آغاز یك عملیات و فتحی خجسته
نوشته شده توسط : blpwjob

رزمندگان اسلام پس از پیروزی های مداوم در عملیات های مختلف، با فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر آزاد سازی خرمشهر، عملیات بیت المقدس را در اردیبهشت ماه 1361 هجری خورشیدی آغاز كردند.

نقشه این عملیات در میان چهار مانع طبیعی یعنی از شمال به رودخانه كرخه كور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه كارون و از غرب به هورالهویزه تحت هدایت قرارگاه مركزی كربلا طراحی شده بود.

قرارگاه مركزی كربلا محور شمالی این عملیات را به قرارگاه قدس و با مأموریت عبور از رودخانه كرخه، محور میانی را به قرارگاه فتح و با مأموریت عبور از رودخانه كارون و پیشروی به سمت جاده اهواز- خرمشهر، محور جنوبی را به قرارگاه نصر با مأموریت عبور از كارون و پیشروی به سمت خرمشهر و قرارگاه فجر را نیز به پشتیبانی از این محورها برای رسیدن به اهداف این عملیات تعیین كرد.

این عملیات در نیمه شب نهم اردیبهشت 1361 هجری خورشیدی و با رمز 'یا علی بن ابیطالب' شروع و بدلیل اوج گیری مبارزه مردم فلسطین علیه رژیم صهیونیستی عملیات 'بیت المقدس' نام گرفت.

عملیات بیت المقدس در چهار مرحله و با مشاركت 135 گردان متشكل از 90 گردان از سپاه، بسیج و 45 گردان از ارتش و همراهی جهاد سازندگی در برابر هفت لشكر دشمن صورت پذیرفت.

با اجرای این عملیات شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و جاده اهواز آزاد شد و رزمندگان اسلام توانستند 285 تانك و نفربر، ده ها هواپیما و 2 بالگرد و 95 هزار مین، خودرو و سلاح را به غنیمت بگیرند.

در این عملیات بیش از 16 هزار نیروی عراقی كشته و زخمی شدند و 19 هزار نفر نیز به اسارت در آمدند.

عملیات بیت المقدس پس از 24 روز مبارزه و ایثارگری توسط رزمندگان اسلام در سوم خرداد 1361 هجری خورشیدی به اهداف تعیین شده خود رسید و شهر خرمشهر سرافرازانه آزاد شد.

اطلاع**149**9131**





:: برچسب‌ها: باغ , فرمت مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: