرید تضمینی به فروش برسانند.

وی اظهارداشت: حذف دلالان و واسطه گران نیز در تعیین قیمت محصولات كشاورزی بی تاثیر نخواهد بود و برای رسیدن به وضعیت مطلوب در این بخش به دنبال حذف و كوتاهی دست دلالان هستیم.

وی اظهارداشت: طی 30 سال گذشته با عرضه كودشیمیایی، سم و گازوئیل مجانی هیچ تغییری در واحدهای تولیدی ایجاد نشده و این روند موفقیت امیز نبوده، این در حالی است كه در ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تغییرات اساسی در ساختار و اصلاح واحدهای تولیدی و اراضی كشاورزی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در گذشته 150 هزارتومان در هر هكتار بابت مابه التفاوت یارانه نهاده ها، عاید كشاورز می شد، اما هم اكنون برای ایجاد سامانه های نوین آبیاری حداقل 3.5 میلیون تومان برای هر هكتار به كشاورزان پرداخت می شود كه قدم اساسی باعث تغییر ساختار بخش كشاورزی كشور شده است.

وی همچنین گفت: با تمهیدات و مصوبه های سال 90 توسط مجلس شورای اسلامی، صادرات بخش كشاورزی فراوری شده و غیر فراوری از لحاظ ارزشی به 5.5 میلیارد دلار افزایش یافته است.

اقتصام**9186**1319





:: برچسب‌ها: د , فوتبال ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: