مذاكرات تاجیكستان و ازبكستان درباره نقاط مرزی بدون نتیجه پایان یافت
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش ایرنا و به نقل از رادیو 'امروز'، با وجود گذشت بیش از 20 سال از استقلال جمهوری های شوروی سابق، كشورهای ازبكستان، قرقیزستان و تاجیكستان همچنان مشكلات متعدد مرزی با یكدیگر دارند به طوری كه این امر سبب شده مقامهای سه كشور همواره یكدیگر را به نقض حریم مرزی متهم و طرف دیگر را مقصر معرفی كنند.

'عبدالرحیم قهارف'دبیر شورای امنیت تاجیكستان و 'رستم عظیم اف'معاون نخست وزیر ازبكستان روسای هیات های دو كشور در مذاكرات دو روز اخیر در شهر دوشنبه برعهده داشتند.

در این جلسات به طور عمده درباره چهار منطقه مرزی مساله دار در نقاط مرزی تاجیكستان و ازبكستان مذاكره شد كه دو هیات نتوانستند به تفاهم مشتركی در این باره دست یابند.

دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه تاجیكستان نیز درباره نتایج مذاكرات مسوولان دولت های دوشنبه و تاشكند درباره خطوط مرزی اظهار بی اطلاعی كرده است .

'رستم عظیم اف' معاون نخست وزیر ازبكستان روز گذشته(چهارشنبه) نیز با 'امامعلی رحمان'رییس جمهور تاجیكستان چگونگی تعیین خط مرزی میان دو كشور در مناطق مورد اختلاف را بررسی كرد.

دو طرف در این دیدار تأكید كردند كه همه مسائل مورد اختلاف در چارچوب حسن همجواری و مناسبات دوستانه دو ملت برادر و همسایه قابل حل است.

عظیم اف معاون اول نخست وزیر ازبكستان در رأس یك هیات بلندپایه برای شركت در جلسه تعیین خط مرز ازبكستان و تاجیكستان همچنان در دوشنبه به سر می برد.

مذاكرات برای حل مشكلات مرزی میان تاجیكستان و ازبكستان در سال 2009 و پس از تصویب موافقتنامه در مورد تعیین مرز مشترك و تاسیس كمیسیون مشترك آغاز شده اما به دلایل نامعلوم این روند طی سه سال گذشته متوقف شده بود.

'نظام الدین زاهدف'معاون وزیر امور خارجه تاجیكستان پیشتر مدعی شده بود كه تاكنون بیش از 80 درصد خطوط مرزی مشترك دو كشور مشخص و علامت گذاری شده اما هنوز مشكلاتی درباره مناطق مساله دار باقی مانده است.

با وجودی كه در موافقتنامه های امضا شده میان تاجیكستان و ازبكستان از وجود مشكلات میان دو كشور در چهار منطقه مرزی ذكر شده اما تاكنون نام این مناطق و امتداد خطوط آن اعلام نشده است.

در تقسیم قلمرو آسیای مركزی در دهه 1920 میلادی توسط دولت شوروی وقت از همه بیشتر تاجیك ها زیان دیدند زیرا استان های تاجیك نشین سمرقند، بخارا، سرخان دریا و بخشی از وادی فرغانه به ازبكستان واگذار شد.

بررسی دقیق نقشه های دوران اتحاد شوروی نشان می دهد در مواردی مقامات محلی در تاجیكستان بدون داشتن مجوز حقوقی برخی از مناطق متعلق به این كشور را به ازبكستان و قرقیزستان واگذار كرده اند.

آساق**ه.ص**1558**5981





:: برچسب‌ها: مربع , غذا ,
:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: