زنان ورزشكار با رعایت اصول تغذیه باید وزن مناسب را حفظ كنند
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی فدراسیون پزشكی ورزشی دكتر ' نازیلا كرمی ' با اشاره به اینكه حضور زنان در رقابت های ورزشی طی دو دهه اخیر به طور تصاعدی افزایش یافته است، افزود: امروزه مباحث تغذیه ای در زنان ورزشكار در زمینه های تناسب اندام، بهبود كارایی ورزشی و نیازهای تغذیه ای زنان ورزشكار گسترش زیادی یافته و لذا این زنان بر حسب نوع رشته ورزشی نیازمند وزن مناسب یا شكل متناسب بدنی برای آن ورزش هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینكه ،كاهش دریافت تغذیه ای سبب كم شدن درصد چربی بدن زنان ، پوكی استخوان و كاهش عملكرد سیستم ایمنی خواهد شد گفت:در افراد ورزشكار نیاز به انرژی افزایش می یابد و منبع اصلی این انرژی هم مواد قندی مثل برنج، گندم ، حبوبات و... است.

وی ادامه داد: زنان ورزشكار باید دریافت كالری غذایی خود را افزایش دهند و چون این افزایش دریافت انرژی در ورزش مصرف می شود،افزایش مصرف مواد غذایی به افزایش وزن در آنهامنجر نخواهد شد.

به گفته كرمی ، میزان افزایش انرژی مورد نیاز بسته به شدت ورزش، مدت ورزش و وزن فرد متفاوت است.

وی همچنین گفت: مبانی تغذیه ای در هر میان زنان و مردان تقریبا یكسان است اما در زنان برخی مواد خاص اهمیت بیشتری دارند كه از جمله این مواد باید به كلسیم به عنوان یك ماده معدنی اشاره كرد.

دكتر 'رضا غیاثوند' مسئول كمیته تغذیه هیات پزشكی ورزشی اصفهان نیز گفت: ورزشكاران بویژه زنان باید از منابع مهم دارای كلسیم به خصوص لبنیات كم چرب مثل شیر كم چرب، ماست و پنیر، ماهی و غذاهای دریایی، سویا، حبوبات و سبزیجات تیره رنگ استفاده كنند و زنان ورزشكاری كه رژیم گیاه خواری دارند نیز نیازمند استفاده از لبنیات كم چرب برای جبران دریافت ناكافی كلسیم از منابع گیاهی هستند.

وی در ادامه به اهمیت آهن بویژه برای ورزشكاران اشاره كرد و گفت: آهن یكی از عناصر معدنی مهم برای تولید هموگلوبین ( ناقل اكسیژن در خون ) و تولید انرژی در بدن است كه در ورزش های هوازی نقش آن برجسته می شود و از آنجا كه فقر آهن منجر به كم خونی می شود فرد دچار خستگی زود رس ، افت كارایی ورزشی و تنگی نفس و تپش قلب خواهد شد.

غیاثوند گوشت قرمز، غذاهای دریایی، جگر و قلوه را از منابع عمده آهن دانست و گفت: حبوبات ، غلات كامل همراه با سبوس ، برنج، نان ، سبزیجات رنگ روشن و تازه و خشكبار نیز حاوی آهن بوده و می تواند این كمبود این ماده را در بدن ورزشكاران تامین كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه ، همچنین مصرف موادی چون توت فرنگی، كلم بروكلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل كلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، كلم، نارنگی و مركبات، كیوی، دیگر میوه‏ها و سبزی را برای جذب ویتامین C ضروری دانست .

این متخصص تغذیه افزود: زنان به دلایل عدیده بیش از مردان با مشكل كم خونی مواجه هستند و لذا زنانی كه به ورزش های سنگین و استقامتی می پردازند باید سه تا چهار بار در سال سطح خون خود را اندازه گیری كنند.

وی با تاكید بر اینكه زنان ورزشكار باید رژیم غذایی سالمی براساس هرم تغذیه داشته باشند ، گفت: زنان ورزشكار مصرف كربوهیدرات ها (قندها مركب )در غذاهایی مثل نان،برنج،ماكارونی و سیب زمینی را برای تامین انرژی مورد نیاز ورزشی افزایش دهند.

وی با اشاره به اینكه هنوز ثابت نشده مصرف ویتامین ها یا مواد معدنی خاصی كارایی ورزشی زنان را افزایش دهد، تصریح كرد: اما مصرف كربو هیدرات ها این كارایی را افزایش می دهد ضمن اینكه این زنان باید غذاهای حاوی كلسیم و آهن نیز در حد كافی مصرف كنند.

1828**1440





:: برچسب‌ها: سفر , آسیا , واشنگتن ,
:: بازدید از این مطلب : 417
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: