افزایش مخالفت ها با اقدام نظامی علیه سوریه
نوشته شده توسط : blpwjob

با توجه به اصرار برخی از مخالفان مقیم خارج دولت سوریه برای تشویق طرف های غربی و عربی به اقدام نظامی علیه سوریه برای رسیدن هداف مورد نظر خود و طرح موضوعاتی مانند ایجاد دالان های انسانی ، منطقه پرواز ممنوع و منطقه حایل در نزدیكی مرز تركیه با سوریه ، طرف های مخالف نیز هشدارهایی جدی در ارتباط با تاثیرات چنین اقدامی بر امنیت و ثبات در منطقه داده اند.

'برهان غلیون' رییس به اصطلاح شورای ملی سوریه كه در تركیه مستقر است در این ارتباط در اظهاراتی كه روز جمعه از سوی پایگاه اینترنتی 'ان بی ان' لبنان منتشر شد، خواستار اقدام فوری برای حمله نظامی به سوریه شد.

بر اساس اعلام برخی منابع نیز وی پیشتر با ارسال نامه‌ ای به ' هیلاری كلینتون ' وزیر امور خارجه آمریكا تلاش كرد تا دولت این كشور را به حمله نظامی علیه سوریه و ایجاد منطقه حائل در مرز این كشور با تركیه از طریق صدور قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متقاعد كند.

برخی از كشورهای عربی مانند عربستان و قطر نیز كه از حامیان این شورا هستند در ارتباط با حل بحران سوریه ضمن اعلام بیهوده بودن موضوع گفت وگوی سیاسی با زبان دیگری بر توسل به روش نظامی علیه سوریه تاكید دارند و رایزنی هایی را نیز با برخی طرف ها جهت متقاعد كردن آنان انجام می دهند.

در كنار این اقدامات در روزهای اخیر پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل همراه با مغرب سه ‌شنبه گذشته (16 اسفند) جلسه ای در پشت درهای بسته در ارتباط با سوریه و صدور قطعنامه جدید پیشنهادی امریكا برای تحریم سوریه برگزار كردند.

سفیران روسیه و چین در سازمان ملل كه تاكنون دوبار قطعنامه های مشابه را وتو كردند، پس از اتمام این نشست از اظهار نظر در مورد این پیش ‌نویس خودداری كردند.

چین و روسیه دلیل اصلی وتوی قعطنامه مزبور علیه سوریه را تلاش ‌‌های غرب برای پیاده كردن سیستم تغییر رژیم در سوریه با استفاده از مدل لیبی اعلام كرده اند.

در همین حال در اولین موضع گیری كه پیشتر نیز اعلام شده بود، برخی از احزاب و گروه های مخالف مقیم داخل سوریه با درخواست برای اقدام نظامی از سوی مخالفان مقیم خارج علیه دولت سوریه مخالفت كردند.

برخی از این مخالفان در دیدار با 'لی هوا شین' فرستاده چین به سوریه همراه با یك طرح شش ماده ای پكن ضمن استقبال از این طرح كه محور اصلی آن توقف خشونت، توسل به راه های سیاسی برای حل بحران سوریه، رد مداخله خارجی و توجه به استقلال و تمامیت ارضی این كشور است، با هرگونه اقدام نظامی خارجی علیه سوریه مخالفت كردند.

'وانگ مین' نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد نیز پیش از سفر دو فرستاده پكن در روزهای اخیر به دمشق با هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه و تغییر نظام سیاسی در این كشور مخالفت كرده بود.

وی تاكید كرد: چین با همه اقدامات خشونت آمیز علیه شهروندان بیگناه مخالف است و از همه گروه‌ های سیاسی سوریه می‌ خواهد تا به خشونت ها پایان دهند و هر چه سریع تر ثبات و نظم اجتماعی را سوریه بازگردانند.

'گنادی گاتیلوف' معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این ارتباط با تاكید بر موضع كشورش مبنی بر مخالفت با هرگونه مداخله خارجی در سوریه، به كارگیری زور علیه دمشق را غیرقابل قبول دانست.

وی روز جمعه (19 اسفند) در بیانیه ای اعلام كرد: روسیه با هر قطعنامه در باره سوریه كه در آن امكان بكارگیری نیروی نظامی علیه این كشور پیش بینی شود، مخالفت خواهد كرد.

وی با بیان این كه در نیویورك رایزنی های پیچیده ای در باره قطعنامه مربوط به سوریه جریان دارد، گفت: هدف ما در رایزنی ها تغییری نكرده و خواهان تنظیم متنی هستیم كه در آن از طرف های مناقشه در سوریه درخواست های یكسان صورت گیرد.

'ولادیمیر پوتین' نیز پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و در دوران نخست وزیری روسیه در واكنش به انتشار برخی اخبار در ارتباط با ارسال سلاح از سوی برخی طرف ها برای افراد مسلح در سوریه و امكان اقدام نظامی علیه این كشور به كشورهای غربی هشدار داده بود كه به فكر مداخله نظامی در سوریه نباشند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در پی برگزاری انتخابات مزبور تاكید كرد كه با روی كار آمدن ولادیمیر پوتین، سیاست این كشور در رابطه با سوریه تغییری نخواهد كرد.

'حسین امیرعبداللهیان' معاون وزیر امور خارجه در امور عربی و افریقایی ایران نیز با هشدار نسبت به هر گونه اقدام نظامی علیه سوریه گفت: این گونه اقدامات مانند بازی با آتش است كه می تواند تبعات غیرقابل پیش بینی به دنبال داشته باشد.

وی تاكید كرد: هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه می تواند علاوه بر این كشور، منطقه و جامعه بین المللی را با خطرات جدی مواجه كند و از نظر تهران راه حل سیاسی مناسب ترین گزینه برای حل مسایل سوریه و دیگر كشورهای منطقه است.

معاون وزیر خارجه با بیان این كه جمهوری اسلامی ایران با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی سوریه بشدت مخالف است، ادامه داد: برخی طرف ها به دنبال آن هستند كه با انتقال جنگ مسلحانه به داخل سوریه این كشور را ناآرام كنند.

وزیران امور خارجه برخی كشورهای اروپایی نیز با مداخله نظامی احتمالی در سوریه مخالفت كرده و آن را زیانبار خوانده اند.

به گزارش امروز خبرگزاری فرانسه از كپنهاگ، آنان تاكید كردند كه مداخله نظامی در سوریه موجب برفروخته شدن آتشی بزرگ و گسترده خواهد شد.

گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان دراین باره گفت: هرگونه صحبت از مداخله نظامی در سوریه نتیجه ای معكوس و زیانبار خواهد داشت.

وی افزود:ما به پرهیز از آتش افروزی گسترده كه می تواند عواقب و مصیبت های واقعی در منطقه داشته باشد؛ نیاز داریم.

این خبرگزاری افزود كه واشنگتن نیز در خصوص خطرات افزایش نظامی گری در درگیری های سوریه ابراز نگرانی كرده است.

برخی از وزیران خارجه كشورهای عضو اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفتند : جامعه بین الملل باید در پی اعمال تحریم ها برای تحت فشار گذاشتن دمشق باشد و همزمان در جست و جوی راه های بشردوستانه برای غیرنظامیان باشد.

ژان آسلبورن وزیر خارجه لوكزامبورگ گفت: باید صبور باشیم، مداخله نظامی بدتر خواهد بود.

میشاییل اشپیندلگر وزیر خارجه اتریش نیز، با تاكید برافزایش تلاش ها برای ارسال كمك های بشر دوستانه برای مردم سوریه، علیه تلاش برای حمایت نظامی از این كمك ها هشدار داد.

وی افزود: فكر می كنم در این خصوص باید بسیار محتاط باشیم، ارسال دارو و مواد غذایی برای مردم سوریه باید در زمان آرامش صورت بگیرد و این حركت فقط زمانی ممكن خواهد بود كه تمام طرفین درگیر دراین باره توافق داشته باشند.

وزیر امور خارجه آلمان پیشتر نیز در این ارتباط ضمن هشدار درباره هرگونه مداخله نظامی در سوریه اعلام كرد كه چنین اقدامی می تواند به تنشی بسیار بزرگ در منطقه منجر شود.

وی در مصاحبه با روزنامه آلمانی 'تاگس‌ اشپیگل' درباره هر گونه مداخله نظامی غرب در سوریه هشدار داد و گفت: ما باید در سیاست خود در قبال سوریه از هر اقدامی كه به جنگ دولت این كشور با جبهه مخالفان در منطقه منجر شود، جلوگیری كنیم.

وستروله افزود: مداخله نظامی در سوریه می تواند منطقه را به آتش كشیده و دامنه‌های این تنش تا مسكو و پكن نیز ادامه خواهد داشت.

' كوفی عنان ' نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در ارتباط با حل بحران سوریه نیز كه قرار است امروز (شنبه) به این كشور سفر كند، اعلام كرد كه بحران سوریه باید از طریق گفت و گو بین طرف های مختلف حل و فصل شود.

وی كه به همین منظور به قاهره سفر كرده است، گفت: تمام تلاش خود را در سوریه به كار خواهم بست تا به درگیری ها و خشونت پایان دهم، البته راه حل نهایی در حل و فصل سیاسی بحران نهفته است.

وی با تاكید بر این كه كشتار باید متوقف شود و ما به راهی برای توسعه اصلاحات مناسب و حركت رو به جلو نیاز داریم، افزود: قصد دارم دولت و گروه زیادی از مخالفان را برای همكاری و یافتن راه حلی كه خواسته های مردم سوریه را تامین كند، ترغیب كنم.

كارشناسان و تحلیلگران سیاسی سوریه معتقدند كه با توجه به شكست افراد مسلح با وجود 11 ماه تلاش برای سرنگون كردن دولت سوریه و دریافت حمایت های مختلف از برخی كشورها ، اكنون مخالفان دولت سوریه برای رسیدن به اهداف خود به دو سیاست جدید و همزمان یعنی اقدام برای ترغیب برخی طرف ها جهت حمله نظامی و در پیش گرفتن سیاست هایی برای فشار اقتصادی بر سوریه با هدف ایجاد نارضایتی در بین مردم این كشور روی آورده اند.

خاورم**1436**1431





:: برچسب‌ها: کنسرت , باند ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: