انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان در ضلع سوم
نوشته شده توسط : blpwjob

انتخاباتی مقدماتی و درون حزبی ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه آمریكا در حالی با تغییرات گسترده دنبال می شود كه پیش از این به نظر می رسید 'میت رامنی' فرماندار سابق ایالت ماساچوست و 'نیوت گینگریچ' رییس پیشین مجلس نمایندگان، به عنوان دو رقیب اصلی در مرحله نهایی انتخابات درون حزبی حضور خواهند یافت. اما با پیروزی روز سه شنبه هجدهم بهمن 'ریك سنتروم' سناتور سابق ایالت ماسچوست در سه ایالت مینه سوتا، كلرادو و میسوری چیدمان گزینش كاندیداهای حزب جمهوریخواه نیز تغییر كرد.

در ایالت كلرادو، سنتروم با كسب 26 هزار و 372 رای 40 درصد آرا، میت رامنی با 22 هزار و875 رای 35 درصد، نیوت گینگریچ با هشت هزار و 394 رای 13 درصد و ران پل با هفت هزار و 713 رای 12 درصد آرا را به دست آوردند. بر همین اساس در ایالت مینه سوتا نیز سنتروم با كسب 18 هزار و 26 رای 45 درصد آرا را تصاحب كرد و ران پل با كسب 11 هزار و 70 رای 27 درصد، میت رامنی با شش هزار و 947 رای 17 درصد و نیوت گینگریچ با كسب چهار هزار و 337 رای 11 درصد آرا را تصاحب كردند. در ایالت كلرادو ، سنتروم با كسب 43 درصد آرا در این ایالت پیروز شد و رامنی 28 درصد، گینگریچ 15 درصد و ران پل 13 درصد آرا را در ایالت كلرادو به دست آوردند.

با پیروزی سنتروم در سه ایالت ذكر شده، به نظر می رسد كه رقابت میان سه كاندیدا شدت یافته باشد كه می تواند فضای كلی انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان را تغییر دهد.

** ریك سنتروم كیست؟

----------------------------

ریچارد جان ریك سنتروم متولد سال 1958(1337) و سناتور اسبق آمریكا از ایالت پنسیلوانیا بین سال های 1997 تا 2006(1376- 1385) است. او عضو حزب جمهوری‌خواه و رییس مجمع جمهوری‌خواهان سنا، سومین شغل در رهبری یك حزب در سنا، بوده است. سنتروم برای سال های متمادی به عنوان محافظه‌كاری اجتماعی و مالی شناخته شده است. او به خاطر حمایت از حمله آمریكا به عراق، طراحی هوشمند امنیت ملی و مخالفت با موضوع ازدواج همجنس‌بازان شناخته شده است. این نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا در انتخابات سنای این كشور در سال 2006 با نتیجه 41درصد به 59درصد مغلوب 'باب كیسی' نامزد حزب دموكرات شد. این بزرگ‌ترین شكست یك سناتور مشغول به كار از سال 1980 بوده است. وی عضو ارشد مركز 'كردارشناسی و سیاست عمومی' (Patterns and Public Policy-Making Cnter) در واشنگتن و نویسنده شبكه 'فاكس نیوز' است. سنتروم در سال 2005(1384) بعنوان یكی از بانیان 'قانون حمایت و آزادی ایران' (Iran Freedom and Support Act) بود كه مطابق با این قانون 10 میلیون دلار كمك مالی به تغییر رژیم در ایران از سوی كنگره در نظر گرفته شده بود. همچنین، وی با تفكرات ضدی دینی و به ویژه ضد اسلامی و ضد ایرانی شناخته می شود اما در عین حال جزو معدود جمهوریخواهانی است كه با جنگ علیه ایران مخالف است اما بر اساس رویكرد سیاسی، سنتروم اعتقاد به مقابله با ایران در حوزه های پیرامونی این كشور از طریق ایجاد یك لبنان هم سو، تقویت رژیم صهیونیستی (بعنوان چالشگر) و عراق قدرتمند است.

** انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان: نتایج جدید، تحولات جدید

------------------------------------------------------------------------

نظام انتخاباتی آمریكا در طی دهه های گذشته با عبور از روندهای انتخاباتی سلسله مراتبی به نوعی نظام غربالگری پلكانی رسیده است. در این معنا، منظور از غربالگری پلكانی این است كه تعداد كاندیداها به مرور كم می شوند؛ یا خود به طور داوطلبانه كنار می كشند یا مجبور می شوند از حضور در انتخابات انصراف دهند. البته این مراحل پلكانی غربالگری، همراه با برگزاری مناظرات(Debate) متعدد و شركت در انتخابات ایالتی ممكن است. همچنین، این غربالگری پلكانی در كنار مشخص كردن كاندیدا‌ها به مرور مواضع حزب را درباره مسائل جاری كشور شفاف تر و روشن تر می كند و از همه مهم تر به استراتژی حمله به كاندیدای حزب دموكرات شكل و سامان می دهد كه در چه نقاطی در انتخابات باید تاكید شود و از چه زاویه ای باید حمله صورت گیرد.

اما در دوره اخیر، این روند غربالگری در فضایی از رقابت نزدیك انجام شد، به نحوی كه رقابت میان سه كاندیدا یعنی میت رامنی، نیوت گینگریچ و ریك سنتروم در شش ایالت تشدید شد و نتایج آرا از نزدیك بودن رقابت میان این سه نفر حكایت دارد. در این میان ریك سنتروم بعنوان محافظه كاری اجتماعی در میان كاندیداهای دیگر بیشتر به چشم می خورد، زیرا اگرچه نیوت گینگریچ تاكنون نماینده طیف محافظه كاران سنتی در حزب جمهوریخواه محسوب می شد اما حال با ورورد سنتروم بعنوان فردی با گرایش لیبرال تر میان محافظه كاران، نشان از توجه ویژه انتخاب كنندگان به روند محافظه كاری دارد. اگرچه چنین روندی نمی تواند به معنای فایق آمدن رویكرد محافظه كاری باشد چراكه بیشتر ایالت های جنوبی و جنوب شرقی آمریكا بر رویكرد محافظه كاری تاكید دارند و به نظر می رسد، ورود ضلع سوم در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه در نهایت می تواند فرایند انتخاب كاندیدای نهایی توسط گروه الیت ها(نخبگان) را با مشكل مواجه سازد چراكه در سال ها و دهه های پیش از این در انتخابات درون حزبی، معمولا دو كاندیدای شاخص به مرحله نهایی گزینش معرفی می شدند.

**جمع بندی

-------------

انتخابات آمریكا هم به لحاظ قوانین و مقررات و هم به لحاظ نحوه عمل و اجرا و عرف از فرهنگ و روند نسبتا پیچیده ای برخوردار است. در این قالب، روند انتخاباتی این كشور در مرحله مقدماتی و در حزب جمهوریخواه به همان پیچیدگی چارچوب های آن ادامه می یابد به طوری كه با پیروزی ریك سنتروم در سه ایالت مینه سوتا، كلرادو و میسوری، ضلع سوم قدرت پس از میت رامنی و نیوت گینگیرچ شناخته شد. براین اساس، با وجود غربالگری پلكانی در روند انتخاب كاندیداها، به نظر می رسد كه مرحله مقدماتی انتخابات در حزب جمهوریخواه از پیچیدگی بیشتری برخوردار باشد و این پیچیدگی و دشواری انتخاب برای مرحله بعدی نیز حفظ گردد.

تحقیق**2040**1358





:: برچسب‌ها: شهرستان , آلمان , گربه ,
:: بازدید از این مطلب : 550
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: