حضرت زهرا(س) حقیقت پنهان خدا
نوشته شده توسط : blpwjob

فهم و عقل ما از تشخیص مقام معنوی سرور زنان عالم، فاطمة زهرا(س) عاجز و ناتوان است و یارای درك قدر و منزلت او را ندارد.

به حقیقت او لیلة قدری است كه نه فقط شخصیتش مخفی و ناشناخته است، بلكه تاریخ وفات و محل دفنش نیز نامعلوم است و آنچه از ایشان می دانیم معلومات مختصری است كه شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از او دارند.

از طریق كلمات وحی و سخنان عترت طاهره(ع) حاصل شده كه او را الگوی عالی انسانیت در عرصه های گوناگون خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی معرفی می كنند.

بنابراین سزاوار است به بخش كوچكی از دریای بیكران اوصاف حمیده و خصوصیت های آن بانو در حد وسع و استعداد خود نظر افكنیم.

** حضرت فاطمه(ع) یاور نزدیكان

او كه محبوبترین مردم و عزیزترین فرزند در نزد رسول اكرم(ص) بود، به گونه ای در دل پدر جای داشت كه پیامبر(ص) در هنگام مسافرت، آخرین وداعش با او بود و زمانی كه از سفر برمی گشت اول به ملاقات فاطمه(س) می شتافت.

حضرت محمد (ص) می فرماید: 'فاطمه' پارة تن من است، هر كس او را خشنود كند، مرا خشنود ساخته و هر كس او را آزار دهد، مرا آزرده است.

و مولای شعیان عالم امیرالمومنین در وصف همسرش چنین می فرماید 'وقتی به خانه می آمدم و به زهرا می نگریستم، تمام غم و غصه هایم بر طرف می شد.

آری او در كمال صداقت، خانة علی(ع) را كانونی از صفا و صمیمیت ساخته بود و در دامان عفیف او بود كه هادیان مكتب ولایت پرورش یافتند تا به ما درس بندگی و عشق به معبود را بیاموزند.

** ایمان و عبادت فاطمه(س)

روشن ترین تعبیردر مورد ایمان و عبادت خالصانه او در جمله ای از پیامبر(ص) است كه فرمود:ایمان به خدا در اعماق دل و باطن روح زهرا چنان نفوذ كرده كه برای عبادت خدا، خودش را از همه چیز فارغ می سازد.

با اندك تامل و صبری به این مهم می رسیم كه منشأ تمامی بدبختی ها دوری از خدا و توجه و دلبستگی به غیر او است این وابستگی به مانند بندی بر پای انسان می ماند كه او رااز حركت به سوی قلة الوهیت باز می دارد و رهایی از این قید و بند همان دل كندن از غیر خدا و دل بستن به بخشش و مهربانی اوست.

**روح ایثار و فداكاری

تا جایی كه می بینیم فاطمه(س) لباس عروسی و پرده خانه و گردنبند و زیور آلاتش را و حتی ضروری ترین وسائل زندگی را به حاجتمند و مستمندان می بخشد وحتی سه شب متوالی غذای افطار خود و خانوده اش را به مستحق می دهد و مصداق آیة 'و یطمعون الطعام علی حبه مسكینا و یتیماً و اسیراً'» قرار می گیرد.

و اگر عمرش، جانش و عزیزترین كسانش را در راه تعالی اسلام هدیه می كند، نشانگر روح ایثار و فداكاری و حاكی از ایمان و اعتقاد بی نهایت او به مبدأ فیض نامتناهی است.

**صبر و استقامت فاطمه(س)

حضرت زهرا(س) از همان دوران كودكی كه در كشمكش های پدر با مشركان با او هر ماه بوده و تا آخرین لحظات عمر كوتاهش متحمل چه رنج ها، سختی ها، تهدیدها، گرسنگی ها، محرومیت ها، خشونت های دشمنان و حتی مرگ عزیزان خود شد.

همه و همه بر او فشارهای سنگین روحی وارد كرده اما گویا او صبر و بردباری و تحمل وصف ناشدنی از خود نشان می دهد.

اینجاست كه معنای بوسه پیامبر بر دستان دردانه هستی هویدا می شود و دلیل آن نه به جهت مسائل عاطفی است، بلكه به خاطر مقام ولای انسانی و استقامت او در مسیر بندگی خدای رحمان است.

**معرفت و شناخت فاطمه (س)

حضرت فاطمه(س) كه واسطة نبوت و امامت و تكامل خلقت در سایه تبیین رسالت و مخزن اسرار رحمانیت و مظهر تام رحیمیت بود، مقام علمی اش تا آنجا بود كه امام صادق(ع) درباره اش فرموده: خداوند او را به سبب دانش و معرفت [از خلایق] جدا نمود.

و آن زمان كه شماتت كنندگان، نسل پیامبر(ص) را به خاطر داشتن پسر منقطع می دانستند و به او طعنه می زدند، سورة كوثر نازل شد كه نه تنها نسل تو ای رسول بریده نیست و دشمنت ابتر است؛ بلكه ما به تو فاطمه(س) را یعنی كوثر را عنایت كردیم تا از ناحیه وجود پاك او آب حیات ولایت از طریق فرزندانش، ائمة اطهار(ع) به جویندگان و تشنگان معرفت عرضه شده و بالاخره عدل و حكومت واحد جهانی به دست با كفایت آخرین آنها یعنی حضرت ولی عصر(عج) در عالم گسترش پیدا كند و شاید عصارة علم و معرفت آن بانو در مصحف فاطمه(ع) جمع باشد كه دست به دست ائمه(ع) گشته و در نهایت به حضرت حجه(ع) رسیده است.

به امید ظهور یگانه دردانه هستی مهدی فاطمه همواره از خدای متعال می خواهیم كه بار خدایا ظهور مهدی فاطمه را برسان'آمین.

تهرام/1988/1348





:: برچسب‌ها: عکس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: