تلاش کمیسیون انتخابات افغانستان برای بهبود برنامه‌های انتخاباتی
نوشته شده توسط : blpwjob
فضل احمد معنوی

آقای معنوی رایزنی با احزاب سیاسی و نهادهای مدنی در باره راهبرد کمیسیون را برای شفافیت در برگزاری انتخابات مهم خواند

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برای طرح راهبردی پنج ساله خود با احزاب سیاسی و نهادهای مدنی و ناظر انتخابات رایزنی کرده است.

فضل احمد معنوی، رئیس این کمیسیون روز شنبه، ۹ ثور/اردیبهشت در همایش رایزنی با احزاب و نهادهای مدنی گفت که هدف از این طرح بهبود نظارت بر انتخابات در آینده است.

بر اساس قانون انتخابات، انتظار می‌رود که سومین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۴ و به دنبال انتخابات پارلمانی برگزار شود.

آقای معنوی در نشستی با حضور اعضای پارلمان، استادان دانشگاهها، فعالان مدنی و نهادهای نظارت کننده انتخابات، مسائل مختلف انتخاباتی را به رایزنی گذاشت.

او تاکید کرد که مشورت با آنها در باره تدوین راهبرد پنج ساله کمیسیون مستقل انتخابات، به کاهش مصارف مالی انتخابات و تقویت نقش افغانها در برگزاری انتخابات و جلب اعتماد مردم کمک خواهد کرد.

کارمندان خارجی

نخستین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۰۴ به کمک مالی و فنی سازمان ملل برگزار شد. به دنبال آن نخستین انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۰۵ نیز به کمک جامعه جهانی برگزار شد.

کمیسیون انتخابات می گوید در این دو انتخابات حدود ۵۵۰ کارمند خارجی امور انتخابات را اداره می‌کردند، اما حالا تعداد کارمندان خارجی فعال در امور انتخابات به حدود بیست نفر کاهش یافته است.

مقامهای این کمیسیون می گویند تلاش دارند تا روند برگزاری انتخابات را کاملا افغانی کنند و همه امور مربوط به انتخابات از سوی افغانها اداره شود.

اما در زمینه مصارف مالی هنوز هم این کمیسیون بیشتر متکی به کمکهای خارجی است.

دو انتخابات اخیر ـــ انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی ــ جنجالهای زیادی را در پی داشت و اتهام جعل و تقلب به صورت گسترده‌ای مطرح شد.

در سالهای اخیر منتقدان حکومت حامد کرزی، هر گونه تلاش برای کاهش نقش نهادهای بین‌المللی در برگزاری انتخابات را شک برانگیز دانسته و از آن انتقاد کرده‌اند.





:: برچسب‌ها: باند ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: