دادگاه تونس مدیر تلویزیون نسمه را به دلیل نمایش 'پرسپولیس' جریمه کرد
نوشته شده توسط : blpwjob

کانال تلویزیونی پرطرفدار "نسمه" در ماه رمضان گذشته نیز به خاطر پخش سریال تلویزیونی ایرانی "یوسف پیامبر" اعتراض اسلام‌گرایان را برانگیخته بود.

دادگاهی در تونس روز پنجشنبه، سوم مه، نبیل قروی، مدیر کانال تلویزیونی تونسی "نسمه" را به دلیل پخش انیمیشن سینمایی 'پرسپولیس'، به پرداخت ۲۴۰۰ دینار تونس برابر حدود ۱۵۵۰ دلار محکوم کرد.

دادگاه جرم اصلی آقای قروی را "برهم زدن نظم عمومی" و "توهین به ارزش های اخلاقی" اعلام کرده اما اتهام دیگر او، "توهین به مقدسات"، را رد کرده است.

فیلم "پرسپولیس" ساخته مشترک مرجان ساتراپی، کارگردان ایرانی مقیم فرانسه و ونسان پارونو، شامگاه هفتم اکتبر سال گذشته از این کانال تلویزیونی پخش شد و در تونس موجی از اعتراضات را به دنبال آورد.

در این اعتراضات، چند صدنفر از اسلامگرایان خشمگین به دفتر تلویزیون "نسمه" حمله برده و همچنین در خانه آقای قروی، چند بمب آتشزا انداخته بودند.

به گزارش میدل ایست آنلاین، دادگاه علاوه بر جریمه آقای قروی، یک تکنیسین و یکی از مسئولان این کانال تلویزیونی را نیز هر یک مبلغ ۱۲۰۰ دینار (حدود ۹۰۰ دلار) جریمه کرده است.

وکیل نبیل قروی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که به این حکم اعتراض خواهد کرد.

ریشه اعتراض

برخی از محافل دینی، فعالان سیاسی و کاربران اینترنتی فیلم را "کفرآمیز" دانسته بودند، زیرا در صحنه‌ای از آن خداوند "تجسد" پیدا کرده، که منتقدان آن را نمونه‌ای از "شرک" می‌دانند.

در صحنه‌ای از فیلم دختر ایرانی قهرمان فیلم که در حیرت و درماندگی گرفتار شده، از خدا راهنمایی می‌خواهد و در فیلم دیده می‌شود که خداوند در هیکل پیرمردی سفیدموی و مهربان بر دختر جوان ظاهر می‌شود و او را راهنمایی می‌کند.

پرسپولیس داستان دختری را روایت می‌کند که در جریان انقلاب ایران و سال‌های جنگ با عراق به تشویق خانواده از کشور خارج می شود و به اروپا مهاجرت می‌کند

در پی اعتراضاتی که پخش این فیلم به دنبال آورد، کانال تلویزیونی "نسمه" به خاطر نمایش آن از مردم تونس عذرخواهی کرده بود.

آقای القروی گفته بود اطلاع نداشته است که "در فیلم، ذات پروردگار تجسید" شده است. او تأکید کرد که مسلمان است و به عقاید دینی احترام می‌گذارد. او گفت به عنوان یک "مسلمان" از برخی "خطوط قرمز" آگاه است و می‌داند که همه رسانه‌های جمعی باید آنها را رعایت کنند.

آقای القروی همچنین توضیح داده بود که فیلم "پرسپولیس" پیش‌تر در برخی از سینماهای تونس به نمایش در آمده و با هیچ اعتراضی روبرو نشده بود. او این اتهام را که کانال "نسمه" قصد داشته به احساسات مسلمانان توهین کند یا به نیروهای اسلامگرا ضربه بزند، کاملا نادرست دانست.

از دستگیرشدگان در حمله به تلویزیون نسمه. سلفی‌ها از تندروترین گروه‌های اسلامی در تونس هستند

فیلم "پرسپولیس" با دوبله عربی و با لهجه عامیانه تونسی از کانال "نسمه" پخش شده بود.

فیلمی 'ضدایرانی'

فیلم پرسپولیس بر پایه داستانی کارتونی از مرجان ساتراپی ساخته شده است که نخست به صورت کتاب انتشار یافت و با موفقیت زیادی روبرو شد.

داستان طنزآمیز "پرسپولیس" روایت سرگذشت دختری ایرانی از خانواده‌ای آزاداندیش و بافرهنگ است که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران را ترک می‌کند و برای تحصیل به اتریش می‌رود.

در داستان "پرسپولیس" فراز و نشیب‌های انقلاب ایران، سرکوب انقلابیون چپ و ملی، چیرگی جناح انحصارطلب اسلامی به رهبری آیت‌الله خمینی بر حاکمیت، جنگ ایران و عراق و بحران سیاسی در کشور با زبانی دلنشین و طنزآمیز تصویر شده است.

فیلم "پرسپولیس" در سال ۲۰۰۷ جایزۀ ویژه هیئت داوران را در جشنواره سینمایی بین‌المللی کن دریافت کرد و نمایش عمومی آن در اروپا با استقبالی گرم روبرو شد.

معاونت سینمایی "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" در سال ۱۳۸۶ در نامه‌ای به دفتر رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، به نمایش این فیلم در جشنواره سینمایی کن اعتراض کرد. همچنین "بنیاد سینمایی فارابی" در اطلاعیه‌ای فیلم "پرسپولیس" را اثری "ضدایرانی" دانست که هدف آن تخریب افکار عمومی در جهان علیه جمهوری اسلامی ایران است.

مرجان ساتراپی این اتهامات را رد کرد و در جریان جشنواره کن، جایزه خود را به مردم ایران تقدیم کرد.





:: برچسب‌ها: فلوریدا , سیاه و سفید , سقوط ,
:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 15 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: