روزنامه های کابل: دوشنبه، ۸ حوت
نوشته شده توسط : blpwjob

روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر به بررسی این موضوع پرداخته اند که ممکن است سازمانهای اطلاعاتی کشورهای همسایه افغانستان و افراد فرصت طلب از تظاهرات در اعتراض به بی‌حرمتی به قرآن سوء استفاده کنند.

یک هفته پیش نسخه‌هایی از قرآن در پایگاه نظامی تحت کنترل آمریکا در بگرام، در شمال کابل سوزانده شد، هر چند فرمانده کل نیروهای ناتو و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا عذرخواهی کردند و گفتند که این کار عمدی نبوده، اما افغانستان در شش روز گذشته شاهد تظاهرات خشونت آمیزی بوده است.

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود با عنوان "ضدآمریکایی‌سازی فضا در آشتانه امضای پیمان راهبردی" نوشته که نفوذ افراد مسلح در میان تظاهرکنندگان در چند روز اخیر، نشانه ای از تلاش کشورهای همسایه برای برانگیختن احساسات مردم افغانستان علیه آمریکا است.

به باور روزنامه، حالا که افغانستان در آستانه امضای این پیمان با آمریکا قرار دارد، برخی محافل مشخص سیاسی و نظامی کشورهای همسایه تلاش دارند که روابط میان دولت افغانستان و متحدان جهانی آن را تیره کنند و جلو امضای این پیمان را بگیرند.

هشت صبح قتل دو مشاور آمریکایی وزارت داخله/کشور افغانستان در هفته جاری را هم تلاش سازمانهای اطلاعاتی پاکستان و ایران در همین راستا دانسته و نوشته که کشورهای همسایه نگران آنند که با امضای این پیمان فرصت دخالت در امور افغانستان را از دست بدهند.

نویسنده در ادامه ضمن یادآوری این موضوع که اقدام به تظاهرات حق مردم است و مسلمانها حق دارند از مقدسات خود دفاع کنند، تاکید کرده که مردم باید بدانند که چرا همایشهای اعتراضی آنها به خشونت کشیده می شود و مردم در اثر این خشونتها جان خود را از دست می دهند.

ماندگار هم در تتر اول نوشته که "پاکستان تهدیدی برای سیاستهای آمریکا" و افزوده که پاکستان گسترش روابط افغانستان با آمریکا را به زیان خود می داند و به شدت تلاش دارد که جلو توسعه این روابط را بگیرد. به باور نویسنده پاکستان تا حال توانسته که جلو امضای پیمان استراتژیک با آمریکا را بگیرد.

این روزنامه در سرمقاله خود با عنوان "نبرد پاکستان با آمریکا" نوشته که هر چند طالبان مسئولیت قتل دو مشاور آمریکایی را به دوش گرفته اند، اما به نظر می رسد که سازمان اطلاعات پاکستان این کار را از مجرای دیگری "سازمان داده باشد".

ماندگار افزوده که "پاکستان همواره نبرد گرم سیاسی بر سر تصاحب افغانستان با آمریکا را مدیریت کرده و به شدت کوشیده است که آمریکا را به نحوی دچار مشکل کند". نویسنده مدعی است که پاکستان تلاش دارد که مدیریت امور افغانستان را پس از سال ۲۰۱۴ میلادی به دوش گیرد.

نویسنده همچنین افزوده که پاکستان برای این که آمریکا را مجبور سازد و متقاعد کند تا مدیریت امور افغانستان را به این کشور واگذار کند، دست به هر کاری می زند و حادثه قتل دو مشاور آمریکایی در وزارت داخله افغانستان هم در همین راستا صورت گرفته است.

اما روزنامه باور ملی در سرمقاله خود با اشاره به دعوت حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان از مردم برای حفظ آرامش خود، نوشته که هر چند این دعوت آقای کرزی کار درستی است، ولی خواست مردم در مورد بی حرمتی به قرآن تنها عذرخواهی آمریکایی ها نیست.

روزنامه افزوده که در چند روز گذشته در تظاهرات اعتراضی حدود سی تن کشته و بیش از صد نفر دیگر زخمی شدند و این امر نشانه آن است که مردم تنها به عذرخواهی قانع نیستند، بلکه خواستار مجازات عاملان بی حرمتی به قرآن هستند.

باور ملی افزوده که پیش از این هم آمریکایی ها در پی کشتار غیرنظامیان در جنگ افغانستان، تنها به عذرخواهی اکتفا کرده اند، اما حالا احساسات حریحه دار شده مردم با عذرخواهی التیام نمی یابد و آمریکایی ها باید هر چه زودتر زمینه محاکمه عاملان هتک حرمت قرآن را فراهم کنند.

روزنامه سروش ملت در تتر اول خود نوشته که "مردم باید مراقب دستهای نامرئی فرصت طلبان باشند" و در توضیح این مطلب نوشته که واکنش مردم به هتک حرمت قرآن، نشانه ای از همسویی آنها بود، اما کشیده شدن اعتراض آنها به خشونت، پیام این اعتراض ها را به چالش کشید.

این روزنامه همچنین نوشته که کشیده شدن تظاهرات اعتراضی به خشونت، به هیچ صورتی به سود مردم نیست، بلکه نتیجه برخوردهای تند و خشونت آمیز می تواند مصیبهای بسیاری را در پی داشته باشد و در نهایت چنین خشونت ها ضربه زدن به خود مردم است.

نویسنده سروش ملت معتقد است که افراد فرصت طلب مترصدند تا با برهم زدن وضعیت امنیتی، به اهداف خود برسند و علاوه بر آن، روزنامه هشدار داده که اقدامهای احساساتی می تواند وضعیت کشور را دیگرگون کند و شرایط کشور را بحرانی سازد.





:: برچسب‌ها: اروپا , سنگ , رودخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 452
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: