تحریف نام خلیج فارس باعث نهضت علمی و پژوهشی در كشور شد
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش ایرنا، محمد حسن گنجی عصر روز یكشنبه در همایش بین المللی روز ملی خلیج فارس در بوشهر افزود: این امر باعث شده تا صدها كتاب و هزاران مقاله درباره جنبه های مختلف خلیج فارس به زبان فارسی و دیگر زبان ها نوشته شود.

وی كه در مورد نام خلیج فارس در نقشه های جغرافیایی صحبت می كرد اظهارداشت: 25قرن طول كشیده است تا نقشه جغرافیایی از حالت خامی به شیوه امروزی در آید.

گنجی اضافه كرد: در تاریخ جغرافیا آمده است كه این نقشه ها را در مصر در پنج هزار سال قبل از میلاد در مورد طغیان رودخانه روی گل علامت می گذاشتند و هم اینك در موزه های معروف دنیا در قالب لوح های گلی وجود دارد.

وی یادآورشد: در قرن چهار قبل از میلاد یك نفر یونانی توانسته زمین را اندازه گیری كند و چیزی شبیه نقشه را یادداشت كند.

گنجی گفت: نقشه ای به او منسوب است كه در جنوب آسیا آبراه خلیج فارس را به همین نام یاد كرده است.

وی یادآورشد: بین این نقشه و میلاد مسیح چهار جغرافیدان مشهور وجود دارد كه به تهیه نقشه خدمت كرده اند و در تمام آنچه منسوب به آنهاست همین خلیج فارس درج شده است.

پدرجغرافیای ایران تصریح كرد: در دوره اسلامی نیز جغرافیدانان اسلامی در توسعه نقشه به شكل امروزی نقش آفرینی كردند اما نه براساس شیوه علمی بلكه فقط راه ها وكشورها تحت عنوان المسالك و الممالك درج شده است.

وی گفت: در دوره پرتغالی ها و هلندی ها نقشه به شكل امروزی درآمد و تا زمانیكه جمال عبدالناصر از واژه جعلی برای این آبراه استفاده نكرده بود در كتاب های اسلامی نیز این آبراه به عنوان دریای فارس یا بحر فارس شناخته می شد.

گنجی یادآورشد: در كتاب جغرافیای مربوط به دایره المعارف اسلامی و موسسه ایران شناسی كتاب بزرگی حاوی 400نقشه وجود دارد كه مربوط به 500سال قبل از میلاد تاكنون از نام خلیج فارس یاد شده است. ك/2

628/539/681





:: برچسب‌ها: سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: