نوشته شده توسط : blpwjob

طارق الهاشمی معاون فراری رییس جمهوری عراق كه اخیرا به اتهام صدور دستور عملیات تروریستی تحت تعقیب قرار گرفته است در اظهاراتی با انتقاد شدید از نوری المالكی رییس جمهور عراق خواستار بازگشت مجدد نیروهای اشغالگر آمریكا به این كشور شده است. موضع گیری جنجال برانگیزی كه خوراكی داغ برای رسانه های آمریكایی و عربستانی فراهم كرده است.

روز سه شنبه 31 ژانویه 2011 دو مصاحبه از روزنامه الشرق الاوسط عربستان و بخش عربی شبكه خبری سی ان ان آمریكا با طارق الهاشمی معاون تحت تعقیب رییس جمهور عراق به طور همزمان منتشر شد.

الهاشمی در مصاحبه با الشرق الاوسط چاپ لندن وابسته به عربستان سعودی تصریح كرد: اشتباه زندگی من این بود كه دو بار از نوری المالكی حمایت كردم! یك بار در سال 2006 و در جریان جایگزینی وی به جای ابراهیم جعفری و باری دیگر در جریان تشكیل دولت اخیر و محروم شدن العراقیه به رهبری 'برادر' ایاد علاوی از تشكیل دولت.

الهاشمی در واكنش به اتهامات مطرح شده علیه خود گفت: نوری المالكی را به محاكمه قانونی خواهم كشاند زیرا او اعتبار و حیثیت مرا مخدوش كرده است.

همچنین حبرگزاری صوت العراق اعلام كرد: به دنبال دستگیری 16 تن دیگر از طرفداران طارق الهاشمی و ائتلاف العراقیه به اتهام های امنیتی، وی با صدور بیانیه ای از جلال طالبانی رییس جمهور عراق خواسته است كه برای جلوگیری از اینگونه اقدامات نوری المالكی دخالت كند!

همزمان با انتشار مصاحبه الشرق الاوسط با طارق الهاشمی، شبكه خبری سی ان ان آمریكا نیز در بخش عربی خود گفتگویی را با او منتشر كرد كه طی آن الهاشمی خواستار بازگشت مجدد نیروهای آمریكایی به خاك عراق شد، موضع گیری آشكاری كه خود مهر تاییدی بر اظهارات كارشناسان مبنی بر تحركات طارق الهاشمی و العراقیه برای مشروعیت بخشیدن به ادامه حضور اشغالگران در عراق بود.

الهاشمی در این مصاحبه نسبت به احتمال ورود كشور به جنگ قومی هشدار داد و گفت: آمریكا ناچار خواهد شد برای توقف جنگ مذهبی به عراق بازگردد. جمله ای كه تیتر مصاحبه سی ان ان با معاون تحت تعقیب رییس جمهور عراق بود.

طارق الهاشمی در توجیه لزوم بازگشت نیروهای آمریكایی به عراق گفت: 'المالكی كشور را به نقطه ای هدایت می كند كه مسایل قومی زیادی را شامل می شود. مشكلاتی شبیه دوران پیش از سال 2003(قبل از اشغال عراق) زمانی كه دخالت نظامی برای سرنگونی رژیم صدام حسین در پی درگیری های مذهبی شیعه و سنی آغاز شد.'

الهاشمی سپس در قامت حامی منافع ملی ایالات متحده ظاهر شد و پرسید: دولت آمریكا چگونه می تواند پاسخ مالیات دهندگان آمریكایی را برای صرف هزینه ها با هدف دموكراسی سازی در عراق بدهد؟

وی افزود: وضعیت عراق نمی تواند به فرآیند انتخابات ریاست جمهوری آمریكا ضرر بزند، اما در مجموع می تواند منافع آمریكا در منطقه را با مخاطره مواجه سازد. وی آینده عراق را 'تاریك' توصیف كرد و از دولت آمریكا خواست در این باره جدا هشیار و مراقب باشد.

در همین حال رادیو سوا آمریكا نیز در پایگاه اینترنتی خود با تیتر 'هاشمی می گوید كه تصمیم های مالكی عراق را به مرحله پیش از 2003 بر می گرداند' به بازتاب اظهارات طارق الهاشمی در گفتگو با شبكه خبری سی ان ان آمریكا پرداخت.

روز سه شنبه همچنین شاهد یك اتفاق مهم دیگر در عرصه سیاسی عراق بود. نمایندگان وابسته به ائتلاف العراقیه كه پیشتر در اعتراض به آنچه كه تمركز قدرت توسط 'نوری المالكی' نخست وزیر، می نامیدند، تحریم هایی را علیه مجلس و كابینه این كشور اعلام كرده بودند با وجود تقلاهای سران این ائتلاف علیه دولت عراق به تحریم پارلمان پایان دادند و در صحن علنی مجلس حضور یافتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، اغلب نمایندگان سنی این حزب در جلسه امروز پارلمان شركت كردند و بدین ترتیب به تحریم شش هفته ای پارلمان پایان دادند.

نمایندگان سایر احزاب نیز از حضور نمایندگان العراقیه استقبال كردند و بازگشت آنها به مجلس را به فال نیك گرفتند.

جلسه روز سه شنبه پارلمان به ریاست 'اسامه النجیفی' برگزار شد و از مجموع 325 نماینده، 239 نفر در این جلسه حضور داشتند.

اقدام اخیر نمایندگان العراقیه در حالی است كه روز یكشنبه 'میسون الدملوجی' سخنگوی این حزب از موافقت مقامات عالی رتبه این حزب با پایان دادن به تحریم مجلس عراق خبر داده بود.

این جبهه سیاسی كه 82 كرسی از 325 كرسی مجلس را در اختیار دارد، همچنین در اعتراض به اقدام دولت مبنی بر تحت پیگیری قرار دادن 'طارق الهاشمی' مجلس را تحریم كرده بود.

این كشمكش ها زمانی آغاز شد كه مقامات دولت عراق در 18 دسامبر(27 آذر ماه) و اندكی پس از خروج نیروهای آمریكایی از این كشور، 'طارق الهاشمی' معاون رییس جمهوری و رهبر حزب العراقیه را به هدایت جوخه های مرگ و عملیات های تروریستی در كشور متهم كردند.

الهاشمی كه تحت تعقیب مقامات قضایی قرار گرفته، به منطقه كردستان عراق رفته است.

پژوهش**9241**9123





:: برچسب‌ها: قرمز ,
:: بازدید از این مطلب : 674
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: