نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، این آثار به مناسبت نهمین روز از ایام دهه فجر كه به عنوان 'انقلاب اسلامی، عدالت گستری، مردم سالاری دینی و حمایت از مستضعفان' نامگذاری شده در قالب پژوهش های تاریخی و داستان‌های انقلاب جهت استفاده پژوهشگران معرفی می شود.

'شهر هزار سنگر' اثر سیمین رهگذر در 148 صفحه یكی از آثار منتشره مركز اسناد انقلاب اسلامی است كه با نرخ شش هزار ریال در شمارگان 3 هزار نسخه منتشر شده است .

این اثر روایتی از مقاومت تاریخی مردم شهر آمل و داستان‌های پایداری و ایستادگی منادیان حق و حقیقت در مقابل توفان سهمگین ظلم و كینه است .

داستان زشتی‌ها و زیبایی‌ها، راست‌ها و دروغ‌ها ،واقعیت‌ها و مجازها… اما آنچه فرجام را رقم می‌زند، باقی ماندن حق است و رفتن باطل و چه زیباست سنت 'جاءالحق و زهق‌الباطل ان الباطل كان زهوقا'.

مركز اسناد انقلاب اسلامی در مجموعه‌ی دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان، كوشیده تا روایتی از این حماسه‌ها را به رشته‌ی تحریر درآورد.

ماجرای حمله به شهر آمل از سوی گروهك 'اتحادیه كمونیست‌های ایران' در این اثر مورد بررسی واقع شده است.

'همگام با مردم در انقلاب اسلامی' اثر دیگر این مركز است كه 'سید محمدهاشم پوریزدان پرست ' آن را در 388 صفحه به قیمت 29 هزار ریال در شمارگان در یك هزار نسخه منتشر شده است.

ورود حضرت امام (ره ) به ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی در بیست و دوم بهمن، تحولات و حوادث ایران ضمن پر شماره بودن از حساسیت بسیاری برخوردار بود.تلاش ایشان برای تحقق اهداف انقلاب از یك سو ارتش را از رژیم رو به اضمحلال پهلوی جدا كرد و از سوی دیگر با معرفی دولت موقت، عزم قاطع ملت ایران را برای تشكیل نظامی جدید متبلور ساخت.

در این اثر كه سومین جلد از مجموعه‌ی 'همگام با مردم در انقلاب اسلامی' است مولف خود از دانشجویان مبارز بوده است ،دیده‌ها و مشاهدات خود را با استفاده از منابع تاریخی تا 22 بهمن با قلمی شیوا روایت كرده است.

'مبانی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی' اثری دیگر از مركز اسناد انقلاب اسلامی است كه به قیمت 54 هزار ریال و در شماره گران دو هزار نسخه روانه بازار نشر شده است .

در این اثر می خوانیم :انقلاب اسلامی دارای ابعاد گوناگون منحصربه‌فرد است كه تلاش برای گنجاندن آن در مدل‌های مختلف جنبش‌ها و انقلاب‌های بزرگ، كارساز نیست. یكی از این ابعاد پراهمیت، موضوع مشروعیت نظام سیاسی برخاسته از انقلاب اسلامی است.

جمهوری اسلامی یك نظام مردم‌سالار دینی است كه مشروعیت خود را از عمل و پایبندی به قوانین مترقی و انسان‌ساز اسلام كسب می‌كند و بر بستر مقبولیت مردم حركت می‌كند. ایجاد تعادل و توازن بین الهی‌بودن و مردمی‌بودن از مسئولیت‌های بزرگ رهبری در انقلاب اسلامی است كه این مقوله خود منشا بحث‌ها و اظهارات علمی بسیار شده است.

مقام معظم رهبری در یكی از آخرین مواضع فكری خود در مورد نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم‌سالاری دینی را یك 'حقیقت بسیط' نامیدند. این موضع بسیار مترقی و روشن چالش‌های نظری در این زمینه را پاسخ داد و اثبات نمود كه مردم و دخالت آنها در تعیین سرنوشت خویش اصل بسیار مهمی در اسلام است كه ابدا قابل تفكیك از آن نیست.

اگر امروز نظام جمهوری اسلامی براساس مدل‌های دموكراتیك رایج در جهان حركت می‌كند، این مسیر كاملا منطبق بر آموزه‌های اسلامی است و دموكراسی در بطن تعالیم اسلامی است و هرگز عاریتی نیست. برخلاف نظر برخی كارشناسان كه معتقدند نظام اسلامی مردم‌سالاری را نپذیرفته است باید گفت كه مردم‌سالاری جزء تفكیك‌ناپذیر اسلام است.

فراهنگ **1630**1601





:: برچسب‌ها: روز ,
:: بازدید از این مطلب : 421
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: