بررسی روزنامه های صبح تهران؛ سه‌شنبه دوازده اردیبهشت
نوشته شده توسط : blpwjob
تیترهای صفحه اول روزنامه جمهوری اسلامی

تیترهای صفحه اول روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه‌های امروز تهران در عنوان های اصلی خود از دستگیری قاضی کهریزک خبر داده اند.

"کشف یک تخلف بزرگ دیگر در یک بانک دولتی" عنوان اصلی مردم سالاری و ابتکار است، اما کیهان از "دولت نظامیان مصر در حال سقوط" خبر داده و تهران امروز از "پیام امنیتی ایران به اماراتی ها" نوشته است. جنجال مجلس و دولت که روزنامه ها نوشته اند ادامه پذیر نیست همچنان تیتر اصلی و موضوع مقالاتی از این روزنامه هاست.

جنجال دولت و مجلس، قابل دوام نیست

"بخشنامه جدید" تیتر اول شرق است و روزنامه جمهوری اسلامی از "واکنش نمایندگان مجلس به بخشنامه رییس دولت" خبر داده است.

قدس درگزارشی بعد از اشارات به سخنرانی های روسای سه قوه علیه یکدیگر نوشته ببینید که کار به کجا کشید, رییس دولت , احساس کردکه دیگر حرف زدن و جدل کردن فایده ندارد و هر چه بگوید با پاسخ مواجه می‌شود و قوانینی که هر روز از سوی مجلس ابلاغ می‌شود، پس دست به قلم برد. رئیس جمهور در بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور، مکاتبات مجلس شورای اسلامی با دستگاه‌های اجرایی در خصوص لغو برخی مصوبات مربوط به دولت و مراجع و مقامات دولتی را خلاف نص صریح قانون اساسی و فاقد وجاهت حقوقی دانسته و تأکید کرد که هیچ یک از اصول قانون اساسی چنین اختیاری را صراحتاً و یا تلویحاً به رییس محترم و حتی مجلس شورای اسلامی اعطا نکرده است.

به نوشته این روزنامه امروز و با انتشار این خبر , واکنش ها شروع شد , اگر چه رییس مجلس هنوز حرفی نزده , اما نایب رییس مجلس وارد گود شده است وبه آن واکنش نشان داد , محمدرضا باهنر در میانه نشست خبری امروز خود ، با تاکید بر اینکه بر اساس قانون اساسی، مجلس بر دولت نظارت تام دارد، افزود: قانون ابزار و اختیارات لازم را هم به مجلس داده است. کما اینکه مجلس هم می‌تواند وزرا را مورد سؤال و استیضاح قرار دهد و هم رئیس‌جمهور را. بالاتر از آن هم در قانون هست و مجلس می‌تواند عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور را به شور بگذارد و تصویب کند. این در حالی است که اگر همه اعضای دولت هم جمع شوند نمی‌توانند حتی یک نماینده را برکنار کنند!

به نوشته قدس احتمالا این اظهارات را هم طی روزهای آینده یک مقام دولتی بی جواب نمی‌گذاردو این گردونه و این چرخ همین گونه می‌چرخد , شاید هم کاربه جاهایی باریکتر از قدرت نمایی کلامی و متلک پرانی قوا برسد و ... آنگاه این سر تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی است که بی کلاه می‌ماند.

روزنامه جمهوری اسلامی درسرمقاله خود نوشته جامعه به یک جریان تهذیب نفس نیاز دارد که بدون آن دچار کمبود اساسی و فلج کننده می شود .

این روزنامه به عنوان مصداق به آنچه دو روز قبل در اجلاس "سلامت نظام اداری" در تهران گذشت اشاره کرده و نوشته رئیس یک قوه می‌گوید: "مدیران قانون‌ گریز باید در میدان تره‌بار با باسکول کار کنند"، رئیس قوه دیگر می‌گوید "با متخلفان در قوای مقننه و قضائیه برخورد نمی‌شود" و رئیس قوه سوم می‌گوید: "باید بپذیریم که دستگاه اجرائی ما فساد کرده است".

این مقاله تاکید کرده بدون آنکه در صدد قضاوت برآئیم و حق را به این یا آن رئیس قوه بدهیم، باید بپذیریم که سخنان این حضرات در یک اجلاس و در یک مکان و در یک روز، نوعی توافق جمعی آنان بر ناسالم‌بودن مجموعه دستگاه حکومتی کشور و شرایط غیرقابل قبول حاکم بر آن است.

به نظر روزنامه جمهوری اسلامی این وضعیت، برای نظام جمهوری اسلامی غیرقابل قبول است و یک نظام حکومتی دینی با چنین وضعیتی قابل دوام نیست. بنابراین، باید برای بازگرداندن حلقه مفقوده تهذیب نفس به پیکر این نظام، تلاش مضاعف صورت گیرد و این واقعیت را بدانیم که نظام جمهوری اسلامی در عین حال که به پیشرفت‌های علمی نیاز دارد، آنچه موجب قوام این نظام است تهذیب نفس مسئولان است.

بازداشت قاضی کهریزک و مشاور دولت

 عکس اعتماد از قاضی دستگیر شده کهریزک

عکس اعتماد از قاضی دستگیر شده کهریزک

اعتماد "بازداشت قاضی کهریزک" را در صدر اخبار خود آورده و در گزارش اصلیش از بازداشتگاه کهریزک به عنوان جائی نام برده که که به تعبیر رهبر در آن «جنایت» رخ داد و آبروی نظام را در جهان برده است.

به نوشته این گزارش پس از آن سخن رهبر جمهوری اسلامی نخستین نهاد قضایی که دست به کار شد، سازمان قضایی نیروهای مسلح بود و دست‌اندرکاران انتظامی جنایات کهریزک را به محاکمه کشاند. شش ماه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دور دهم، سازمان قضایی نیروهای مسلح در بیست و هفتم آذرماه در اطلاعیه‌یی کشته شدن سه نفر از دستگیر‌شدگان در بازداشتگاه کهریزک را قتل عمد به دلیل ضرب و جرح دانسته و از مجرم شناخته شدن ۱۲ نفر از متهمان در پرونده کهریزک خبر داده بود. این سه نفر محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر و محسن روح‌الامینی بودند.

به نوشته این گزارش تاکنون با وجود پیگیری خانواده‌های قربانیان و محافل قضایی از دستگیری متهمان پرونده خبری در دست نبود تا اینکه روز گذشته سایت تابناک اعلام کرد یکی از سه قاضی متهم در پرونده کهریزک بازداشت شده است. اما پیش از خبر دستگیری وی خبری منتشر شد که عنوان می‌کرد که او به سمت مشاور امنیتی استاندار تهران منصوب شده است.

اعتماد تاکید کرده علی‌اکبر حیدری‌فرد، که گفته می‌شود احکام اعزام افراد بازداشت شده به کهریزک را امضا کرده بود، بازداشت شد و به بازداشتگاه اوین انتقال یافت. هر چند حیدری‌فرد انتظار داشت به سبب آنچه به گفته وی کار خوب در شرایط فتنه بوده است، مورد تقدیر قرار بگیرد اما به جای حکم تقدیر درباره پرونده‌اش تفهیم اتهام شد.

راه حل های جنجالی دولت و مجلس

"مهار گرانی با واردات ۲۴ میلیارد دلاری" تیتر اول قدس است، جهان صنعت و دنیای اقتصاد هم همین موضوع را در صدر اخبار خود آورده اند.

مریم باستانی درسرمقاله جهان صنعت نوشته چه فرقی می‌کند نرخ تورم چند درصد باشد، اصلا هر چقدر می‌خواهد باشد، مهم آن است که سیاست‌گذار کلان حوزه اقتصاد حتی برای نرخ رسمی ۵/۲۱ درصد، سیاست «سکوت» را برگزیده است. از روزی که دلار سر ناسازگاری با‌ برنامه‌های شمس‌الدین حسینی گذاشته‌ تا به امروز نزدیک به یک‌سال می‌گذرد؛ یک‌سالی که شاید هر روزش برای وزیر اقتصاد کابینه دهم بحران به همراه داشته است. فقط ارز نبود که به برنامه‌های آقای وزیر اقتصاد پشت کرد، طلا و سکه هم نخواستند که تابع «دستورات» وزیر «پهلوان» کابینه باشند. بجز این دو، هدفمندکردن یارانه‌ها و دخل و خرج خزانه دولت هم کار آقای وزیر را در سال گذشته خیلی سخت کرد.

جهان صنعت نوشته: خبر واردات ۲۴ میلیارد دلاری برای تنظیم بازار و مهار گرانی آن هم در حالی که مسوولان کشور مرتب بر طبل خودکفایی می‌کوبند جای تعجب دارد اما عجیب‌تر از آن این است که امسال که به سال تولید ملی نیز معروف است مسوولان کشور به‌جای حمایت از تولید عزم خود را برای واردات بیشتر جزم کرده‌اند.

به نوشته این گزارش به دنبال افزایش قیمت کالاهای اساسی مخصوصا موادغذایی دولت طی اقدامی به‌جای مبارزه با گران‌فروشی و کنترل قیمت‌ها گزینه واردات را انتخاب کرد. هر چند وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده کاهش قیمت‌ها تا آخر اردیبهشت‌ماه را داده بود اما کسی فکرش را نمی‌کرد مسوولان تنظیم بازار از حربه واردات استفاده کنند. اگرچه رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور نیز چند روز پیش اعلام کرده بود دولت برنامه‌ای برای مقابله با گرانی ندارد اما این خبر نشان می‌دهد که مسوولان برای خواباندن سروصداها اقدام به چنین تصمیمی گرفته‌اند.

سروش فرهادیان درگزارشیدر شرق نوشته: چالش یارانه‌ای دولت و مجلس ادامه دارد. دولت آغاز فاز دوم یارانه هدفمندی را بی‌نیاز از مجوز مجلس می‌داند و مجلس خواستار قرار گرفتن در جریان جزییات فاز دوم اجرای یارانه هدفمند است. درخواستی که دولت تاکنون واکنش مثبتی به آن نشان نداده است.

به نوشته این گزارش اختلاف نظر یارانه‌ای مجلس و دولت نه پس از عید که دقیقا در تعطیلات عید آغاز شد. رییس‌جمهوری دستور پرداخت مابه‌التفاوت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را داد. واریز ۲۸‌هزارتومان به حساب یارانه‌بگیر‌ها به نوعی آغاز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تلقی شد. ۲۸‌هزار تومانی که دولت می‌گوید واریز شده اما کسی تاکنون روی آن را ندیده و اجازه برداشت صادر نشده است.

در ادامه گزارش شرق آمده: علی لاریجانی هم تا تعطیلات نوروزی پایان گرفت، چاره کار را در این دید که با ارسال نامه‌ای به «مقام معظم رهبری» خواستار توقف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شود. حالا در تازه‌ترین اتفاق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خواستار برخورد قوه‌قضاییه با دو مسوولی شده که در راس سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها هستند: «بهروز مرادی» و «محمد‌علی فرزین»؛ اولی مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌هاست و دومی دبیر. بهروز مرادی همان کسی است که در مجلس با نماینده سرخس درگیر شد.

شمارش معکوس، کار سامان ترابی، اعتماد

شمارش معکوس، کار سامان ترابی، اعتماد

مشکل کتاب و نمایشگاهش

امیلی امرایی درمقاله ایدر اعتماد نوشته برگزاری نمایشگاه کتاب تهران امسال با سختگیری‌های جدیدی کلید می‌خورد. تصمیم‌گیری‌های بخش فرهنگی در حوزه نشر، خبر از مرزبندی‌های تازه‌یی می‌دهد. در واقع مسوولان برگزاری بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تصمیم گرفته‌اند اقدام انقلابی کنند؛ لیست ناشرانی که به نمایشگاه کتاب تهران راه نمی‌یابند، مدام بالابلندتر می‌شود.

به نوشته این نویسنده و مترجم این‌روزها «واحد صدور و تمدید مجوز» انگار سرش شلوغ‌تر از اداره کتاب و بخش صدور مجوز برای انتشار کتاب‌های جدید است. آنقدر که خبر تعلیق ناشران بخش خصوصی که اتفاقا هر کدام به تنهایی بخشی از بار فرهنگی را بر گرده می‌کشند در چند روز اخیر هیچ لابه‌لای خبر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گم نشد.

مقاله اعتماد چنین پایان می گیرد: در واقع ناشرانی که وزارت ارشاد نسبت به عملکردشان حساس شده است باید از میان کتاب‌هایی که خود این وزارتخانه اجازه انتشارشان را صادر کرده است دست به انتخاب بزنند و کتاب‌هایی که مسوولان وزارت ارشاد چندان با دل‌خوش مجوز انتشارشان را صادر نکرده‌اند، در نمایشگاه بیست‌وپنجم عرضه نکنند. همه اینها در حالی است که اغلب این ابلاغیه‌ها و تعلیق‌ها به شکل شفاهی است، مسوولان مربوطه به ناشران در حالت تعلیق و لغو امتیازشده توضیح روشنی هم نمی‌دهند.

خانه برای مجلس و جایزه هم برای مجلس

پوریا عالمی در ابتدای ستون کاناپه روزنامه اعتماد نقل می کند: یک سمتی داریم با عنوان «معاونت صدا». معاونت صدا کارش این است که صدای خوبی در کشور تولید شود. ما نمی‌دانیم اینکه مسوولانی که صدا می‌دهند و صدای مردم را درمی‌آورند، مربوط به این معاونت می‌شود یا نه. به همین مناسبت حسین صوفی، که معاونت صدای کشور است، آمد روی کاناپه نشست و از حضور ۲۶ کشور جهان در جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس صدا خبر داد. همان‌طور که دیدید، در کشور چیزی به اسم «اجلاس صدا» هم داریم که باید جای پرسر و صدا و شلوغی باشد. ما هم امروز برندگان این جشنواره را معرفی می‌کنیم. این شما و این هم صدادارترین‌ها؛

نویسنده ستون کاناپه در انتخاب صدادارترین مجلس را برگزیده. چرا که مجلس هشتم ثابت کرد حتی اگر از دیوار مجلس صدا دربیاید، از کرسی مجلس صدا دربیاید، امکان ندارد از نماینده مجلس صدا دربیاید. همچنین پیشنهاد می‌شود اسم مجلس به اجلاس صدا تغییر کند.

بی‌سر و صداترین هم از دید طنزنویس اعتماد: جایزه یک عمر کار بی‌سر و صدا تقدیم می‌شود به آن نماینده‌هایی که آن عقب نشستند و حال می‌کنند و بی‌سر و صدا می‌آیند مجلس و بی‌سر و صدا می‌روند خانه و گاهی هم سری به حوزه انتخابی‌شان می‌زنند و اساسا و اصولا اگر کارمند بایگانی سازمان تامین اجتماعی هم بودند، فرقی نداشت. در هر حالت آقای سعید مرتضوی را که می‌دیدند، خوشحال می‌شدند و اول سلام می‌کردند. در مجلس به اینها می‌گویند «فراکسیون کر و لال‌ها».

محمدحسین روانبخش درستون طنزمردم سالاری نوشته: هر کسی که طی ماه‌های اخیر از حول و حوش مجلس شورای اسلامی گذشته باشد، حتما چشمش روشن شده و دیده که به سلامتی و دلخوشی، ساختمان‌های مربوط به مجلس در حال ساخت و گسترش است و محدوده بزرگی از جنوب و شرق مجلس، به این امر اختصاص یافته است. این میان تنها، مدرسه عالی شهید مطهری و مدرسه رفاه، این توفیق را داشته‌اند که پابرجا، بتوانند در کنار مجلس باقی بمانند؛ والا حتی طرح توسعه بیمارستان شفا یحیائیان در راه گسترش ساختما‌ن‌های قوه‌مقننه، منتفی شده است. سر خم می سلامت شکند اگر سبویی!

به هر حال واضح ومبرهن و مسجل است که گسترش ساختمان‌های مجلس، بسیار مهمتر از داشتن بیمارستان توانبخشی است! با این حال موضوع این نوشته، این‌ها نیست؛ بلکه نکته‌ای که باعث نوشتن این مطلب شد، این است که چندی است حین گذر از آن محدوده و توجه به زحمت‌هایی که در آن نواحی کشیده می‌شود‌، می‌توان تابلویی را دید که یکی از ساختمان‌های در حال ساخت در شرق مجلس را معرفی می‌کند: «ساختمان مردم و نمایندگان» !

طنزنویس مردم سالاری در نهایت نوشته: بعد از مشاهده این تابلوی محترم، هر چه فکر کردیم که چه نیازی به این ساختمان است، به نتیجه‌ای نرسیدیم. حتما می‌دانید که هر نماینده مجلسی، در حوزه انتخابیه خود، دفتری دارد که بابت خرج و مخارج آن، مختصر هزینه‌ای هم، خدا قبول کند، دریافت می‌کند و همچنین نمایندگان عزیز و مردمی موظف هستند بخشی از وقت خود را در حوزه انتخابیه خود بگذرانند؛ اگر بگذرانند! حالا در تهران و در محدوده مجلس چه نیازی به این ساختمان است، واقعا معلوم نیست !

روز معلم

شرق درمقاله‌ای به قلم یک معلم و به مناسبت روز معلم نوشته درد بزرگ آموزش و پرورش ایران، تمرکز سفت و سخت مدیریتی است؛ و نگاهی که می‌پندارد بی‌توجه به دیدگاه کارگزاران مدرسه و آموزگاران و دانش‌آموزان، می‌تواند کار خویش را، تنها با بخشنامه و فرمان‌دهی به پیش برد. بگذریم از وضعیت معیشتی نابسامان فرهنگیان، که از آنها، توان و انگیزه کار درست آموزشی و پرورشی را ستانده است و دریغ که در این سال‌ها- به سان دیگر اقشار متوسط و فرودست اقتصادی- روز به روز بر گرفتاری‌های معیشتی‌شان افزوده می‌شود.

مهدی بهلولی در مقاله شرق نوشته: هنگامی که در طول یک سال، ۴۰درصد از قدرت خرید ریال کاسته می‌شود و تورم رسمی چیزی نزدیک به ۲۵درصد اعلام می‌شود، اما حقوق فرهنگیان ۱۰درصد افزایش می‌یابد ژرفای این نابسامانی روشن‌تر می‌شود. در همین جا، شاید بد نباشد که بگوییم هم‌اینک، هنوز دو ماه پایانی حق‌التدریس سال گذشته برخی فرهنگیان داده نشده است و سبد کالای صدهزارتومانی عید نوروزی که وزیر، دو هفته به عید اعلام کرد و برخی رسانه‌ها، بسی بازتاب دادند، سراسر به کناری گذاشته شد! به هر رو، چنین می‌نماید که راه بهبود آموزش و پرورش ایران، پذیرش راستین جایگاه مدرسه و آموزگار و دانش‌آموز در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و پرورشی است؛ روشی که هم انگیزه بخش است و هم بسترساز نوآوری‌ها.

گرسنگی معلم از قلم ابوالفضل محترمی، شرق

گرسنگی معلم از قلم ابوالفضل محترمی، شرق





:: برچسب‌ها: سفر , ایالات متحده , اسپانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 352
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: