تولید سفارشی؛ ضربه ای كه به فیلم 'نارنجی پوش' وارد شد
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، فیلم سینمایی 'نارنجی پوش' جدیدترین ساخته داریوش مهرجویی را می توان در مجموع اثری متوسط و البته سفارشی دانست.

این فیلم روایت عكاسی بنام حامد است كه پس از خواندن یك كتاب و دانستن تاثیرات آشغالزدایی بر روی ذهن و زندگی، تصمیم به پاكسازی شهر گرفته و فرزندش نیز با وی همراه می شود.

او همچنین در برابر تلاش‌های همسرش برای بردن او و پسرش به خارج از كشور مقاومت كرده و در نهایت در این رقابت موفق می شود.

مهرجویی در این اثر سینمایی تلاش كرده نگاهی متفاوت به رفتگران داشته باشد حامد كه لیسانس عكاسی است نماد یك رفتگر ایده آل در فیلم 'نارنجی پوش' محسوب می شود و فیلمساز تلاش كرده وی را بر اساس برخی ویژگی های شخصیتی همانند دیوانه بازیهای غیر معمول، فردی غیرطبیعی و تافته ای جدابافته از دیگر مردم جامعه و حتی هم طیف های خود نشان دهد.

نكته دیگر آنكه همه رفتگر ها افراد پاكیزه و به اصطلاح شسته رفته ای هستند كه تصویر همه آنها شبیه به هم بوده و نبود تفاوت میان آنان كه اتفاقا همه تهرانی هستند از اشكالات بزرگ فیلم است.

از طرفی حامد كه نقش وی را حامد بهداد بازی می كند به درستی از پس نقش فردی متفاوت بر آمده است اما این بازیگر سینما در بسیاری از بخش های این اثر به عنوان پدر نمی تواند به خوبی بازی كند. نمونه های بسیاری از ضعف های بازیگری وی در بخش های مختلف فیلم وجود دارد كه از جمله می توان به بخش بردن فرزند از سوی همسر و مواجه شدن با پسرش اشاره كرد.

بهداد در این بخش ها نمی تواند حتی اشك بریزد و به نظر می رسد وی نمی تواند احساس پدر دور از فرزند را نشان دهد.

همچنین عكس العمل های وی فارغ از سكانس كوبیدن سر به دیوار در برابر بردن فرزند از سوی همسرش غیر طبیعی است كه این امر بیشتر مربوط به فیلمنامه و شخصیت پردازی ناقص حامد است.

مهرجویی در عین حال كه تلاش دارد تصویری از یك شهروند ایده آل را در این اثر به عنوان رفتگر نشان دهد، همزمان موضوع مهاجرت را مطرح می كند اما در پایان بندی این بخش اسیر بی منطقی شده و بازگشت زنی كه جایگاهی مشخص در خارج از كشور دارد به كشور و همراهی با همسر رفتگرش به گونه ای بیان شده كه برای مخاطب باورپذیری ندارد.

لیلا حاتمی به عنوان نقش همسر حامد به خوبی در این نقش موفق بوده اما قهر و آشتی های وی در امتداد فیلم با حامد قابل درك نیست.

مهرجویی با درج تصاویری مستند از دشواری های كار رفتگران همانند بخش بازیافت زباله ها تلاش می كند زوایای پنهان كار این قشر از جامعه را به تصویر بكشد هرچند كه ما از رفتگرانی كه در این فیلم با حامد همراه هستند چیزی نمی دانیم و فیلم اطلاعات دقیقی در این مورد به مخاطب نمی‌دهد.

همچنین تصاویری كه از هواداران نارنجی پوش نشان داده می شود بیشتر شبیه به یك شوی تلویزیونی است و حضور شهردار در این بخش از فیلم هم بر جذابیت های این شو می افزاید.

دیالوگ های این اثر سینمایی روان و ساده است و مهرجویی تلاش كرده شخصیت های این اثر سینمایی ارتباط روانی با مخاطب داشته باشند هرچند كه مهرجویی در دیالوگی به فیلم مورد علاقه اش هامون ادای دین می كند دیالوگ حامد بهداد با این مضمون كه این پسر حق منه عشق منه دلیلی بر این مدعا است.

در مجموع فیلم سینمایی نارنجی پوش اثری ایده آل است كه در شهر بزرگی همچون تهران مخاطبان با چنین فیلمی ارتباط برقرار نمی كنند و شاید اگر بستر این اثر در شهری روایت می شد كه نام و نشانی نداشت مخاطب ضرورت این مسائل را بیشتر درك می كرد. به عنوان نمونه تصویر شهردار در این اثر سینمایی با حقیقت متفاوت است البته باید تاكید كرد فیلم در بخش هایی مخاطب را به فكر فرو می برد و به عنوان نمونه بخش تفكیك زباله ها و بد شدن حال حامد از جمله این بخش‌هاست و در نهایت سفارشی بودن 'نارنجی پوش' موجب شده فیلمساز چشم خود را به برخی واقعیت ها ببندد و تصویری ایده آل از فعالیت های شهرداری تهران ارائه كند و این امر در كنار هدف قابل احترام مهرجویی در ضرورت همبستگی برای پاكیزگی شهر تهران به این فیلم ضربه زده است.

حامد بهداد، لیلا حاتمی، طناز طباطبایی، همایون ارشادی، فردوس كاویانی و امید روحانی از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.

این اثر در سینمای رسانه برج میلاد برای اصحاب رسانه به نمایش گذاشته شد.

سی امین جشنواره فیلم فجر تا 23 بهمن ماه ادامه دارد.

فراهنگ**1983**1588





:: برچسب‌ها: اقیانوس , نور ,
:: بازدید از این مطلب : 418
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: