آمریكا و سامانه موشكی رژیم صهیونیستی
نوشته شده توسط : blpwjob

با وجود فراز و نشیب‌های بسیار در روابط آمریكا و رژیم صهیونیستی در شش دهه اخیر، ایالات متحده همواره مهم ترین متحد و پشتیبان این رژیم در سطوح مختلف بوده است و همه احزاب سیاسی و روسای جمهور آمریكا اعم از دموكرات و جمهوریخواه تعهدات گسترده ای نسبت به این رژیم داشته اند كه حاصل آن را می توان در چارچوب روابط ویژه میان دو طرف ارزیابی كرد. نقش گروه‌های متنفذ و قدرتمند یهودی آمریكا، منافع متقابل طرفین، وجود نگرش‌های مشترك و تأثیر ساختارها، نهادها و ساز و كارهای همسان بر رویكردهای سیاست داخلی و خارجی و همین‌طور سیاست ابهام هسته‌ای این رژیم از جمله عواملی هستند كه در تقویت این روابط و ایجاد تفاهم بین دو طرف نقشی اساسی ایفا می‌كنند.

از این منظر، آمریكا همواره رژیم صهیونیستی را برای خود سرمایه ای راهبردی تلقی كرده است. در این رابطه، به نقل از 'كمیته خدمات دفاعی' مجلس نمایندگان آمریكا در نظر دارد طرحی را برای كمك 680 میلیون دلاری این كشور تا سال 2015 میلادی به سامانه دفاع موشكی این رژیم موسوم به 'گنبد آهنین' ارایه دهد. آمریكا از سال 2011تاكنون 205 میلیون دلار به سامانه موشكی گنبدآهنین رژیم صهیونیستی كمك كرده و محافظه كاران و جمهوریخواهان آمریكا درصدد هستند تا كمك های نظامی این كشور را به رژیم صهیونیستی افزایش دهند تا همچنان این رژیم به عنوان یكی از قدرت های نظامی منطقه مطرح باشد.

هزینه طراحی و استقرار این سیستم بیش از یك میلیارد یورو برآورد شده‌ است و هر كدام از موشك های كوتاه برد این سیستم هزینه‌ ای معادل 25 هزار یورو دارد. سیستم گنبد آهنین در حالی در خود رژیم صهیونیستی منتقدان زیادی دارد كه از 3بخش تشكیل یافته است؛ یك رادار ردیابی موشك، یك مركز كنترل و یك بخش شلیك موشك. شكل اولیه این سیستم كه به‌ صورت موشك های پاتریوت آمریكا در سرزمین های اشغالی و عربستان به كار گرفته می ‌شد، توانست موشك های اسكاد پرتاب‌ شده توسط عراق را ردیابی و نابود كند. بعد از تجربه جنگ لبنان و شكست ارتش در مقابل حزب ‌الله، رژیم صهیونیستی به ‌طور جدی به فكر تقویت سیستم دفاع موشكی خود افتاد. این رژیم پیش از این سیستم دوربرد موسوم به پیكان را طراحی كرده‌ بود اما بعد از جنگ لبنان، تصمیم گرفت كه با سرمایه‌ گذاری سنگینی، سیستم گنبد آهنین را طراحی و تولید كند. در این چارچوب این سوال مطرح می گردد كه با وجود شكست این سامانه و نزدیكی انتخابات ریاست جمهوری در آمریكا، هدف از ارایه كمك های بیشتر آمریكا به رژیم صهیونیستی چه می تواند باشد؟

**آمریكا و سامانه موشكی در خاورمیانه

---------------------------------------

نگاه راهبردی آمریكا در طی دهه های گذشته به رژیم صهیونیستی همواره نگاهی راهبردی بوده و این رویكرد راهبردی در بیشتر حوزه ها رعایت شده است به نحوی كه طی سال های مالی 2009 تا 2012 دولت آمریكا 9 میلیارد دلار كمك نظامی بلاعوض به غیر از طرح های جداگانه مصوب كنگره همانند سپر دفاع موشكی به این رژیم كرده است. از این منظر، این طرح را می توان طرحی راهبردی برای دو طرف تلقی كرد كه گاهی فرای كمك های متعارف مالی و نظامی آمریكا به این رژیم صورت می گیرد. آمریكا ایجاد سپرهای دفاع موشكی متعدد در مناطق حساس جهان را با هدف تغییر موازنه راهبردی به نفع خود قرار داده است در این قالب، رژیم صهیونیستی نیز در چارچوب همكاری های مشترك و راهبردی با ایالات متحده تلاش می كند تا با عبور از تهدیدات به زعم خود نامتقارن، امنیت خود را افزایش دهد.

در دیگر سو، كمك های آمریكا به تل آویو را می توان با ماهیت انتخاباتی نیز تفسیر كرد، چراكه در انتخابات آمریكا همواره یك بعد تاثیرگذار بر نتیجه انتخابات یهودیان این كشور و لابی پرقدرت آن 'آیپك' بوده است. در این میان، احزاب دوگانه آمریكا یعنی حزب دموكرات و حزب جمهوریخواه تلاش می كنند تا با نزدیكی به انتخابات برای كسب حمایت سیاسی لابی آیپك، كمك های خود را به رژیم صهیونیستی افزایش دهند. در این قالب، درخواست جمهوریخواهان برای كمك مالی جداگانه به طرح سامانه دفاع موشكی موسوم به گنبد آهنین با توجه به نزدیكی به انتخابات را می توان نوعی مشوق تبلیغاتی دانست كه با هدف جذب لابی صهیونیستی صورت می گیرد.

**جمع بندی

------------

روابط آمریكا و رژیم صهیوینستی برای دوره های متوالی از چنان ثباتی برخوردار بوده است كه این ثبات به نوعی به نقش حمایت گرانه برای دو طرف تبدیل گردیده است به نحوی كه علاوه بر حمایت های سیاسی كه آمریكا و احزاب سیاسی آن، از این رژیم در صحنه بین المللی انجام می دهند با مشاركت دهی این رژیم در اهداف راهبردی خود تلاش می كنند تا فضای مشاركت راهبردی را به فضای 'اشتراك راهبردی' مبدل سازند. از این منظر مشاركت راهبردی دو طرف در یك قالب منسجم قرار گرفته و اهداف یك طرف به اهداف طرف مقابل نیز تبدیل می گردد پس بنابر این دو طرف تلاش می كنند تا راهبردها و ابزارهای یكدیگر را نیز به اشتراك بگذارند. از اینرو به نظر می رسد كه معادله آمریكا و رژیم صهیونیستی نوعی معادله دو وجهی است كه دو طرف در چارچوب طرح های راهبردی نظیر سامانه دفاع موشكی تلاش می كنند آن را حفظ كنند.

تحقیق**2040**1358





:: برچسب‌ها: رنگ , د , مکزیک ,
:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: