اعتراض مخالفان دولت روسیه به نحوه برگزاری انتخابات
نوشته شده توسط : blpwjob
انتخابات ریاست جمهوری در روسیه

قرار است با پایان ساعت رای‌گیری نتایج نظرسنجی اولیه انتخابات منتشر شود

با پایان ساعت رای‌گیری در روسیه، کمیسیون انتخابات این کشور مدعی شده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد صدها شکایت در باره تخلفات انتخاباتی پیش از برگزاری انتخابات تهیه شده بودند.

مقامات این کمیسیون همچنین گفتند برخی از این گزارش ها را افرادی می نویسند که پول به آنها پرداخت شده است.

تظاهرات هواداران ولادیمیر پوتین در مسکو شروع شده و آنها با دست داشتن پرچم روسیه و تصاویر پوتین در خیابان های مرکزی مسکو راهپیمایی کردند.همچنین قرار است کنسرت بزرگی نیز در مرکز شهر برگزار شود.

تا کنون گنادی زوگانف و میخائیل پروخوروف، دو تن از کاندیداهای حاضر در انتخابات، سلامت آن را زیر سوال برده اند.

منابع خبری روسی می گویند آقای پوتین ۵۸ ممیز سه دهم درصد آرا را به دست خواهد آورد و گنادی زوگانف و میخائیل پروخوروف دوم و سوم خواهند شد.

اظهارات پوتین در جمع هواداران

امروز ولادیمیر پوتین، در میان ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر از هواداران خود در میدان منژ مسکو حاضر شد و گفت که در انتخاباتی "آزاد و منصفانه" پیروز شده است.

آقای پوتین از رای دهندگان تشکر کرد و گفت: "آنهایی که در انتخابات شرکت کردند نشان دادند که از روسیه بزرگ حمایت می کنند."

دمیتری مدودف، که آقای پوتین را همراهی می کرد، اظهار داشت: "ما با شرکت در انتخابات نشان دادیم که طرفدار روسیه مدرن قوی و مستقل هستیم."

آقای مدودف نیز تاکید کرد: "نامزد ما در این انتخابات پیروز شد."

سخنگوی ستاد انتخاباتی پوتین نیز پیشتر گفته بود این سالم ترین انتخابات در تاریخ روسیه بوده و گفته مردم با این رای عشق و علاقه خود را به نخست وزیر نشان داده اند.

این در حالی است که سایر رهبران مخالفان از مردم خواسته اند فردا بعد از ظهر(دوشنبه) در تظاهراتی شرکت کنند.

الکساندر ناوالنی از رهبران مخالفان و وبلاگ نویس مشهور با انتقاد از روند برگزاری انتخابات گفت: "موارد متعدد تخلفات انتخاباتی روی نتیجه آن تاثیر چشمگیری دارند."

با پایان ساعت رای‌گیری، جمعیت زیادی در حال حرکت به سوی مناطق مرکزی شهر برای حضور در جشن پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

در همین حال هواداران حکومت هشدار داده‌اند که تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات می تواند باعث بروز آشوب شود.

سخنگوی ولادیمیر پوتین هم در گفت و گویی تظاهرات از قبل طراحی شده نسبت به انتخاباتی که هنوز در جریان است را کاملا احمقانه خواند.

همچنین خبرنگار بخش روسی بی‌بی‌سی گفت که برگه رای حداقل سه نفر به افرد دیگری با مدارک جعلی داده شده است.

در ادامه انتقاد به روند برگزاری انتخابات، سایت روزنامه مسکو تایمز و برخی منابع خبری مخالفان تصاویری از افرادی به همراه اتوبوس منتشر کرده اند که مدعی هستند در مراکز متعددی اقدام به رای دادن کرده‌اند.

از مدتها پیش مخالفان می گفتند که نیروهای دولتی گروه هایی را با اتوبوس به اماکن مختلف رای گیری می فرستد و مسئولان این ستادها نیز این موارد را نادیده گرفته و بدون مهمور کردن کارت های شناسایی آنها اجازه رای دادن می‌دادند.

مخالفان می‌گویند در انتخابات پارلمانی ماه دسامبر نیز از چنین روشی استفاده شد.

چچن

گزارش‌ها از چچن نیز حاکی از حضور ۹۰ درصدی مردم برای شرکت در انتخابات است.

البته در این منطقه همواره مشارکت مردم بالاگزارش شده است و در مقابل مخالفان می گویند این آمار تقلبی است.

گروه ناظران مستقل گالوس می گوید گزارش های زیادی دریافت کرده که در مراکز رای گیری وب‌کم های نصب شده کار نمی‌کنند.

تدابیر امنیتی در اطراف مقر کمیسیون مرکزی انتخابات نیز تشدید شده است. مخالفان پس از انتخابات، این کمیسیون و رئیس آن را به همراهی با پوتین و حزب حاکم متهم کردند.

در سایت اجتماعی توییتر نیز انتشار توییتی منسوب به سفیر آمریکا در روسیه باعث بروز واکنش هایی شد. در این توییت که معلوم شد ارتباطی با سفیر آمریکا نداشته و جعلی بوده از موارد تخلف خبر داده شده بود و نوشته بود که این امر مشروعیت انتخابات را زیر سئوال برده است.

فعالیت حوزه‌های رأی‌گیری در سراسر روسیه از صبح روز یکشنبه، چهارم مارس، برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در جریان بوده است.

مسئولان انتخابات در روسیه می‌گویند که استقبال رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکنون به مراتب بیشتر از انتخابات پارلمانی در ماه دسامبر گذشته و نیز انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال ۲۰۰۸ میلادی است.

در انتخابات اخیر روسیه، ولادیمیر پوتین برای سومین بار به دنبال ورود به کاخ ریاست جمهوری است.

او که در چهار سال گذشته نخست وزیر روسیه بوده است، در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ میلادی، رئیس جمهور روسیه بود، ولی از آنجا که قانون اساسی روسیه اجازه نمی‌دهد رئیس جمهور بعد از دو دوره متوالی، بلافاصله برای بار سوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، نتوانست به فعالیتش به عنوان رئیس جمهور ادامه دهد.

ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه با چهار نفر رقابت می‌کند.

سه نفر از رقبای آقای پوتین در انتخابات پیشین هم با او رقابت کرده‌اند.

آرمن نرسسیان، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که به مسکو رفته و از صبح روز یکشنبه در چند حوزه رأی‌گیری این شهر حضور یافته است، می‌گوید که به نظر می‌رسد استقبال خوبی از این انتخابات شده است.

مقامات رسمی روسیه میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه را ۴۸ درصد اعلام کرده اند، هرچند خبرنگار ما می‌گوید که به نظر می‌رسد میزان مشارکت در انتخابات در مسکو کمتر از شهرهای دیگر بوده است.

به گزارش آرمن نرسسیان، به تدریج و با نزدیک شدن به پایان مهلت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه، نیروهای امنیتی در مرکز و اطراف کرملین حضور گسترده‌ای دارند و خیابان‌های اطراف این منطقه بسته شده است.

او می‌گوید که طرفداران ولادیمیر پوتین در حال جمع شدن در میدان سرخ هستند و به نظر می رسد که مقدمات جشن پیروزی آقای پوتین و برگزاری کنسرت در این منطقه در حال فراهم شدن است.

در عین حال، او اضافه می‌کند که در خیابان های منتهی به میدان سرخ، صدها اتوبوس متوقف شده‌اند که نشان می‌دهد حاضران در مراسم جشن احتمالی در میدان سرخ از مناطق اطراف به مسکو منتقل شده‌اند.

حوزه‌های رأی‌گیری در روسیه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به وقت محلی هر منطقه فعالیت خواهند کرد و اعلام شده است که آخرین حوزه‌های رأی‌گیری در کالینگراد غربی، ساعت ۵ بعداز ظهر به وقت گرینوچ در روز یکشنبه، چهارم مارس، بسته می‌شوند.

'نگرانی‌ها از تخلف'

رأی‌دهندگان روس در یک حوزه رأی‌گیری در ویتنام در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کرده‌اند

خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که روز یکشنبه، چهارم مارس، به چند حوزه رأی‌گیری رفته است، می‌گوید که ناظران نامزدهای انتخابات و ناظران مستقل در این حوزه‌ها حضور داشتند. او می‌گوید: زن مسنی از این گله داشت که چرا این همه ناظر در حوزه‌ها وجود دارد و در قدیم از این ناظران خبری نبود.

آرمن نرسسیان، خبرنگار ما، می‌گوید: در یکی از حوزه‌های رأی‌گیری، ناظری از جمهوری آذربایجان از طرف هیات ناظران کشورهای مستقل‌المنافع حضور داشت و به ما گفت که از ساعت هشت صبح به چندین حوزه رأی‌گیری سر زده است.

این ناظر انتخابات در مسکو به خبرنگار ما گفت که تا پیش از ظهر روز یکشنبه، چهارم مارس، موردی دال بر نقض قوانین ندیده است و تنها برخی اشکالات فنی مشاهده کرده که در نتیجه تاثیری ندارد.

در عین حال، خبرنگار ما یادآور می‌شود که ناظران سی‌ای‌اس (کشورهای مشترک‌المنافع) معمولا ایراد و اشکالی به روند انتخابات نمی‌گیرند و بلکه از روند برگزاری آن حمایت می‌کنند.

ناظر جمهوری آذربایجان که عضو مجلس این کشور هم بود، به خبرنگاران گفت که ناظران غربی معمولا کار ناظران سی‌ای‌اس را زیر سئوال می‌برند.

خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در مسکو می‌گوید که وضعیت صندوق‌های رأی در شهرستان‌ها و مناطق دورافتاده، مایه نگرانی مخالفان است.

او اضافه می‌کند که با نزدیک شدن به ساعات پایانی مهلت رأی‌گیری، گالوس از گروه‌های مستقل ناظران، از صدها مورد تخلف در انتخابات خبر داده است.

"اعتراض به تقلب"

انتخابات ریاست جمهوری روسیه در شرایطی برگزار می‌شود که به تازگی و پس از برگزاری انتخابات پارلمانی روسیه، مخالفان دولت در اعتراض به آنچه که "تقلب در انتخابات" خواندند، دست به اعتراض زدند.

رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند که وزارت کشور ۶ هزار نیروی پلیس را از مناطق مختلف به مسکو منتقل کرده است.

در این انتخابات، گنادی ژیوگانوف، رقیب اصلی آقای پوتین به شمار می‌رود. او برای چهارمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری روسیه شده است.

سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روسیه، ولادیمیر ژیرینوفسکی، ملی‌گرای افراطی، میخاییل پروخوروف، یکی از ثروتمندان روسیه که به طور مستقل نامزد شده است و سرگئی میرونوف، سخنگوی سابق مجلس علیای روسیه از چپ میانه، هستند.

اگر آقای پوتین نتواند بیش از ۵۰ درصد آراء را در دور اول انتخابات ریاست جمهوری روسیه به دست بیاورد، باید در دور دوم این انتخابات با نامزد دیگری که بتواند بیشترین آرا را در مقایسه با دیگر نامزدها به دست آورد، رقابت کند.

ناظران نامزدهای انتخابات و ناظران مستقل در حوزه‌های رأی‌گیری در سراسر روسیه حاضر شده‌اند

در عین حال، مخالفان لیبرال دولت که در تعدادی از اعتراضات اخیر روسیه نقش مهمی داشته‌اند، هیچ نامزدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ندارند.

جنبش موسوم به روبان سفید در تظاهرات اخیر توانست بیش از ۵۰ هزار نفر را در مسکو و شهرهای دیگر به خیابان‌ها بیاورد.

این اعتراض‌ها پس از طرح گزارش‌هایی از تقلب گسترده در انتخابات دوما (پارلمان روسیه) آغاز شد. هرچند در روزهای بعد، تعداد تظاهرکنندگان مشابهی از حامیان ولادیمیر پوتین و طرفداران کمونیست‌ها نیز در راهپیمایی ‌های جداگانه شرکت کردند.

دوربین‌های جنجالی

ولادیمیر پوتین در واکنش به اعتراضات اخیر به نتیجه انتخابات پارلمانی روسیه اعلام کرد که در تمام ۹۰ هزار حوزه رأی‌گیری در روسیه، دوربین‌های اینترنتی (وبکم) نصب خواهد شد، هرچند منتقدان او نسبت به موثر بودن این کار ابراز تردید کرده‌اند.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی در مسکو، مخالفان می‌گویند که دولت می‌تواند روش‌هایی غیر از تقلب آشکار در حوزه‌های رأی‌گیری به کار بگیرد؛ روش‌هایی که از طریق دوربین‌ها قابل ثبت نیست.

خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در مسکو می‌گوید که تصویر دوربین‌های کار گذاشته شده در مراکز رأی‌گیری روسیه، از روز شنبه، سوم مارس، در دسترس بوده و از برخی از این دوربین‌ها تصاویر جالبی پخش شده است؛ از جمله در یکی از مراکز رأی‌گیری در استان تیومن، جشن بازنشستگی برگزار شده است و دوربین‌ها میزی پر از نوشیدنی و خوردنی، و جمعیتی در حال رقص را نشان داده‌اند.

درعین حال، به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی، در برخی مناطق، مردم پیش از رأی‌گیری، به اقداماتی عجیب دست زده‌اند؛ رسانه‌های روسی می‌گویند که در نووسیبیرسک، بزرگ‌ترین شهر سیبری، گروهی از رأی‌دهندگان در هوای پنج درجه زیر صفر، پیش از رأی دادن و در حالی که مدارک شناسایی خود را بالای سرشان گرفته بودند، با لباس شنا وارد آب‌های یخ شده‌اند و بعد برای رأی دادن به مرکز رأی‌گیری رفته‌اند.

او می‌گوید که یک رأی‌دهنده نیز لباس خرس قطبی پوشیده و با این لباس، به مرکز رأی‌گیری رفته است.

'گزارش‌هایی از تقلب'

در عین حال، یک ناظر انتخابات به رادیو کامرسانت مسکو گفته است که در یک مرکز رأی‌گیری که او در آنجا حضور داشت، شاهد گروهی از افراد بوده است که با اتوبوس و برای رأی دادن به این مرکز آورده شده بودند.

خبرنگار ما در مسکو نیز می‌گوید که کاربران سایت اجتماعی توییتر، گزارش‌هایی مبنی بر نقض قانون منتشر کرده‌اند؛ کاربران به خودروهایی اشاره کرده‌اند که جمعیتی را برای رأی دادن از یک مرکز به مرکز دیگر رأی‌گیری می‌بردند.

روزنامه مسکوتایمز گزارش داده است که تاکنون پلیس چند نفر را که در تلاش برای رأی دادن با کارت شناسایی دیگران بودند، بازداشت کرده است.

یکی از این افراد گفته است که با این کار می‌خواسته هشیاری مقامات را امتحان کند.

برای خواندن گزارش و تحلیل‌های بیشتر درباره انتخابات ریاست جمهوری روسیه، به در بی‌بی‌سی فارسی بروید.





:: برچسب‌ها: جغرافیایی برچسب , دوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 360
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: