انتخابات عرصه سنجس میزان اعتماد به وعده های نخست وزیر مالزی
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش ایرنا از مالزی، از انتخابات ماه مارچ سال 2008 كه حزب حاكم بر این كشور (باریسان نشنال) اكثریت دوسوم از مجلس این كشور از دست داد، نجیب تون رزاق تغییرات تدریجی برای اصلاح در نظام قومیت محور این كشور را معرفی كرد.

بر اساس این گزارش، اقدامات اصلاحی نجیب تون رزاق از ابتدای سال 2008 تاكنون همواره با نقدهایی روبرو بوده اند و منتقدان آنها را اقدامات سطحی می دانند.

مخریز ماهاتیر معاون وزیر تجارت خارجی مالزی معتقد است كه به رغم رشد سیاست های فعلی دولت، سیاست های حامی مردم بومی همچنان در مالزی مورد نیاز است و این در حالی است كه نخست وزیر مالزی از زمان روی كار آمدن در سال 2008، شعار یك مالزی واحد را برای خود برگزیده كه تمركز آن بر حقوق مساوی همه قومیت ها در این كشور است.

معاون وزیر تجارت خارجی مالزی می گوید: با وجود تلاش برای تبدیل شدن مالزی به كشوری توسعه یافته، ما نمی خواهیم كه قوم مالایی از بقیه قومیت های موجود در مالزی عقب بمانند. بنابراین باید سیاست ها تغییر كند و از آنجایی كه حزب باریسان نشنال این رویه را در دستور كار خود قرار داده است، همچنان می تواند در قدرت بماند.

'لیم گوآن انگ' از مقامات ایالت 'پیننگ' كه تحت كنترل حزب مخالف دولت حاكم بر مالزی است، امتیازات ویژه برای نژاد مالایی را مورد نقد قرار داده و معقتد است سیاست های مالی دولت در قبال برخی از ایالت های این كشور باعث شده است كه حزب حاكم نتواند حمایت نژادهای غیرمالایی و همچنین نسل جدید مالایی ها كه بر این باورند كه اقدامات فعلی تنها منافع محدودی دارند را كسب كند. گر چه برخی از مخالفان دولت چنین اظهاراتی را ایراد می كنند كه خود نیز می دانند كه برداشتن مزیت هایی كه برای قوم مالایی در این كشور در نظر گرفته شده است، شانس آنان را برای پیروزی در انتخابات كاهش خواهد داد.

انور ابراهیم رهبر مخالفان مالزی نیز در اظهار نظری درباره توجه ویژه به نژاد مالایی گفته است كه این شعار شامل تمام مالایی ها نمی شود و فقط مالایی هایی كه در قدرت هستند، شامل این شعار می شوند.

'اونگ كیان مینگ' از اساتید علوم سیاسی و اقتصاد دانشگاهی در مالزی نیز بر این باور است كه با توجه به سیاست های اقتصادی دولت و مجبور شدن دولت به تخصیص بخشی از پروژه حمل و نقل ریلی این كشور به افراد بومی، این امر می تواند تاثیر منفی بر كسب حمایت نژاد غیرمالایی را در پی داشته باشد.

با توجه به اینكه مالزی یك كشور چند ملیتی است مساله نژاد برای چندین دهه به یكی از مسائل اصلی این كشور بدل شده است و حذف این تفاوت های قومی كار آسانی نیست.

این گزارش حاكی است، نجیب تون رزاق كه در آغاز به دست گرفتن قدرت شعار مالزی واحد را مطرح كرده است اكنون در آستانه انتخاباتی قرار دارد كه می تواند سیاست های مالزی را در مواجهه با تایید یا رد برتری قومی در مالزی به اثبات برساند.

در همین حال و با توجه به احتمال برگزاری انتخابات سراسری در مالزی، نتایج نظر سنجی عمومی مركز استقلال (مردكا) مالزی نشان داده است كه از ماه آگوست سال گذشته میلادی نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی به شرایط مطلوب تری در مالزی دست یافته است و توانسته است محبوبیت خود را از 59 درصد به 69 درصد افزایش دهد.

مركز نظر سنجی استقلال مالزی این افزایش را نشانه تخصیص برنامه های اقتصادی به خانوارهای كم درآمد در مالزی نسبت داده است. گر چه ائتلاف مخالفان دولت مالزی نظری جز این داشته و محبوبیت نخست وزیر این كشور را رو به تنزل می دانند.

بر اساس نتایج این تحقیق همچنین در دروه زمانی 10 تا 23 فوریه نیز حمایت از نجیب تون رازق با امتیاز 78 درصد در بالاترین حد خود قرار داشت كه این آمار در بین خانوارهای با درآمد كمتر از 1500 رینگیت (500 دلار) در ماه كه 80 درصد آنها هندی و 74درصد آنها مالای بودند حاصل شده است.

نتایج این تحقیق همچنین نشان می دهد كه 73 درصد از افراد بیش از 50 سال و 64 درصد از افراد بین 21 تا 30 سال از حامیان اصلی نجیب تون رزاق بوده اند كه این موضوع نیز نشان می دهد حمایت وی در بین افراد با رده سنی بالاتر بیشتر است.

داده های این تحقیق كه از بین 1022 پاسخگو گردآوری شده اند، بیان می كنند كه رضایت عمومی از نخست وزیر این كشور به خاطر انجام اقدامات دوستانه با مردم، پیشنهاد اقدامات دموكراتیك از قبیل اصلاح قانون امنیت داخلی، اصلاح قانونی در مورد دانشگاه های این كشور، و همچنین افزایش شفافیت سازی در فرایند انتخاباتی به دست آمده است.

البته مسایل و مشكلاتی درون تشكیلاتی نیز گریبان نخست وزیر این كشور را گرفته است. بسیاری از شخصیت های با نفوذ حزب آمنو (مالایی تباران متحد) و در مجموع ائتلاف حاكم باریسان نشنال به ویژه ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی چندان روی خوشی به شعار یك مالزی واحد و تصمیم دولت برای كاهش امتیازات مالایی تباران نشان نداده اند و بعضا با آن مخالفت نیز كرده اند.

در هر حال تلاش دو ائتلاف موجود در مالزی بر این است كه در انتخابات آینده پارلمانی این كشور بهترین نتیجه را كسب كنند. نخست وزیر مالزی قصد دارد انتخابات سراسری این كشور را پیش از موعد مقرر در سال 2012 میلادی برگزار كند.

آساق**335





:: برچسب‌ها: انگور چینی ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: