جهان از تحریم های یكجانبه غرب در مناسبات بین المللی خسته شده است
نوشته شده توسط : blpwjob

'مراد سیف الدین' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسكو اظهار داشت: بررسی تاریخی استفاده از ابزار تحریم در مناسبات بین المللی در مدت یاد شده نشان می دهد كه از حدود 100 مورد تحریم اعمال شده علیه كشورهای مختلف دو سوم به صورت یكجانبه از سوی آمریكا و متحدان اش صورت گرفته است.

وی با بیان این كه امروزه قدرت های بزرگ غیرغربی به ماهیت ابزاری تحریم های یكجانبه غرب پی برده اند، افزود: بی دلیل نیست كه در مقطع زمانی فعلی كشورهایی مانند روسیه و چین با صراحت از ناكارآمدی و غیرسازنده بودن اعمال تحریم علیه كشورها در تعاملات بین المللی سخن می گویند.

وی با اشاره به ابتر ماندن هجمه رسانه ای غرب علیه ایران به منظور توجیه تحریم های یكجانبه شان علیه جمهوری اسلامی ادامه داد: رویكرد مخالفت آمیز كشورهایی مانند روسیه، چین، هند، ژاپن، پاكستان و تركیه با این اقدام زورگویانه نشان می دهد كه دوره تحمیل اراده تعداد مشخصی از كشورهای غربی به مردم جهان تحت عنوان ساختگی 'جامعه بین المللی' به سر آمده است.

كارشناس رسانه ای روس با بیان اینكه ایران موضع زور را نمی پذیرد، گفت: جمهوری اسلامی به خوبی این نكته را اثبات كرده است كه برنامه هسته ای خود را تحت فشار و تحریم متوقف نخواهد كرد و غرب با اجرای سیاست تحریم در باره باز هم اشتباه می كند.

وی یادآور شد: ایران در طول 33 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارها مورد انواع تحریم ها قرار گرفته اما هیچگاه از مواضع خود عقب نشینی نكرده است و در سایه مقاومت در برابر تحریم های ساخته و پرداخته غرب، الگویی از مبارزه با توسعه طلبی غربی را در سطح جهان ارایه كرده است.

وی افزود: آمریكا و متحدان اش به رغم آگاهی از تبعات ناگوار تحریم خرید نفتی ایران بر اقتصاد شكننده و بحران زده غرب باز هم بر موضع زورگویانه خود در این زمینه پافشاری می كنند و این نشان می دهد كه تنها هدف غرب از تشدید تحریم ها علیه تهران جلوگیری از مدل شدن آن برای دیگر ملت های جهان است.

وی با اشاره به اذعان كارشناسان غربی مبنی بر بی ثمر بودن رویكرد تحریمی در روابط بین المللی اضافه كرد: با این وجود غربی ها همچنان برای همراه كردن كشورهای مختلف با خود در باب تحریم نفتی ایران تلاش می كنند كه همین مصداق نگرانی آنان از روند توسعه و پیشرفت ایران وخطرسازی شدن آن برای سلطه منطقه ای غرب در آینده نزدیك می باشد.

سیف الدین خاطرنشان كرد: غرب همواره سعی كرده است از طریق تحریم، ایران را از اجرای سیاست مستقل به ویژه در عرصه بین المللی باز دارد اما تهران همواره ثابت كرده است كه تسلیم فشار و زور نمی شود.

وی بزرگترین مصداق غلبه ایران بر تحریم های غرب را راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر عنوان كرد كه با وجود مخالفت همه جانبه آمریكا و همپیمانان اش و تلاش آنها برای جلوگیری از همكاری كشورهای مختلف با تهران و فروش تجهیزات ویژه نیروگاهی آغاز بكار كرد.

وی ادامه داد: راه اندازی این نیروگاه پیام صریح تهران به غرب بود كه منتظر عقب نشینی ایران نماند و جمهوری اسلامی با برگزاری آیین افتتاح نیروگاه بوشهر در مقابل دیدگان حیرت زده غرب ثابت كرد كه چنین امیدی كاملا عبث و بیهوده می باشد.

وی گفت: امیدوارم ایران با داشتن توانمندی های بزرگ اقتصادی و همكاری با كشورهای بزرگ آسیا همچون چین بتواند بر تحریم نفتی اتحادیه اروپا كه در مغایرت با معیارهای بین المللی در زمینه انرژی تحمیل می شود، غلبه كند.

رییس خبرگزاری روسی خاطرنشان كرد: در این راستا سیاست اروپا مبنی بر تحریم نفتی ایران نیز در شرایطی كه كشورهای این قاره به منابع انرژی دیگر كشورهای جهان به شدت وابسته هستند، ظالمانه و لجوجانه است و شكست چنین رویكردی از همین حالا قابل پیش بینی است.

وی گفت: پاسخ ایران به این تحریم كوبنده بوده و تهران با توقف صادرات نفت به كشورهای اروپایی و افزایش قیمت نفت در بازار جهانی به اتحادیه اروپا درس خوبی می دهد تا پس از این در تصمیم گیری های خود زیاده روی نكند.

وی افزود: اتحادیه اروپا فكر می كرد با این تصمیم سیاسی می تواند ایران را بترساند و از این طریق در مناسبات با آمریكا امتیاز سیاسی بگیرد اما بهای چنین پیروی كوركورانه از سیاست های خصومت جویانه واشنگتن در شرایطی كه هیچ مدركی دال بر ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران وجود ندارد، سنگین خواهد بود و اتحادیه اروپا مجبور به پرداخت آن می باشد.

سیف الدین اظهار داشت: در این شرایط كه اقتصاد كشورهای اروپایی بیمار می باشد و نیاز به تغذیه منابع انرژی نسبتا ارزان برای بهبودی دارد، رویارویی با ایران و افزایش قیمت نفت باعث تشدید این بیماری می شود و شكی نیست كه ركود اقتصادی در اروپا تشدید و دامنه بحران بدهی ها در حوزه یورو گسترش می یابد.

وی خاطرنشان كرد: اروپا به خوبی می داند با این سیاست ایران را نمی تواند به عقب نشینی از مواضعش مجبور كند و این رویكرد فقط بر فضای روابط تهران و گروه 1+5 تاثیر می گذارد و مذاكرات را به تعویق می اندازد.

ویا براز امیدواری كرد ایران این دوره بسیار حساس را كه كشوهای غربی برای فشار بر آن تلاش و برنامه ریزی می كنند با سرافرازی از سر بگذراند و بتواند برنامه های ملی برای توسعه اقتصادی و صنعتی را با موفقیت اجرا كند.

اروپام/2242**518





:: برچسب‌ها: توکیو ,
:: بازدید از این مطلب : 398
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: