وزیر ارشاد: بزرگان و اندیشمندان هر كشور افتخار ملت های خود هستند
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش ایرنا، دكتر سید محمد حسینی روز دوشنبه در آیین نكوداشت پرفسور عبدالمجید ارفعی در شهر 'اوز' از توابع لارستان فارس افزود: هرگوشه ازسرزمین كهن ایران با نام اندیشمندان و فرهیختگانی عجین شده كه بر تارك تاریخ می درخشند چنانكه نقطه ای از این میهن پرگهر را فردوسی به تاریخ گره زده و جایی با نام حافظ و سعدی پرآوازه است .

وی اظهارداشت: در تاریخ معاصر نیز كم نیستند بزرگان و اندیشمندانی كه هر یك از آنان در عرصه ای از دانش ، علوم و فرهنگ این كشور درخشیده اند و به تبعه آن زادگاه خود را هم ملی و جهانی كرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استاد عبدالمجید ارفعی كه امروز نكوداشت ایشان در شهر 'اوز' لارستان برپا شده نمادی از مردم اهل دانش این دیار است كه نام ویاد ش با تاریخ ایران زمین عجین خواهد شد.

وی به خدمات استاد ارفعی به تاریخ و فرهنگ كشور اشاره كرد و افزود: تنها متخصص زبان عیلامی و اكدی در جهان كه توانسته گل نوشته های تخت جمشید و فرمان كورش را برای نسل امروز ترجمه كند از اوز لارستان در استان فارس برخاسته و همین ویژگی نام این دیار را همچون نام استاد ارفعی جهانی می كند.

حسینی كتاب گل نوشته های تخت جمشید استاد ارفعی را كتاب سال جمهوری اسلامی دانست و ادامه داد: خدمات ماندگاری از این دست به فرهنگ ملت ایران هرگز از یاد و خاطره مردم فراموش نخواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در استان فارس فرهیختگان و عالمان دیگری نظیر مرحوم نی ریزی كاتب قران كریم را داریم كه نكوداشتش برگزار شده و در كازرون نیز نكوداشت سلمان فارسی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینكه رهبر معظم انقلاب به بزرگداشت فرهیختگان بسیار تاكید دارد، افزود: ما وظیفه داریم همه بزرگان، فرهیختگان و اندیشمندان این مرزوبوم را در هر گوشه از كشور و حتی خارج از كشور كه باشند شناسایی كنیم و نام و یاد آنان را گرامی بداریم.

حسینی همچنین گفت: می بایست زندگی نامه و مبارزات سید عبدالحسین لاری را به فیلم تبدیل كرد و یاد بزرگانی چون شیخ محمد صالح تائب اوزی ، مردانی، مولانا عبدالغفور لاری، ابراهیم خان لاری و سایر فرهیختگان خطه فرهنگ پرور فارس را گرامی داشت.

در این آیین نكوداشت پیام آیت الله سید مجتبی موسوی لاری نماینده ولی فقیه در لارستان توسط دكتر سید علی اصغر موسوی قرائت شد كه در این پیام آمده بود: علم و معرفت نشان شایستگی و فرهیختگی هر انسان است ولی استاد ارفعی اوزی هردو این ویژگی را با هم دارد و لارستان و استان فارس و ایران به وجود چنین اندیشمندی افتخار می كند.

جمعی از مسوولان فرهنگی، استادان و دانشمندان برجسته كشور در این آیین نكوداشت حضور دارند.

استاد عبدالمجید ارفعی تنها متخصص ایرانی زبان های آكدی و ایلامی و از انگشت شمار ایلام شناسان جهان و از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی ایلامی در جهان می باشد كه بسیاری از لوح های گلی تخت جمشید با تلاش وی ترجمه شده است.

شهر اوزEvaz مركز بخش اوز لارستان در 340 كیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.ك/2

7371/ 675





:: برچسب‌ها: باغ , طبیعت ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: