علم سازی وعلم پردازی دینی، تلاشی تك بعدی نیست
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از نخستین كنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین 'احمد مبلغی'، با اشاره به دیدگاه شهید صدر در مورد بازسازی علوم انسانی، اظهار داشت: روش شهید صدر در ایجاد و بازسازی علوم انسانی با رویكرد دینی، كارآمد، منطقی و قابل قبول است.

رییس مركز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما می توانیم شبه بن بستی كه در تاسیس 'علوم انسانی مبتنی بر مبانی دینی' ایجاد شده است را با رجوع به روش شهید صدر بازسازی كنیم.

وی با اشاره به نقطه آغاز به عنوان حساس ترین مرحله در روند علم سازی، خاطر نشان كرد: مشخص كردن جایگاه شروع فرآیند علم سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است كه در صورت عدم رعایت، روند علم سازی یا علم پردازی به نحوی نادرست شكل می گیرد.

این پژوهشگر افزود: در نگاه روش پردازانه شهید صدر نقطه شروع یا مرحله نخست، شناخت نیازها و واقعیت های زندگی انسان است كه باید قبل از هر تلاشی به آن پرداخته شود. باتوجه به این دیدگاه، برای تحول در حوزه علوم انسانی باید نیازهای جامعه و بویژه انسان شناخته شود.

رییس مركز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با تاكید بر كاركرد، بازتاب و نمودهای متفاوت نیازهای انسان در شرایط مختلف، اظهار داشت: برای شناخت نیازهای انسان باید نگاهی به وضعیت معاصر داشته باشیم چرا كه جامعه انسانی در شرایطی متغیر قرار دارد.

وی ادامه داد: شرایط دگرگون شده در طول دوره ها و زمان های مختلف وضعیت جدیدی را ایجاد می كند كه باید برای تحول در حوزه های مختلف از جمله علوم انسانی به آنها توجه شود.

مبلغی با اشاره به مرحله دوم مسیر تحول علوم انسانی، افزود: این مرحله شامل مطالعه دستاوردها و داشته های كنونی علوم انسانی است و تلاش برای ایجاد تحول در حوزه علوم انسانی در چارچوب بهره گیری از دین، خود دارای دو نگرش است.

وی افزود: تلاش در این حركت متمركز بر این است كه اقتضائات مبانی دینی در ایجاد مفاهیم یا تغییر آنها چه خواهد بود.

رییس مركز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: از سویی بازگشت از جایگاه مبانی دینی به سوی نیازها باید نظریه پردازانه و از سوی دیگر بررسی گرایانه و نقادانه نسبت به مفاهیم و نظریات علوم انسانی باشد.

وی خاطر نشان كرد: این فرآیند رفت و برگشت نسبت به دین باید با تكرار انجام گیرد تا اطمینان بخش و ثمر بخش شود.

نخستین كنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی 31 اردیبهشت ماه در تهران برگزار می شود.

فراهنگ 1883**1588





:: برچسب‌ها: روش , آسیا , دوچرخه ,
:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: