رئیس جمهور تونس: ایران، روسیه و چین باید اسد را به کناره‌گیری قانع کنند
نوشته شده توسط : blpwjob

رئیس جمهور تونس می گوید رهبران ایران، چین و روسیه باید بدانند که بشار اسد تمام شده است

همزمان با سفر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران به تونس، منصف مرزوقی، رئیس جمهور موقت این کشور در باره موضع سه کشور ایران، روسیه و چین نسبت به تحولات سوریه گفته است: "روس‌ها، چینی‌ها و ایرانی‌ها باید بفهمند که کار بشار اسد به آخر رسیده و هیچ جایی برای دفاع از او باقی نمانده است."

آقای مرزوقی در مصاحبه با روزنامه الحیات که دیروز (سه شنبه پنجم اردیبهشت) چاپ شده، گفته است: "آنها باید اسد را قانع کنند که قدرت را کنار بگذارد و به جانشینش بسپارد."

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران که برای دیداری رسمی در تونس به سر می برد، روز سه شنبه پنجم اردیبهشت (۲۴ آوریل) با منصف مرزوقی دیدار کرد.

وزیر خارجه ایران از حدود یک سال پیش برای سفر به تونس ابراز آمادگی کرده بود.

در جریان دیدار وزیر امور خارجه ایران با منصف مرزوقی، دعوت محمود احمدی نژاد، از همتای تونسی اش را برای شرکت در اجلاس سران کشورهای غیر متعهد که قرار است اواخر تابستان در ایران تشکیل شود، به او تسلیم شده است.

رسانه های ایران که خبر رسمی این دیدار را منتشر کرده اند، نوشته اند که ملاقات وزیر امور خارجه ایران با رئیس جمهور تونس، در آخرین مرحله از سفر آقای صالحی انجام شده است.

بر اساس این گزارش ها، دو طرف درباره مسائل سوریه هم گفت و گو کرده اند. ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران می گوید آقای مرزوقی درباره موضوع سوریه بر اهمیت تداوم رایزنی‌های دو کشور تاکید کرده اما جزئیات بیشتری از مواضع مطرح دو کشور درباره سوریه در جریان این دیدار، منتشر نشده است.

منصف مرزوقی، از اواخر پاییز سال گذشته، جانشین زین العابدین بن علی، رئیس جمهور پیشین تونس شده که در جریان آغاز اعتراضات در این کشور، از سمت خود کناره گیری کرد و از تونس خارج شد.

وقایع سیاسی و اجتماعی در تونس و تغییرات حاصل از آن، سرآغاز سلسله تحولاتی در چند کشور عربی شد که به بهار عربی معروف است.

پس از تونس، اعتراضات مدنی در مصر، لیبی، بحرین، یمن، اردن و سوریه هم آغاز شد که در کشور سوریه هنوز ادامه دارد و با سرکوب شدید دولتی رو به رو است که سازمان ملل متحد آن را محکوم کرده است.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران برای دیداری رسمی در تونس به سر می برد

علیرغم اعتراضات وسیع در سوریه و سرکوب خونین معترضان توسط حکومت بشار اسد، ایران همچنان از معدود حامیان حکومت سوریه است.

مقام های جمهوری اسلامی ایران، سوریه را متحد استراتژیک خود در منطقه خاورمیانه توصیف و به تبعیت از مقام های سوریه، اعتراضات جاری در آن کشور را ناشی از مداخله خارجی عنوان می‌کنند.

به گفته مقام های ایران، حکومت سوریه عضوی مهم از "جبهه مقاومت"، شامل دولت ها و گروه هایی است که با مذاکرات فلسطینیان و اسرائیل و روند صلح خاورمیانه مخالفت می کنند.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، اخیرا تاکید کرده که سیاست کشورش دفاع از حکومت سوریه و بشار اسد است.

علی اکبر صالحی که در سفر تونس به سر می برد، اعلام کرده است که ایران از اصلاحات داخلی در سوریه حمایت می کند اما این اصلاحات باید به رهبری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه انجام شود.





:: برچسب‌ها: اروپا ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: