اظهارات رحیم صفوی درباره ویژگی‌های رهبری ایران
نوشته شده توسط : blpwjob

آیت الله خامنه‌ای نگران واکنش‌ها و تبعات حمله نظامی ایران به طالبان بود

سرلشگر یحیی رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مشاور عالی آیت‌الله خامنه‌ای در امور دفاعی و نظامی در مصاحبه‌ای چند ویژگی از بینش و مدیریت رهبر جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است.

این مصاحبه با خبرگزاری فارس انجام شده است و در آن به حوزه های داخلی و خارجی مدیریت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره شده است.

در حوزه سیاست خارجی به روابط ایران و افغانستان در مقطع کشته شدن دیپلماتهای ایرانی در مزار شریف به دست نیروهای طالبان، حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، حمله عراق به کویت و جنگ ناشی از آن با آمریکا اشاره شده است.

'آیت الله خامنه ای اجازه حمله به هرات را نداد'

مشاور نظامی آیت الله خامنه ای گفته است که پس از کشته شدن دیپلماتهای ایرانی توسط طالبان، رهبر ایران اجازه دخالت نظامی ایران در افغانستان را نداد.

به گفته آقای رحیم صفوی، آقای خامنه ای از یک طرف نگران واکنش های بین المللی به حمله نظامی ایران به افغانستان بوده و از طرف دیگر پاسخگویی به اقدام طالبان را دارای تلفات احتمالی بیشتر می دانسته است.

آقای صفوی گفته "وقتی که طالبان این سیزده نفر دیپلمات را به شهادت رساند، حضرت آقا در مشهد بودند و من همان جا خدمت ایشان رسیدم".

"آن موقع من فرمانده کل سپاه بودم. ما ظرف ۴۸ ساعت دو لشگر را از طریق هواپیما در مرز تایباد پیاده کردیم. یک نقشه عملیاتی را طراحی کرده و خدمت حضرت آقا بردم که از حضرت آقا اجازه بگیرم که ما با چند لشگر تا منطقه هرات پیشروی کنیم. (هرات حدوداً صدوسی کیلومتر با مرز ما فاصله دارد.) گفتم: "اجازه بدهید ما برای تنبیه طالبان با چند لشگر برویم تا هرات این‌ها را قلع و قمع بکنیم و گوشمالی بدهیم، منهدم بکنیم و برگردیم."

"حالا سیزده نفر شهید شدند و شما می‌روید که انتقام آنها را بگیرید ولی در این لشگرکشی هم ممکن است تعدادی بیشتر از سیزده نفر از شما شهید بشوند؛ یعنی اینجور نیست که فقط شما از آنها بکشید"

آیت الله خامنه ای در پاسخ به سردار صفوی در مورد واکنش به کشته شدن دیپلماتهای ایرانی

به گفته آقای صفوی، آیت الله خامنه ای با این طرح مخالفت کرده و گفته "اولا طالبان وارد سرزمین ما نشده‌اند و به داخل کشور ما تجاوز نکرده‌اند؛ ورود ایران به سرزمین افغانستان ممکن است که دیگران را به واکنش بیندازد."

خبرگزاری فارس سپس از قول سردار صفوی نقل کرده که آیت الله خامنه ای سپس گفته "حالا سیزده نفر شهید شدند و شما می‌روید که انتقام آنها را بگیرید، ولی در این لشگرکشی هم ممکن است تعدادی بیشتر از سیزده نفر از شما شهید بشوند. یعنی اینجور نیست که فقط شما از آنها بکشید."

سردار صفوی سپس افزوده است که طرح دیگری مبنی بر انهدام پاسگاه های مرزی طالبان مطرح و با موافقت آیت الله خامنه ای این طرح اجرا می شود. به گفته وی طالبان بعد از انجام این عملیات قول داده اند که دیگر به ایرانیان کاری نداشته باشند.

نگاه پیشاپیش آیت الله خامنه ای به اشغال کویت

مشاور نظامی آیت الله خامنه ای که در جریان جنگ عراق علیه ایران هم حضوری تمام عیار در صحنه داشته می گوید که کویت یک میلیارد دلار به عراق پول داد تا برای جنگ با ایران هزینه کند.

به گفته آقای صفوی "در جلسه شورای عالی دفاع آن زمان که حضرت آقا نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع بودند مطرح شد که ما با کویت برخورد بکنیم یا نه؟ و اصلاً موضع ما در قبال کویت چه باشد؟"

سردار صفوی پاسخ آیت الله خامنه ای به این پرسش را چنین بیان کرده که "ما الان نباید میدان جنگ را وسیع کنیم و علاوه بر عراق بخواهیم با کویت هم درگیر شویم. از طرف دیگر عراق نسبت به کویت ادعای سرزمینی دارد و ممکن است که این عراق یک روزی به سراغ کویت هم برود".

حمله عراق به کویت و سپس حمله آمریکا برای اخراج نیروهای عراقی از کویت جمهوری اسلامی را در برابر سوالی مهم در خصوص نحوه واکنش قرار می‌داد

سردار صفوی این موضعگیری آیت الله خامنه ای را حاوی ظرافت و دید بلند آقای خامنه ای توصیف می کند: "این صحبت را حضرت آقا سال ۵۹ - ۶۰ بیان کردند؛ یعنی زمانی که هنوز یک سال از جنگ نگذشته بود و این بینش را هم هیچ‌کدام از اعضای شورای عالی دفاع آن زمان نداشتند که مثلاً عراق نسبت به کویت ادعای سرزمینی دارد و یا این‌که ما نباید میدان جنگ را گسترش بدهیم".

حمله عراق به کویت و سپس حمله آمریکا برای اخراج نیروهای عراقی از کویت، جمهوری اسلامی را در برابر سوالی مهم در خصوص نحوه واکنش قرار داده که آقای صفوی محکومیت هر دو اقدام توسط آیت الله خامنه ای یک حرکت "مدبرانه و سیاستمدارانه توصیف" کرده است.

سردار صفوی در این رابطه گفته: "در آن زمان در مورد موضع ایران در قبال صدام و حمله او به کویت و پس از آن حمله آمریکا به عراق در سال ۱۹۹۱ میلادی، در داخل کشور یک نوع تفاوت‌ها و برداشت‌های مختلفی حاکم بود و عده ای معتقد به همراهی با صدام و حمایت از وی بودند و حتی در تریبون مجلس مطالبی گفته می شود و بر حمایت از وی در جریان جنگ با آمریکا تاکید می کردند. اما با تدبیر مقام معظم رهبری ایران هم حمله آمریکا به عراق را محکوم کرد و هم از رژیم صدام حمایت نکرد".

ارزیابی فرمانده سابق سپاه پاسداران این است که "به نظر من موضع جمهوری اسلامی در جریان جنگ دوم خلیج فارس با درایت رهبری، بهترین مواضع در مقیاس منطقه ای و جهانی بود".

حملات یازدهم سپتامبر به آمریکا

به گفته سرلشگر صفوی، نمونه دیگر مدیریت خارجی آیت الله خامنه ای این بوده که حملات یازدهم سپتامبر به برج های دوقلوی تجارت جهانی و دیگر اهداف را اقدامی مشکوک توصیف کرده و گفته است "این حادثه یک حادثه‌ای مشکوک است که احتمال این‌که سران آمریکا و سران موساد پشت این حادثه باشند وجود دارد ولی سپاه بایستی آمادگی‌های لازم را داشته باشد".

به گفته آقای صفوی "آن زمان یعنی سال ۲۰۰۱ آقا درباره این حادثه فرمودند این احتمال هست که خود سازمان موساد اسرائیل و سازمان CIA پشت سر این حادثه باشند. این تحلیل آن زمان حضرت آقا بود".

آقای خامنه ای در واکنش به حملات یازدهم سپتامبر گفت "این حادثه یک حادثه‌ای مشکوک است که احتمال این‌که سران آمریکا و سران موساد پشت این حادثه باشند وجود دارد"

تکرار چنین اتهامی توسط محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در یک سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با واکنش خشمگینانه دولت آمریکا مواجه شد.

مشاور نظامی آیت الله خامنه ای با اشاره به جنگ های آمریکا در عراق و افغانستان پس از یازدهم سپتامبر، ضمن تاکید بر اینکه ایران هم در فهرست برخورد آمریکا قرار داشت به این نتیجه رسیده که ایران در نهایت پیروز واقعی این وضعیت بوده است.

به گفته آقای صفوی، مدیریت و نگاه آیت الله خامنه ای در نهایت باعث شد که آمریکایی ها در عراق به اهداف خود نرسند.

آقای صفوی گفته "تدبیر رهبری مدبرانه حضرت آقا چه در بعد رهبری انقلاب اسلامی چه در بعد فرماندهی کل قوا این بود که آمریکایی‌ها با اشتباهاتی که دارند و اختلاف نظری که در میان آنها وجود دارد و عدم شناختی که از محیط فرهنگی، انسانی، طبیعی و مذهبی عراق دارند، در باتلاق های عراق گیر می کنند و توان سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکایی‌ها در این دو جنگ گرفته می شود و دیگر توان حمله نظامی به ایران را نخواهند داشت که همین اتفاق در صحنه سیاسی - نظامی عراق و افغانستان رخ داد".

سردار صفوی درباره مدیریت داخلی آیت الله خامنه ای به مواردی مانند جلوگیری او از عملی شدن طرح ادغام سپاه و ارتش پرداخته که به گفته او پیش از درگذشت آیت الله خمینی توسط اکبر هاشمی رفسنجانی، جانشین وقت فرمانده کل قوا پیگیری می شد.

از جمله نکاتی که به گفته آقای رحیم صفوی، برای نخستین بار در این مصاحبه مطرح شده، ماجرای درگیری لفظی ای است که بر سر نحوه برخورد با ناآرامی های پس از ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ میان فرمانده وقت سپاه و وزیر وقت کشور رخ داده بود.

آقای رحیم صفوی می گوید که عبدالواحد موسوی لاری، وزیر وقت کشور با دخالت سپاه و بسیج در برخورد با معترضان مخالف بوده است اما سرانجام نظر فرمانده وقت سپاه بر نظر او ترجیح یافته است.





:: برچسب‌ها: د , باغ وحش , گل ,
:: بازدید از این مطلب : 430
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: