جشنواره جهانی شکسپیر؛ از دوی صدمتر المپیک تا دستمال دزدمونا
نوشته شده توسط : blpwjob
هملت

ایمونتاس نکروسیوس، کارگردان شناخته شده لیتوانیایی، نسخه معروف اش از هملت را به زبان لیتوانیایی به روی صحنه می برد

بریتانیایی ها کمر همت بسته اند تا در کنار المپیک، معرف و قدرشناس هنرمندان بزرگ تاریخ و فرهنگ خود باشند؛ از جمله تدارک بزرگ ترین جشنواره شکسپیری جهان که به مدت هفت ماه برگزار می شود.

جدای از برنامه های متنوعی که در بزرگداشت چارلز دیکنز در مراکز مختلف فرهنگی لندن تدارک دیده شد، مرکز فیلم بریتانیا به مرور آثار آلفرد هیچکاک شناخته شده ترین فیلمساز انگلیسی می پردازد و از سوی دیگر موزه های بزرگ لندن به نمایش آثار نقاشان معروف معاصر بریتانیا از لوسین فروید تا دیمین هرست و دیوید هاکنی پرداخته اند.

اما بزرگ ترین برنامه های تدارک دیده که جزو برنامه های رسمی المپیک هم محسوب می شود، جشنواره جهانی شکسپیر است؛ در بزرگداشت مشهورترین هنرمند انگلیسی زبان تاریخ و یکی از ستایش شده ترین هنرمندان جهان.

هدف اولیه شکل گیری المپیک نزدیکی فرهنگ ها و ملل است، از این رو برگزار کنندگان این جشنواره سعی داشته اند با به کارگیری زبان های مختلف در اجراها از کشورهای گوناگون، به این مفهوم کلی المپیک نزدیک شوند. به همین دلیل در این جشنواره ۳۷ اجرا از آثار شکسپیر به ۳۷ زبان مختلف اجرا می شود. به این ترتیب برگزارکنندگان این جشنواره بیش از پیش بر این نکته تاکید دارند که شکسپیر تنها یک نمایشنامه نویس و شاعر انگلیسی نیست، بلکه به تمام فرهنگ جهان تعلق دارد؛ فرهنگ جهانی ای که با ترجمه آثار او تقریباً به تمامی زبان های زنده دنیا و همین طور تدریس آنها در کتاب های درسی پنجاه درصد از بچه های جهان، پاسدار هنر و جهان بینی اوست.

این جشنواره که تدارک آن از سال ۲۰۰۷ تاکنون طول کشیده، توسط "رویال شکسپیر کمپانی" با حمایت مالی مراکز دولتی شکل گرفته و تمامی مراکز بزرگ هنری لندن از تئاتر شهر تا باربیکن و موزه تیت در آن شرکت دارند و البته، "شکسپیر گلوب" معروف؛ که در فضای باز دایره شکل(به سبک اجراهای آن زمان) سال هاست که هر شب میزبان اجرایی از آثار شکسپیر است.

یک گروه تونسی در نمایشی با نام "مکبث: لیلا و بن- یک داستان خونین"، قصه فرمانروایی مکبث را بر رئیس جمهور دیکتاتور تونس تطبیق داده است

در این جشنواره تمامی نمایشنامه های شکسپیر اجرا خواهند شد و برای اجرای آنها هزاران هنرمند از سراسر جهان از جمله از کشورهایی چون عراق و سودان به لندن دعوت شده اند و یک میلیون بلیت برای فروش در این جشنواره ارائه شده است. جدای از لندن، اجراهایی در شهرهای دیگر بریتانیا نظیر نیوکاسل، برمینگام، استراتفورد(محل تولد شکسپیر) و همین طور شهرهایی در ولز و اسکاتلند در نظر گرفته شده است. اجراهای اینترنتی و اجراهای خیابانی از ۷۲۰۰ هنرمند غیر حرفه ای در قالب ۲۶۰ گروه، از جمله دیگر برنامه های پیش بینی شده برای این جشنواره است.

یک گروه عراقی با نمایشی تحت عنوان " رومیو و ژولیت در بغداد"، نمایشنامه مشهور شکسپیر را در فضای عراق امروز بازسازی کرده و قصه عشق دو جوان را در چارچوب اشعار و موسیقی سنتی عراق در فضای مشکلات سنتی خانواده ها بازگو می کند.

یک گروه تونسی هم در نمایشی با نام "مکبث: لیلا و بن- یک داستان خونین"، قصه فرمانروایی و حرص مکبث را بر رئیس جمهور دیکتاتور تونس(زین العابدین بن علی) و وقایع سرنگونی اش در بهارعربی تطبیق داده است.

ایمونتاس نکروسیوس، کارگردان شناخته شده لیتوانیایی، نسخه معروف اش از هملت را به زبان لیتوانیایی به روی صحنه می برد و یک گروه جوان مکزیکی هم هنری پنجم را اجرا می کنند. دو بازیگر معروف ترک هم در نقش آنتونی و کلئوپاترا، عشاق معروف شکسپیر، در نمایشی به همین نام از ترکیه شرکت دارند.

یک کارگردان جنجالی آرژانتینی به نام روبن شوماکر اجرای متفاوتی از هنری پنجم را ارائه می کند و یک گروه جوان اسپانیایی برداشت تازه ای از هنری هشتم را با مخاطب قسمت می کند.

"دستمال دزدمونا هم در اجرایی از اپرای معروف اتللو اثر وردی بر اساس نمایشنامه شکسپیر، بر صحنه رویال اپرای لندن خواهد آمد."

دستمال دزدمونا هم در اجرایی از اپرای معروف اتللو اثر وردی بر اساس نمایشنامه شکسپیر، بر صحنه رویال اپرای لندن خواهد آمد.

جشنواره جهانی ادینبورگ هم در همکاری با این جشنواره، میزبان آثاری از شکسپیر است که از جمله آنها باید به اجرای مدرنی از مکبث از کشور لهستان با نام "۲۰۰۸: مکبث" اشاره کرد.

موزه بریتانیا هم در نمایشگاهی با عنوان "شکسپیر: به روی صحنه بردن جهان" با نمایش نقشه ها، طراحی ها و نقاشی ها، زره ها و سپرها و سکه ها و هر آنچه که به اجراهای شکسپیر در لندن مربوط می شود، در بزرگداشت این نماد ملی شریک شده است.

این جشنواره که از ۲۳ آوریل، چهار صد و چهل و هشتمین سالروز تولد شکسپیر آغاز شده تا ماه نوامبر یعنی ماه ها پس از به پایان رسیدن بازی های المپیک ادامه خواهد داشت.





:: برچسب‌ها: اسپانیا , شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: