نوشته شده توسط : blpwjob

' حسین علیزاده ' به مناسبت هفته گرامی داشت مقام معلم در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینكه دوره ابتدایی، دوره 'محبوبیت' بچه است و دوست داشتن و دوست داشته شدن برای آنها بسیار مهم و حیاتی است، افزود: یك معلم خوب و مهربان می تواند این نیاز روانی دانش آموزان را تامین كند.

وی اظهار داشت: كلام معلم، نگاه او، نوازش او و پاداش دادن معلم در خودباوری، اعتماد به نفس، احساس خودارزشمندی و یادگیری دانش آموزان نقش اساسی دارد.

این كارشناس خانواده یادآور شد: بسیاری از دانش آموزان گفته اند كه ما با یاد معلم، شب ها می خوابیم، روزها بیدار می شویم و زندگی می كنیم؛ به ویژه در خانواده هایی كه آرامش نیست و اختلافات زناشویی بالاست و كودكان امنیت روانی و محبت را تجربه نمی كنند، امید به معلم و دوست داشتن او برای دانش آموزان پناهگاهی امن و آرامش بخش محسوب می شود.

علیزاده تصریح كرد: معلم با رفتار، افكار و بیان خود و ابراز احساسات به موقع می تواند بسیاری از دانش آموزان را از 'تنهایی، بزهكاری، افسردگی و افت تحصیلی' نجات و به آنها امید به زندگی بدهد.

وی با بیان اینكه برقراری رابطه عاطفی بین معلم و دانش آموزان كلاس، مهمترین عامل برای تمركز دانش آموزان برای یادگیری است، خاطر نشان كرد: همه دانش آموزان باید احساس كنند كه معلم آنها را دوست دارد و این دوست داشتن، علاقه به یادگیری را افزایش داده، نظم و انضباط كلاس را بالا برده و حرف شنوی بچه ها را از معلم به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

این مدرس خانواده اضافه كرد: براساس نتایج یك پژوهش ، 70 درصد دانش آموزان یك مدرسه گفته اند ما به این علت درس این معلم را خوب می فهمیم و یاد می گیریم كه بین ما و معلم، همدلی و هم حسی وجود دارد.

علیزاده با تاكید بر اینكه ظرف یادگیری، مهمتر از خود یادگیری است، گفت: كلاس، یك ظرف یادگیری است، پس وقتی شرایط روانی فراهم و رابطه معلم و شاگرد براساس احترام، ادب و همدلی است سطح یادگیری هم افزایش پیدا خواهد كرد.

وی با یادآوری اینكه دوره راهنمایی و دبیرستان دوره 'مقبولیت' نامیده می شود، افزود: در این دوره با توجه به سن بلوغ نوجوان، حس استقلال و خودمطرحی و مقبول واقع شدن از سوی والدین، معلم و دوستان برای نوجوان مهم است.

این كارشناس خانواده اظهار داشت: در این دوره دانش آموزانی كه از سوی معلم مورد پذیرش قرار می گیرند و معلم برای آنها شنونده خوبی است، امنیت روانی این دانش آموزان افزایش یافته و یادگیری آنها مطلوب بوده است.

به گفته علیزاده، وقتی معلم درباره دانش آموز نوجوان نظر مثبتی دارد و او را شایسته خوبی ها و موفقیت ها می داند، دانش آموز نیز به آن پاسخ می دهد و رفتار های متعادل و سالم از خود نشان می دهد.

وی بیان داشت: در دوره راهنمایی و دبیرستان، الگوپذیری دانش آموزان از معلم بسیار بالا است و معلم باید به عنوان یك امانتدار، مراقب رفتار و گفتار خود باشد تا الگوهای سازنده به دانش آموزان انتقال یابد.

این مدرس خانواده ادامه داد: نظام و مردم نیز باید رفاه لازم را برای معلمان فراهم كنند تا ارزش های آنها شكوفا شده و فرزندان ما را بارور سازند.

علیزاده تصریح كرد: برای رسیدن به یك شخصیت سالم و متعادل، دانش آموزان باید در دوره ابتدایی 'محبوبیت' و در دوره راهنمایی و دبیرستان 'مقبولیت' را تجربه كنند تا بتوانند با احساسات سالم و رفتارهای متعادل روی پای خود ایستاده و زندگی تحصیلی خود را مدیریت كنند.

وی خاطر نشان كرد: خاطرات معلمان با دانش آموزان و دانش آموزان با معلمان، خواندنی و ماندنی است و باید تلاش شود این خاطرات پیوسته شادی بخش، مطلوب و امیدبخش باشد.

این كارشناس خانواده افزود : روانشناسان و مشاوران تایید می كنند كه معلمان خوب، در دینداری، اخلاق و اعتماد به نفس دانش آموزان، دور شدن از گناه، احترام به والدین، رعایت حقوق دیگران از سوی آنها نقش اساسی و معجزه وار داشته اند.

اجتمام ** 1788 ** 1568





:: برچسب‌ها: عروسی ,
:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 15 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: