زمان رای گیری مرحله دوم انتخابات مجلس ایران تمدید شد
نوشته شده توسط : blpwjob
حوزه رای گیری

در مرحله دوم انتخابات تکلیف ۶۵کرسی باقی مانده مجلس ایران روشن خواهد شد

وزارت کشور ایران ساعت اخذ رای انتخابات مجلس را به مدت یک ساعت تمدید و اعلام کرده است بنابر گزارشهای دریافتی از حوزه های رای گیری و درخواست تمدید مدت زمان رای گیری، انتخابات مرحله دوم مجلس تا ساعت هشت بعد از ظهر تمدید می شود.

بنابر اطلاعیه ستاد انتخابات وزارت کشور، "در حوزه‌هایی که اخذ رای از همه مراجعه‌کنندگان به پایان رسیده، انتخابات خاتمه یافته و شمارش آرا آغاز" می شود.

مرحله دوم انتخابات برای برگزیدن شصت و پنج نماینده مجلس شورای اسلامی از بامداد روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت (۴ مه) در مراکز رای گیری سی و سه حوزه انتخابیه آغاز شده و مقامات ارشد حکومتی، از جمله آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن دادن رای در این انتخابات، از مردم درخواست کرده اند به طور گسترده در مراکز رای گیری حضور یابند.

آیت‌الله خامنه ای پس از رای دادن گفت که مردم مرحله دوم انتخابات را هم مثل مرحله اول جدی بگیرند.

به گفته رهبر ایران "هر چه آرای نمایندگان مردم در مجلس بیشتر باشد قوت قلب، توانایی و اعتبار آنها بیشتر است و بهتر می توانند کار کنند."

در مرحله دوم انتخابات، تکلیف ۶۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس ایران روشن خواهد شد.

مرحله اول انتخابات مجلس ایران، روز جمعه دوازدهم اسفند سال گذشته خورشیدی برگزار شد. وزارت کشور ایران آمار شرکت کنندگان در مرحله اول آن را بیش از ۶۴ درصد اعلام کرد.

مرحله دوم انتخابات در ۳۳ حوزه انتخابیه از ۱۸ استان در حال برگزاری است و افرادی که در دور اول انتخابات در یکی از این حوزه‌ها رای داده‌اند، مجاز به رای دادن در همان حوزه هستند.

محور رقابت های مرحله دوم شهر تهران است به خاطر این که از مجموع ۳۰ نماینده، فقط تکلیف ۵ نماینده در دور اول انتخابات روشن شده و ۲۵ نماینده دیگر تهران به علت به حد نصاب نرسیدن آرای آنها در مرحله اول، در دور دوم رای گیری انتخاب خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ۶۰ هزار ناظر شورای نگهبان و ۱۰ هزار نماینده کاندیداها بر روند برگزاری انتخابات نظارت می کنند که نزدیک به نیمی از آنها نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای شهر تهران هستند.

مطابق قانون انتخابات ایران هر نامزدی که در دور دوم رای گیری بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد، پیروز انتخابات خواهد بود.

مصطفی محمد نجار، وزیر کشور اعلام کرده که نتایج انتخابات ۲۴ ساعت بعد از رای گیری اعلام می شود.

به گفته وزیر کشور، در هفت حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت رایانه ای برگزار می شود.

بعد از پایان انتخابات و اعلام نتایج از سوی وزارت کشور به عنوان مجری برگزاری انتخابات، شورای نگهبان باید به عنوان ناظر نتایج انتخابات را تائید کند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم به خبرگزاری فارس گفته که همه کسانی که شکایتی از روند برگزاری انتخابات دارند می توانند شکایت های خود را به هیات نظارت در استان‌ها و به دبیرخانه شورای نگهبان در تهران بفرستند.

بر اساس قانون، شورای نگهبان هفت روز فرصت دارد تا به شکایت ها رسیدگی کند و به گفته آقای کدخدایی شورای نگهبان بعد از بررسی شکایت ها "صحت انتخابات" را اعلام می کند.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، شورای نگهبان روزهای ۲۱ تا ۲۲ اردیبهشت نتایج نهایی انتخابات را اعلام خواهد کرد.

انتخابات مجلس نهم در غیاب گروه ها و چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب برگزار می‌شود که اعلام کرده اند به دلیل نبود شرایط برگزاری انتخابات آزاد، از حضور در آن خودداری کرده اند.

عمده رقابت برای به دست آوردن کرسی های مجلس نهم میان گروه‌های مختلف "اصولگرا" در جریان است.

جبهه متحد اصولگرایان به محوریت محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و جبهه پایداری انقلاب اسلامی به محوریت محمدتقی مصباح یزدی، روحانی نزدیک به آیت الله خامنه‌ای، دو ائتلاف اصلی محافظه‌کاران در انتخابات مجلس نهم هستند.

مقامات جمهوری اسلامی همواره حضور فیزیکی مردم در مراکز رای گیری را نشانه حمایت از کل نظام حکومتی و رهبری آن دانسته اند و به این دلیل نیز، رسانه های دولتی از ساعات اول آغاز رای گیری، گزارش های متنوعی از حضور گسترده مردم در مراکز اخذ رای منتشر می کنند.

در جمهوری اسلامی، نامزدهای انتخاباتی باید پیشاپیش به تایید شورای نگهبان برسند و در انتخابات این دوره مجلس، مخالفان و منتقدان حکومت، از جمله بسیاری از فعالان سرشناس جناح موسوم به اصلاح طلب، شرایط برگزاری انتخابات را مناسب ندانسته و از شرکت در آن خودداری کرده اند.

برخی ناظران می گویند که رقابت در این انتخابات بین طرفداران آیت الله خامنه ای و حامیان محمود احمدی نژاد در جریان است هر چند انتخاب آقای احمدی نژاد در دهمین دوره ریاست جمهوری و حمایت آیت الله خامنه ای از او چند ماه اعتراض گسترده به آنچه را که تقلب انتخاباتی خوانده می شد، در پی آورد.





:: برچسب‌ها: ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 16 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: