عضو مجلس خبرگان: نظارت بر اجرای قانون اساسی حق رییس جمهوری است
نوشته شده توسط : blpwjob

آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی روز یكشنبه در نشستی با عنوان مجموعه فرهنگی آسمان، اظهار كرد: این حق را قانون اساسی به رییس جمهوری داده و باید توجه كنیم كه این میثاق نامه ملی باید حفاظت و حراست شده و مو به مو اصول آن اجرایی شود.

وی با بیان اینكه اگر چنین نشود، قانون اساسی كشور به سرنوشت دوره مشروطیت مبتلا خواهد شد، افزود: قانون اساسی دوره مشروطیت، قانون مناسبی بود و علمای بزرگ در تدوین آن دخالت و نظر داشتند، اما باید دید چه شد كه آن قانون اساسی فراموش شده و به آن سرنوشت دچار گردید، قانون اساسی جمهوری اسلامی یكی از متعالی ترین و مترقی ترین قوانین اساسی دنیاست و اگر به قانون اساسی عمل شود، بسیاری از مشكلات فعلی جامعه در حوزه های مختلف حل می شود.

به گفته آیت الله هاشم زاده هریسی تعداد 60 اصل از اصول قانون اساسی اجرا نشده و یا نقض می شود.

وی ادامه داد: صیانت و اجرای قانون اساسی در خود قانون اساسی دیده شده است.

آیت الله هاشم زاده هریسی گفت: در قانون اساسی ما، حمایت و صیانت از قانون اساسی و اجرای آن در دو حوزه مطرح شده است، یك حوزه، قانونگذاری و حوزه دیگر، اجراست، حوزه قانونگذاری، به این دلیل است كه در تصویب قوانین عادی به اصول قانون اساسی دست درازی نشده و قوانینی مخالف قانون اساسی به تصویب نرسد، برای جلوگیری از نقض قانون اساسی از سوی قوانین موضوعه، نهاد شورای نگهبان در قانون اساسی پیش بینی شده است و شورای نگهبان، حافظ قانون اساسی در حوزه قانونگذاری است و این شورا در این زمینه مثل دادگاه یا شورای قانون اساسی در كشورهای دیگر می ماند.

وی افزود: در حوزه اجرا نیز، ممكن است اقداماتی انجام شود كه خلاف قانون اساسی بوده و یا برخی از اصول قانون اساسی اجرا نشده و معطل بماند و یا شاید یكی از قوای سه گانه به گونه ای عمل كند كه اصل یا اصولی از قانون اساسی، نقض شود كه طبق اصل 113، رییس جمهور، باید از قانون اساسی صیانت كند.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: البته اقدامات شورای نگهبان و رییس جمهور، با یكدیگر تداخل ندارد چراكه یكی در حوزه قانونگذاری و دیگری در حوزه اجراست و در اصل121 هم رییس جمهور برای حفاظت از قانون اساسی سوگند یاد می كند.

آیت الله هاشم زاده هریسی گفت: طبیعی است كه مسوولیت، نظارت می طلبد و وقتی رییس جمهور مسوول اجرای قانون اساسی است یعنی حق نظارت و پیگیری دارد تا از نقض و توقف قانون اساسی جلوگیری كند و این وظیفه رییس جمهور شامل هر سه قوه می شود و اصل 113 در این مورد، صراحت دارد.

وی، با رد این مساله كه نظارت رییس جمهور به دخالت در قوای دیگر می انجامد، یاد آور شد: باید توجه داشت كه رییس جمهور به عنوان رییس قوه مجریه مسوول اجرای قانون اساسی نیست، یعنی مسوولیت اجرای قانون اساسی در طول مسوولیت قوه مجریه نیست، بلكه در عرض آن است.

7236/587/245





:: برچسب‌ها: هالووین , جدید ,
:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: