نشست 'اخلاق نویسندگی' با حضور 30 صاحبنظر برپا می شود
نوشته شده توسط : blpwjob

'علی شجاعی صائین' روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در سرای اهل قلم در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مبنی بر آنكه جریان 'منشور اخلاق نویسندگی' كه سال گذشته مطرح شد به كجا ختم شده است، گفت: كمیته ای برای این مساله تشكیل و سفارشی نیز به نویسندگان در این مورد ارائه شده است؛ 'كتاب اخلاق و آیین نقد' یكی از آثاری بود كه منظور ما را در این مهم تا حدی مرتفع ساخت؛ دو اثر دیگر نیز در آینده نزدیك در این زمینه منتشر خواهد شد.

وی از برپایی نشستی با حضور 30 صاحبنظر طی دو ماه آینده با محوریت 'اخلاق نویسندگی' خبر داد و افزود: محصول این نشست، ما را به سمت منشور اخلاق نویسندگی هدایت خواهد كرد.

شجاعی صائین، ضمن تشریح نشست‌های سرای اهل قلم در بیست وپنجمین دوره نمایشگاه كتاب، به متفاوت بودن آنها نسبت به دوره های گذشته اشاره كرد و گفت: مباحث عمومی صنعت نشر، نقد آثار، وضعیت كتابخوانی در كشور از موضوعات مورد بحث در این نشست ها است؛ رونمایی از آثار شاخص و نقد و بررسی آنها نیز از اقدامات دیگری است كه در برپایی این نشست ها توجه شده است.

وی سپس به برپایی دو نشست برای ارزیابی نمایشگاه و عملكرد آن با حضور مدیران كنونی و قبلی اشاره كرد و ادامه داد: آنچه كه در این سال ها در نمایشگاه كتاب اتفاق افتاده در این دو نشست مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته شجاعی صائین، در غرفه 'دیدار' نمایشگاه كتاب طی نشست هایی، كتاب های برگزیده جشنواره های مختلف از جمله كتاب فصل، گام اول، جایزه جلال آل احمد و پروین اعتصامی با حضور نویسندگان آنها مورد نقد و ارزیابی قرار می گیرد؛ حاصل این نشست ها همچون سال گذشته در قالب كتابی منتشر خواهد شد.

وی سالن 'كارنامه نشر' را یكی دیگر از بخش هایی عنوان كرد كه در آن مباحثی كتابخانه ای و كتابداری دیجیتال، طی نشست هایی مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیر كمیته فعالیت های جنبی نمایشگاه كتاب تهران، همچنین از برپایی 25 نشست تخصصی در سرای بین الملل خبر داد و افزود: توجه به بازار جهانی نشر و ارتباطات صنعت نشر كشور با جهان خارج در این نشست ها مورد توجه قرار می گیرد.

وی برنامه سرای كودك ونوجوان دوره بیست وپنجم نمایشگاه كتاب را متفاوت از دوره های گذشته عنوان و خاطرنشان كرد: حضور نویسنده و دانش آموزانی كه كتاب آن نویسنده را خوانده اند در نشست های این سرا گنجانده شده است؛ در این نشست ها گفت وگو میان خواننده كتاب با نویسنده به صورت چهره به چهره انجام می گیرد.

شجاعی صائین در مورد دیگر فعالیت های جنبی نمایشگاه گفت: امسال در سالن كتاب های كودك ونوجوان، برنامه های متنوعی در نظر گرفته شده است؛ در این برنامه ها كودكان از نزدیك می توانند با صنعت نشر، نویسندگی، حروف چینی و صفحه آرایی آشنا شوند.

** تلاش برای گسترش فرهنگ نقد و نقدپذیری

شجاعی صائین در پاسخ به دیگر سووال ایرنا مبنی بر آنكه آیا با برپایی این نشست ها در دورهای مختلف، مشكلاتی از حوزه نشر برطرف شده است یا نه، گفت: تلاش داریم فرهنگ نقد و نقدپذیری را گسترش دهیم؛ برخی پدید آورندگان پس از برپایی این نشست ها، انتقادات را می پذیرند و در كارهای بعدی خود اصلاحاتی انجام می دهند كه به نظر اقدام مهمی است.

** برپایی مراسم چهلم سیمین دانشور در نمایشگاه كتاب

وی از برپایی مراسم چهلم سیمین دانشور در نمایشگاه كتاب تهران خبر داد و گفت: تلاش می كنیم در این راستا دو نشست برگزار شود؛ در نشست اول از صاحبنظرانی چون غلامرضا امامی، محبی، خلاقی و لیلی ریاحی بهره خواهیم برد؛ البته غرفه كوچكی نیز در نیم طبقه شبستان آماده شده تا آثار جلال آل احمد و سیمین دانشور در آن عرضه شود كه این غرفه صرفا جنبه نمایشگاهی دارد و هیچ فروشی در آن صورت نمی‌گیرد.

** با تماس تلفنی از محل استقرار ناشران، خبردار شوید

وی در مورد نحوه اطلاع رسانی به مخاطبان در نمایشگاه كتاب تهران گفت: شش ایستگاه در محوطه نمایشگاه در مكان های اصلی در محوطه سالن ناشران عمومی، دانشگاهی، آموزشی، كودك ونوجوان قرار دارد كه مراجعان می توانند از خدمات آن بهره مند، و به راحتی از محل استقرار ناشران آگاه شوند.

وی افزود: سال گذشته تجربه خوبی از اطلاع رسانی تلفنی به مخاطبان داشتیم؛ امسال نیز 10 نفر مسوولیت اطلاع رسانی تلفنی را بر عهده دارند؛ شماره های تماس مخاطبان با این افراد بزودی اعلام خواهد شد.

بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران تا 23 اردیبهشت ماه در مصلای تهران برپا است.

فراهنگ ** 1630 ** 1071





:: برچسب‌ها: نور , فلوریدا ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: