اقبال نوروزی سیما به فیلمسازان و بازیگران طنز
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، هرچند سنت تولید مجموعه های مناسبتی بویژه برای نوروز عمر زیادی در تلویزیون ندارد، اما شبكه های سیما همه ساله چند ماه پیش از نوروز برای تولید اینگونه آثار به تكاپو می افتند.

رویكرد جدید شبكه های سیما برای ایجاد رقابت بین مجموعه سازان سبب شد تا هر یك از شبكه های سیما، چند گزینه را برای نوروز بطور همزمان كلید بزنند تا یك اثر از میان آنها راهی آنتن شود.

امسال شبكه تهران با سه گزینه، پیشتاز ساخت مجموعه های نوروزی است و شبكه های یك، دو و سه سیما نیز هر كدام با دو گزینه كلید زده اند.

نكته جالب توجه در تولید مجموعه های نوروزی شبكه ها برای روزهای نوروزی هموطنان تاكید آنان بر آثاری است كه طنز، وجه غالب آن باشد، كه این مساله با توجه به فقدان مجموعه های طنز در سال 90 و توجه فیلمسازان به ساخت آثاری با مضامین تلخ و اجتماعی، تاثیر تغییر سیاست های معاونت سیما را در تولید آثار نمایشی نشان می دهد.

هرچند مدیران شبكه ها و مسوولان سیما تصمیم گیرنده نهایی درباره آثاری هستند كه نوروز91 پخش می شود، اما نگاهی به روند ساخت مجموعه های نمایشی نوروزی شبكه های سیما نشان می دهد كه بطور حتم بازیگران كمدی و طناز، فاتح شبكه های سیما خواهند بود:

** شبكه یك سیما

هرچند مسوولان شبكه یك در ابتدا قاطعانه اعلام كردند كه آنتن نوروزی این شبكه در اختیار ' سیروس مقدم' است تا سری دوم مجموعه نوروزی 'پایتخت' را بسازد اما این وعده به خاطر حضور 'محسن تنابنده' نویسنده و بازیگر این مجموعه در یك طرح سینمایی ناكام ماند.

در زمانی كه مقدم تلاش می كرد تا فیلمنامه جدید خود را به تهیه كنندگی همسرش 'الهام غفوری' تصویب و بار دیگر در نوروز با هموطنان همراه باشد، بسیج صدا وسیما اعلام كرد كه طرح مورد نظر آنان به كارگردانی 'احمد كاوری' كه با موضوع جنگ و با مضمون طنز تهیه شده، از گزینه های شبكه یك سیما است.

بر این اساس، رقابت شبكه یك سیما بین دو مجموعه 'چك برگشتی' سیروس مقدم و 'جنگ بازی' احمد كاوری شكل گرفت كه در 'چك برگشتی' بازیگرانی از جمله امیرجعفری، ریما رامین ‌فر، هدایت هاشمی، هومن برق‌نورد، یوسف صیادی، علی صالحی، امیر حمیدزاده، احمد مهرانفر و بهاره رهنما بازی می كنند.

اما در 'جنگ بازی' كه 'جواد نوروز بیگی' آن را تهیه می كند، بازیگران مطرح حوزه طنز از جمله اكبر عبدی، مجید صالحی، رضا ناجی و امیررضا دلاوری حضور دارند و داستان آن درباره یك گروه تئاتر است كه در نوروز برای اجرای نمایش، راهی جبهه های جنگ می شوند.

البته این شبكه دو مجموعه طنز آیتمی 'كسی خوابه؟' و 'لبخند بی لهجه' را نیز در دست ساخت دارد؛ 'چه كسی خوابه؟' به كارگردانی سیدجواد رضویان و تهیه كنندگی فرهاد گلی ساخته می شود و فتحعلی اویسی، سیدجواد رضویان، ارژنگ امیرفضلی، نصرالله رادش، علی صادقی، نعیمه نظام‌دوست، لاله صبوری و یوسف صیادی به ایفای نقش می‌پردازند.

** شبكه دو

رقابت اهالی شبكه دو سیما بر سر مجموعه نوروزی این شبكه ابتدا با سه گزینه 'آب پریا'، ' سهمی برای دوست' و 'سیر و سركه' شكل گرفت، اما پس از مدتی 'آب پریا' از گزینه های نوروزی این شبكه كنار رفت.

هرچند ساخت مجموعه 'سهمی برای دوست' به كارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌كنندگی بهروز مفید زودتر آغاز شد، اما مجموعه طنز 'سیر و سركه' به كارگردانی غلامرضا رمضانی و تهیه‌كنندگی ابراهیم زاهدی‌فر گوی سبقت را از آن ربود.

'سیر و سركه' داستان پیرزنی روستایی است كه به دعوت پسرش كه در خارج از كشور به سر می برد، عازم سفر می شود. پری امیرحمزه، پروین قائم مقامی، فردوس كاویانی،

بهرام شاه‌محمدلو، سوسن مقصودلو، سهیلا گلستانی، محمد بحری، گلچهره سجادیه، فرزانه نشاط و ابوالفضل شاه كرم در این مجموعه بازی می كنند.

** شبكه سه

هرچند اوایل فصل زمستان اعلام شد كه سه مجموعه 'به سوی خوشبختی'، 'مسیر انحرافی' و 'دزد و پلیس' برای نوروز شبكه سه سیما ساخته می شوند، اما پس از مدتی 'محسن چگینی' تهیه كننده 'دزد و پلیس' ترجیح داد تا مجموعه اش را از رقابت كنار بكشد و قرار است این اثر برای مناسبتی دیگر و به احتمال زیاد در رمضان 91 ساخته شود.

اما رقابت بین 'به سوی خوشبختی' به كارگردانی محسن یوسفی و تهیه‌كنندگی مجید مولایی و 'مسیر انحرافی' بهرنگ توفیقی و تهیه‌كنندگی سیدمحمد هاشمی اصل ادامه دارد.

جواد عزتی، یوسف تیموری، بهاره افشاری، رضا فیض نوروزی، هایده حائری، خشایار راد، فرشید زارعی‌فر، علیرضا جعفری، زهره مجابی، مجید مشیری، سعید پیردوست، آیدین خطایی، رویا افشار، فتحعلی اویسی، سمانه پاكدل، عباس محبوب و مریم سرمدی بازیگران مجموعه طنز 'به سوی خوشبختی' هستند.

در 'مسیر انحرافی' كه در گروه اجتماعی شبكه سه در دست تهیه است، بازیگرانی از جمله

پوریا پورسرخ، شقایق دهقان، فرزاد حسنی، بهنوش بختیاری، مجید واشقانی، سپند امیر سلیمانی، اكرم محمدی، نادر سلیمانی، عزت‌ا... مهرآوران، محمد شیری، ساعد هدایتی، علی كاظمی، پرستو گلستانی، مرجان سپهری، سحر ولدبیگی، نیما فلاح، رضا كریمی، مریم مقبلی، محبوب اوین، آزاده قوام و كمند امیرسلیمانی را مقابل دوربین آورده است.

البته این شبكه اكنون مجموعه طنز 'خانه اجاره ای' را روی آنتن دارد كه در 90 قسمت تولید شده و گفته می شود كه قرار است پخش این مجموعه در نوروز 91 نیز ادامه یابد.

پخش 'خانه اجاره ای' به كارگردانی رامین ناصرنصیر و بازی هنرمندانی از جمله محمد كاشانی، حمید رحیمی نادی، نادر سلیمانی، مهران غفوریان، بیژن بنفشه خواه و ارژنگ امیر فضلی از چند هفته پیش از این شبكه آغاز شده است.

این شبكه سری جدیدی از مجموعه 'خنده بازار' را نیز برای نوروز در دست تهیه دارد.

** شبكه تهران

رقابت در شبكه تهران كمی جدی تر است و اكنون قدرت الله صلح میرزایی، سعید سلطانی و جواد رضویان برای حضور در آنتن این شبكه رقابت دارند.

صلح میرزایی 'دختری به نام آهو' را به تهیه‌كنندگی علیرضا داوری و محمدحسین قره‌تپه‌ای می سازد و سعید سلطانی نیز در حال ساخت مجموعه 'فراموشی' به تهیه كنندگی حمیدرضا مهدوی است.

'مهمانان ویژه' عنوان اثر دیگری است كه به كارگردانی جواد رضویان در دست تهیه است و علیرضا خمسه، رضا بابك، امیرحسین صدیق، آشا محرابی و افشین سنگ چاپ از جمله نقش آفرینان آن هستند.

در مجموعه 'دختری به نام آهو'، بهزاد فراهانی به همراه، سیروس گرجستانی، مریم امیر جلالی، شهره لرستانی، فلور نظری، میرطاهر مظلومی، شهرام عبدلی، مهدی امینی‌خواه، مجید یاسر، مریم سلطانی، یلدا قشقایی، آزیتا تركاشوند، حامد صلح‌میرزایی و پندار اكبری بازی كرده اند.

سعید سلطانی نیز برای مجموعه طنز 'فراموشی' بازیگرانی از جمله محمد كاسبی، بروز ارجمند، رضا داودنژاد، مهران رجبی، سحر جعفری جوزانی، محمد مهدوی، آتیه جاوید و الناز حبیبی را انتخاب كرده است.

رویكرد طنز مجموعه های نوروزی فارغ از آنكه قرار است از میان 9 اثر تولیدی در نهایت چهار مجموعه راهی آنتن شوند، نویدگر ساخت مجموعه های شاد در شبكه های سیما در سال آینده است.

انتظار می رود استقبال مخاطبان از هنرنمایی دوباره بازیگران طنز در سیما، زمینه را برای تولید آثار نمایشی اینچنینی در این رسانه مهیا كند تا فیلمسازان كمتر به سراغ تولید غمنامه هایی به نام فیلم و سریال بروند.

فراهنگ ** 2025 ** 1071





:: برچسب‌ها: کالیفرنیا , دریاچه ,
:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: